وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

آمپاس شدید غرب پس از تدبیر دولت سوریه *Chemical Weapons

آمپاس شدید غرب پس از تدبیر دولت سوریه *Chemical Weapons

ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگلیس، روز يکشنبه گفته است که احتمالا آثار و شواهد استفاده از سلاح شيميايی در حومه دمشق پيش از بازديد بازرسان سازمان ملل از بين برده شده است!

به گزارش جام، سایت العربیه در خبری با عنوان ” سوریه با ورود بازرسان سازمان ملل به منطقه کاربرد سلاح شیمیایی موافقت کرد” نوشت: « بسیاری از مقامات کشورهای جهان از جمله آمریکا، فرانسه و بریتانیا با محکوم کردن حملات شیمیایی به حومه دمشق از رژیم سوریه خواستند با ورود بازرسان به مناطق آسیب دیده از این حملات موافقت کند.»

 پس از گذشت کمتر از یک روز از درخواست سازمان ملل مبنی بر بازرسی از منطقه مورد مناقشه، دولت سوریه با این درخواست موافقت می کند. دولت سوریه همچنین موافقت کرده که آتش‌بسی موقت در منطقه مورد بحث برقرار شود تا بازرسان سازمان ملل امنیت لازم برای انجام تحقیقاتشان را داشته باشند.

 پس از موافقت دولت سوریه، کشورهای غربی به جای آنکه از این موضع استقبال کنند به بهانه جویی روی می آورند.

 در همین زمینه ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگلیس، روز يکشنبه گفته است که احتمالا آثار و شواهد استفاده از سلاح شيميايی در حومه دمشق پيش از بازديد بازرسان سازمان ملل از بين برده شده است!

 به گزارش رادیو فردا، ويليام هيگ با اشاره به ادعاهای مخالفان دولت سوریه در خصوص بمباران منطقه توسط نيروهای دولتی اضافه کرده است: «بخش اعظم شواهد و آثار (حمله شيميايی) می تواند در اثر بمباران توپخانه از بين رفته باشد.  بخش ديگر اين آثار و شواهد طی چند روز اخير می تواند پاکسازی يا دستکاری شده باشد.»

 گذشته از این که واقعا نمی توان پیش از بررسی ادعا کرد که چه مقدار از آثار حمله شیمیایی بر اثر بمباران از بین رفته اما ادعای “پاکسازی و دستکاری” در نوع خود قابل تامل است چرا که مناطق مورد مناقشه تحت اشغال شورشیان قرار دارد.

 در همین زمینه آمریکا نیز ادعایی شبیه ادعای انگلیس مطرح کرده است.

 اما بی بی سی ماجرا را به نحوه ی دیگری می بیند. سایت بی بی سی در گزارشی به قلم “جیم میور” گزارشگر خود دربیروت می نویسد: «ظاهرا با ابراز تمایل سوریه به همکاری، فعلا آمریکا و متحدانش بهانه ای برای گریز از اقدام فوری به دست آورده اند.»

 بی بی سی اضافه می کند: « یکی دیگر از مسائلی که در چند روز اخیر روشن شده است، اکراه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از درگیری با سوریه است زیرا از آن بیم دارد که نتواند آمریکا را به سادگی از این درگیری بیرون بکشد.»

 بی بی سی می نویسد: «« گرچه غرب از هر زمان دیگری بیشتر احساس می کند که باید اقدامی در پیش گیرد اما در حقیقت با توجه به خطر تشدید بحران در منطقه، هیچ گزینه ای را برای مواجه شدن با این خطر مناسب نمی داند.

 هرگونه مداخله نظامی غرب پای اسرائیل را به میان خواهد کشید و سوریه آن را گواه دیگری بر این ادعای خود خواهد آورد که ناآرامی در کشورش بخشی از توطئه غرب، صهیونیسم و سلفی هاست تا این کشور را که سنگر مقاومت در برابر اسرائیل است، از بین ببرد.

 استراتژی غرب در واقع این بوده است که با حفط موازنه، سوریه چنان تحت فشار قرار بگیرد که بشار اسد برکنار شود و گفتگو برای تشکیل دولت موقتی شروع شود که در آن دستگاه حاکمه نقشی نداشته باشد و به ثبات و ساختار دولتی هم لطمه ای وارد نیاید. اما هیچ نشانه ای در دست نیست که این گزینه ثمر بخش باشد.

 ولی تمام نشانه ها حاکی از آن است که رژیم سوریه قبل از تسلیم شدن با تمام قدرت خواهد جنگید. از آن گذشته متحدین استراتژیک سوریه به ویژه ایران، روسیه و حزب الله اجازه چنین کاری را نخواهند داد.

 از آن گذشته، غرب با این واقعیت روبروست که میانه روهای اتئلاف مخالفان دولت سوریه که چشم امید به آن ها دوخته اند دارای کفایت و سیاست مشخصی برای حل بحران جاری نیستند و عملا گروه های افراط گرا و اکثرا وابسته به شبکه القاعده اداره امور را به دست گرفته اند.

تجربه عراق به غرب نشان داده است که مداخله نظامی در سوریه ممکن است به تجزیه آن کشور بیانجامد و وضعیتی غیرقابل کنترل به وجود آورد.

 غرب از آن بیم دارد که در چنین موقعیتی گروه هایی که دشمن خود به شمار می آورد کنترل امور را به دست گیرند. روسیه و آمریکا در این مورد نظر مشترکی دارند.

 به باور بعضی از کارشناسان، وزرای خارجه آمریکا و روسیه در دیداری که ماه مه داشتند موافقت کردند که برای دستیابی به یک راه حل سیاسی با هم همکاری کنند اگر چه با موانع زیادی روبرو هستند.

 از این روی، اگر حمله شیمیایی باعث شود که روند مذاکره برای یافتن یک راه حل سیاسی تسریع شود، جای تعجبی نیست.

 هر چند دستیابی به یک راه حل سیاسی بعید به نظر می رسد، اما در صورت مداخله نظامی غرب این گزینه بکلی از گردونه خارج خواهد شد .

 گزینه نظامی اکنون بیش از هر زمان دیگری مطرح است و گرچه این گزینه از مدت ها قبل روی میز بوده است ولی نتوانسته از وخامت اوضاع در سوریه که هر روز ابعاد فاجعه بارتری به خود می گیرد، جلو گیری کند.»»

 بر همین اساس به نظر می رسد که تیر شورشیان برای سوء استفاده از این حادثه به سنگ خورد چرا که “احمد الجربا”، رئیس ائتلاف ملی سوریه گفته است: «اقدامات بین المللی بعد از حمله شیمیایی کلا کمتر از انتظار بود. »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *