وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

درمان های طبیعی برای سرماخوردگی | cold sick

درمان های طبیعی برای سرماخوردگی
cold sick
درمان های طبیعی برای سرماخوردگی

اگر چه تاکنون 200 نوع ویروس سرماخوردگی معمولی شناخته شده، اما هنوز ویروس‌ های عامل 30 تا 50 درصد موارد سرماخوردگی افراد بالغ ناشناخته باقی مانده اند.
همچنین، به علت تنوع زیاد ویروس‌ های ایجاد کننده بیماری سرما خوردگی، بروز جهش ژنتیکی در شروع فصل سرما و نیز تفاوت ویروس ‌های بیماری‌ زا در مناطق مختلف جهان، نمی‌ توان با ساخت یک واکسن خاص به جنگ سرماخوردگی رفت.

بنابراین باید با عمل به توصیه های زیر سرماخوردگی را تسکین داد:

روی
ماده معدنی روی که به‌ صورت دارو نیز در دسترس عموم است و در بسیاری از سبزیجات، آجیل و گوشت قرمز وجود دارد، مانع تشکیل پروتئینی می‌شود که ویروس سرماخوردگی برای تکثیر خود به آن احتیاج دارد. البته بررسی ها در این مورد ادامه دارد و دانشمندان معتقدند برای تاثیر درمانی اسپری های بینی و ژله ای حاوی ماده معدنی روی باید پژوهش های بیشتری انجام گیرد، اما مصرف مواد غذایی حاوی روی در این دوران به شدت توصیه می شود.

‌ویتامین ث
قرن ها است از تاثیر این ویتامین در درمان سرماخوردگی صحبت می شود. نتایج مطالعات دانشمندان تاثیر این ویتامین بر درمان سرماخوردگی را اثبات کرده اند، چون در حیوانات آزمایشگاهی باعث افزایش مقاومت بدن نسبت به ویروس سرماخوردگی شده است. پژوهشگران باور دارند این تاثیر هنوز در انسان ها دیده نشده و برخی دیگر معتقدند ویتامین ث در کوتاه تر کردن دوره بیماری نقش چندانی ندارد، اما اگر در طول فصل سرما و قبل از ابتلا به سرما خوردگی از مواد حاوی آن – مرکبات – استفاده شود، در صورت ابتلا به سرماخوردگی، مدت بیماری بین 8 تا 14 درصد کاهش می یابد. بررسی ها نشان داده این تاثیر در ورزشکاران بیشتر است و طول مدت بیماری در آنها به نصف می رسد.

گیاه سرخاگل ( اکیناسه آ )
بین دانشمندان و پزشکان درباره این گیاه که به‌ صورت مکمل های گیاهی در برخی از کشورها تولید می شود – مانند ویتامین ث – اختلاف وجود دارد. بعضی متخصصان این گیاه را تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و ضد ‌ویروس می دانند. پژوهش ها نشان داده این گیاه پیشرفت سرماخوردگی را تا 58 درصد و طول مدت ابتلا به این بیماری را تا یک روز و نیم روز کاهش می‌دهد.

سوپ مرغ
پزشکانی که برای درمان سرماخوردگی سوپ مرغ داغ تجویز می کنند، معتقدند این سوپ علایم و نشانه های این بیماری – التهاب و … – را تسکین می‌دهد. بررسی‌ها نشان داده مواد ضد‌ التهاب موجود در سوپ مرغ علایم و نشانه های عفونت‌های دستگاه تنفس فوقانی را کاهش می‌دهد. البته نمی‌توان گفت این سوپ با سرما خوردگی مبارزه می کند، اما کم آبی ناشی از بی‌ اشتهایی و تب را که نتیجه سرماخوردگی است را از میان می‌برد.
میوه ها و سبزیجاتی که با عفونت مبارزه می کنند

موز
مصرف موز، در مواردی که دستگاه گوارش نیز درگیر سرما خوردگی شده باشد توصیه می شود، چون سبب تسکین معده می‌شود. همچنین، انرژی از دست رفته بدن – به علت بروز بی ‌اشتهایی، گلو درد و دشواری بلع – را به راحتی تامین می کند.

فلفل دلمه
این سبزی علاوه بر این که غذا را خوش طعم و اشتها را تحریک می کند، سرشار از آنتی اکسیدان است.

زغال اخته
زغال اخته، در مواردی که سرماخوردگی همراه اسهال است ( در انواع ویروسی )، سبب تسکین اسهال می شود. همچنین سرشار از آسپیرین طبیعی است که تب را کاهش داده و درد را تسکین می‌دهد.

‌هویج
بتاکاروتن موجود در این سبزی سرماخوردگی را تسکین می دهد.

‌پودر فلفل
سینوس‌ها را باز کرده و ترشحات ریه را کاهش می‌دهد.

‌خردل و ترب
باعث تجزیه و کاهش ترشحات در مجاری هوایی می‌شود.

پیاز
سیر و پیاز حاوی تركیباتی هستند كه به صورت قابل توجه ‌ای سبب كاهش التهاب می‌شوند. ماده ISOTH سبب شده پیاز و سیر خواص ضد التهابی داشته باشند. وجود آنتی اکسیدانی به نام فلانوئید در پیاز و سیر سبب كشتن باكتری های مضر و پیشگیری از سرماخورگی می شود.

‌چای
مواد فیتوشیمیایی موجود در چای سبز و سیاه آنتی بیوتیک و ضد‌ اسهال طبیعی هستند. دانشمندان مدرسه پزشکی دانشگاه سیدنی پی برده اند نوشیدن دست کم سه لیوان چای در روز که حاوی 100 تا 250 میلی گرم فلاوونوئیدها، نوعی آنتی اکسیدان، است، می تواند خطر ابتلا به سرما خوردگی را تا 11 درصد کاهش دهد.

سیر
این سبزی سرشار از آهن، روی و آلیسین است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی را نیز کاهش می‌ دهد.

امگا 3
اگر دوست ندارید ماهی بخورید، می توانید مصرف مکمل های اسید های چرب امگا 3 – تقویت کننده سیستم ایمنی بدن – را در رژیم غذایی تان بگنجانید. به گفته متخصصان مدرسه پزشکی و تغذیه کالج سلطنتی بریتانیا، مکمل های امگا 3، سبب افزایش فعالیت سلول های بیگانه خوار – سلول هایی که با خوردن باکتری ها به جنگ آنفولانزا می روند – می شوند. نتایج بررسی پژوهشگران دانشگاه لیدز نشان داده مکمل های امگا 3، از بینی و ریه ها در مقابل التهاب حفاظت می کنند. مکمل های امگا 3 خریداری کنید که حاوی دست کم یک گرم EPA و DHA باشند.

گون
دکتر اندرو وییل، استاد داروسازی دانشگاه بیرمنگام معتقد است، ریشه این گیاه چینی، گلبول های سفید خون را تحریک می کنند تا وظیفه شان را به نحو احسن انجام دهند. با این وجود، ریشه این گیاه را باید بین شش تا هشت هفته مصرف کرد تا تاثیر گذار شود.

مکمل های حاوی جین سنگ
جينسينگ نوعي گياه با خواص طبی است که مي‌تواند از علایم و نشانه های سرماخوردگي را کاهش دهد. در طب سنتي چين از ريشه خشك شده اين گياه براي درمان انواع بيماري ها استفاده مي‌شود. در اروپا، ایالات متحده آمریکا و آسیا، از گونه‌هاي مختلف اين گياه به عنوان دارو استفاده می شود. پژوهشگران دانشگاه پزشکی ونکوور کاندا اعلام کرده اند، مصرف روزانه مکما های حاوی گیاه جينسينگ براي چهار ماه از شدت و دفعات ابتلا به سرماخوردگي در فصول‌ سرد سال مي‌كاهد.

عسل
بسیاری از متخصصان تغذیه باور دارند مصرف عسل در تقویت سیستم ایمنی و افزایش سطح انرژی بدن نقش قابل ملاحظه‌ای دارد. دانشمندان مدرسه پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا پی برده اند، تاثیر یک قاشق عسل طبیعی برای مقابله با سرماخوردگی از داروهایی که برای درمان این بیماری تجویز می‌شوند بیشتر است.

زنجبیل
گیاه زنجبیل حاوی برخی ترکیبات ضد ویروسی است که می‌توانند در تخریب ویروس‌های مسبب آنفلوآنزا و سرماخوردگی، نقش ایفاء کنند. همچنین این مواد می‌توانند از طریق حمایت از تولید ترکیبات ضد میکروبی و ویروسی، در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشند.

اسید فولیک
چغندر، غلات صبحانه، نان، عصاره مخمر، لوبیا، کلم و … سرشار از اسید فولیک هستند که سبب تقویت سیستم ایمنی و حفظ تندرستی می شوند.

آویشن
این گیاه کوهستانی و معطر به علت خواص ضد میکروبی و انگلی که دارد، علاوه بر تقویت اعصاب، رفع تنگی نفس و … برای درمان سرماخوردگی نیز استفاده می شود. 10 گرم آویشن را باید در یک لیتر آب جوشاند و در طول روز نوشید.

نعناع
این گیاه، حاوی ماده‌ای است که سبب تسکین، گرفتگی بینی و سرفه های شدید می‌شود. بهتر است هنگام سرما خوردگی برگ نعناع را به آب جوش اضافه و بنوشیم تا گلو درد تسکین یابد.

دارچین
این گیاه نیز مانند زنجبیل طعم تندی دارد و احساس گرمی در بدن ایجاد می‌کند. برای تسکین سرما خوردگی، چند عدد چوب دارچین را بجوشانید و بخار آن را تنفس کنید تا گرفتگی ها برطرف شوند.

ماست و کفیر
مصرف محصولات لبنی حاوی پروبیوتیک – باکتری های مفید – سبب می شوند سیستم ایمنی بدن تحریک شده و ویروس ها را نابود کند.

منبع : به گزارش گروه سلامت و بهداشت قدس آنلاین

بازنشر » berroz.com

درمان های طبیعی برای سرماخوردگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *