وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خواص گردو با پنیر

خواص گردو با پنیر

خواص گردو و پنیر

خواص گردو با پنیر

پنیر و گردو دو ماده غذایی محبوب برای ما محسوب می‌شود که معمولا در وعده صبحانه مصرف می‌کنیم. همراه شدن این دو ماده غذایی با هم، خواصشان را چند برابر می‌کند. خواص گردو و پنیر را در این مطلب دنبال می‌کنیم.

پنیر یک ماده لبنی بسیار مفید است و سرشار از پروتئین و کلسیم است. این ماده مغذی میزان زیادی فسفر دارد. در ضمن پنیر محتوی درصدی از تمام مواد مفید و مغذی موجود در گوشت است که همین ویژگی موجب شده که گیاهخواران بجای گوشت از پنیر استفاده کنند.

بسیاری اعتقاد دارند که مصرف پنیر به تنهایی، موجب کاهش هوش می‌شود. آیا واقعیت دارد؟

در پاسخ به این اعتقاد باید گفت : پنیر دارای ماده‌ای به نام تیرامین است که اگر از سد خونی مغز عبور کند، می‌تواند وارد مغز شده و کاهش عملکرد ذهنی شخص را به همراه داشته باشد. البته این مسئله موجب کاهش هوش فرد نخواهد شد زیرا آنزیم خاصی در بدن ما وجود دارد که به محض تماس با پنیر آن را تجزیه می‌کند. پس اگر مقدار پنیری که مصرف می‌شود، بیش از ظرفیت خنثی سازی این آنزیم نباشد، این آنزیم می‌تواند با تجزیه پنیر از پس مقادیر معمول تیرامین بربیاید و از ورود این ماده به مغز جلوگیری کند.

 همانطورکه اشاره شد آنزیم بدن برای تجزیه تیرامین موجود در پنیر به مس نیاز دارد. با تامین مس مورد نیاز بدن از طریق گردو از عدم تناسب وجود مس نسبت به تیرامین جلوگیری کرده و موجب عملکرد مداوم آن می‌شویم. گردو حاوی مس است و این شاخصه موجب شده است که پنیر و گردو مکمل هم باشند و به همین دلیل توصیه شده است که این دو ماده غذایی با هم مصرف شود.

مسئله جالب دیگری که وجود دارد موضوع تعادل کلسیم و فسفر در بدن است. اگر تعادل کلسیم و فسفر در بدن بهم بخورد و مقدار کلسیم از مقدار فسفر بیشتر شود، کلسیم اضافی موجب کاهش فسفری می‌شود که در دسترس سلول‌های مغزی است. سلول‌های مغزی به کاهش فسفر حساس می‌باشند و با این اتفاق عملکرد سلول‌های مغزی کاهش می‌یابد.

خواص گردو با پنیر

پنیر و گردو مکمل همدیگر

پنیر هر دو ماده کلسیم و فسفر را دارد اما میزان کلسیم پنیر بیشتر از فسفر است. در نتیجه اگر بیش از اندازه مصرف شود، موجب بهم خوردن تعادل کلسیم و فسفر بدن شده و در اینجا گردو می‌تواند تا حدودی فسفر مورد نیاز بدن را تامین کند. در نتیجه تعادل به حالت اول بازمی‌گردد. پس در این مورد هم پنیر و گردو مکمل هم محسوب می‌شوند.

خوردن پنیر در صبح بعنوان صبحانه، موجب افت فشار خون و سردی بدن می‌شود که بیشتر افراد نسبت به آن اطلاع ندارند. هرچندکه این افت فشارخون زیاد نیست ولی به همان نسبت اثر خود را می گذارد. دقت کنید با رسیدن خون کمتر به سلول‌های مغزی تا چند دقیقه یا ساعت اول شروع فعالیت‌های ذهنی، مغز تا حدودی از قدرت تجزیه و تحلیل اش کاسته می‌شود تا هنگامی که فشار خون به حد طبیعی آن برسد.

بهترین ماده برای کاهش خاصیت سودایی پنیر گردو است که طبعی گرم دارد. خانم‌های باردار به شرط مصرف گردو با پنیر می‌توانند از خواص پنیر که مقدار قابل توجهی پروتئین و کلسیم در خود دارد بهرمند شوند.

نکته : هر چقدر پنیر کهنه باشد مقدار تیرامین آن افزایش می‌یابد و می‌تواند موجب بروز سردرد شود. کسانی که دچار سردردهای میگرنی هستند با حذف پنیر می توانند از بروز این سردردها پیشگیری به عمل آورند.

 

گردآوری : وب سایت بروزتغذیه سالمپزشکی و سلامت

مضرات خوردن گردو به تنهایی, مضرات خوردن گردو در شب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *