وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

سردرگمی مردم در بن بست سبد کالا

سردرگمی مردم در بن بست سبد کالا,دریافت,روش,نحوه,استعلام از سبد کالا,سبد کالای دانشجویان متاهل,سبد کالای فرهنگیان,مشمولان دریافت سبد کالا,زمان دریافت سبدکالا,berroz.com
سردرگمی مردم در بن بست سبد کالا

 

 

 

 

 

 

ماجرای سبد کالای دولت یازدهم که از ماه ها قبل وعده اش داده شده بود، همچون یک کلاف سردرگم، همه را درگیر خود کرده است.

جماعتی که تا چند ماه قبل سیاست های احمدی نژاد را پوپولیستی و گداپروری معرفی می کردند، به یکباره همه ی نقدهای گذشته ی خود را فراموش کرده و دست به اقدامی شبیه همان رفتارهای دکتر محمود اما در ترازی به مراتب پایین تر زده اند.

براساس این گزارش، بحث اهدای سبد کالا به مردم که از همان ابتدا با انتقاداتی همراه بود، همینک در مرحله ی اجرا و به جهت برخی بی تدبیری ها، مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورده است.

از آنجا که برخی دولتمردان در تلاشند تا اقدامات خود را محرمانه جلوه داده و از درجریان قرار گرفتن مردم تسبت به برخی مسایل کشور خودداری به عمل می آورند (مانند آنچه در جریان مذاکرات هسته ای می گذرد) عدم اطلاع رسانی دقیق و منسجم و شفاف به مردم راجع به بحث سبد کالا، باعث سردرگمی آنان شده است به طوری که تا لحظه ی انتشار این گزارش، کمتر فردی هست که نگران آن نباشد که آیا نامش جزو گیرندگان سبد کالا ثبت شده یا خیر!

جالب اینجاست که مسئولان دولتی زمان توزیع این سبد را نیمه ی اول بهمن اعلام کرده اند اما تا امروز که 7 روز از بهمن ماه می گذرد، حتی از لیست دقیق دریافت کنندگان این سبد خبر دقیقی در دست نیست.

این اتفاق در شرایطی افتاده که طی روزهای گذشته، معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام 4 طریق، از مردم خواسته وضعیت شمول سبد کالایی خود را پیگیری کنند:

1- درگاه اطلاع‌رسانی همراه اول به شماره #799* که پس از انجام عملیات با این پاسخ مواجه می شوید که: ارتباط با سامانه در حال حاضر مقدور نمی باشد؛ بعدا تلاش کنید!

2- پیامک به شماره 5000799 که پس از ارسال پیامک و در قسمت گزارشات با کلمه “ناموفق” روبرو می شوید!

3- تلفن گویای 09612 که در آن راجع به همه چیز پیش بینی شده الا سبد کالا!

4- وبسایت رسمی www.yaranehkala.ir که پس از اختلالات در دو روز نخست اعلام، تا این لحظه از دسترس خارج است!

نکته ی قابل تامل اینکه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از مشاهده ی این ناهماهنگی ها، غروب یکشنبه 6 بهمن با انتشار اطلاعیه ای ضمن عذرخواهی اعلام کرد: “اخبار رسانه‌ها در خصوص سامانه‌ توزيع سبد كالا، اشاره به سامانه در حال آزمايش و ساختي است كه به دليل محدوديت پهناي باند هنوز نهايي نشده است. به محض آماده‌ شدن سامانه، مراتب به اطلاع مردم عزيز خواهد رسيد”.

سوالی که در این باره مطرح می شود این است که مگر مسئولان مختلف تیم اقتصادی دولت از تصمیمات و وعده های یکدیگر خبر ندارند و به صورت جزیره ای کار می کنند که در یک اقدام عملیاتی که مشابه آن بارها و بارها در این کشور صورت گرفته، دچار این بی نظمی ها شده اند؟

زمانی که یک مسئول دولتی اعلام می کند که زمان توزیع سبد کالا در نیمه ی اول بهمن است و تا امروز که نیمی از آن گذشته، هنوز سامانه ی اصلی که به مردم خبر مشمولیتشان را در این طرح بدهد، آماده ی کار نشده، تکلیف ملت چه می شود؟ و اگر فردی نامش در لیست مدنظر آقایان نبود، از چه طریقی و تا چه زمانی فرصت پیگیری دارد؟

راجع به این طرح نکات مبهم بسیاری وجود دارد که از جمله ی آنها، وضعیت دانشجویان متاهل است. برخی گزارشات رسیده از سوی مخاطبان حکایت از آن دارد که در برخی دانشگاه ها، از جمله دانشگاه جامع علمی – کاربردی، سیستم سامانه ی ثبت نام دانشجویان مشمول، فعال نبوده است و مسئولان مربوطه تنها با ذکر این مساله که به ما بخشنامه ای نداده اند و یا سیستم فعال نیست، دانشجویان را بلاتکلیف گذارده اند.

همچنین، بحث لزوم به همراه داشتن کارت بانکی که در آن وجوه یارانه واریز می شود، نیز از جمله مشکلاتی است که ظاهرا طراحان نسبت به آن غفلت کرده اند. تکلیف زوج های جوانی که طی چندماه اخیر ازدواج کرده اند و هنوز بحث یارانه هایشان حل نشده، چیست؟

از دیگر مسایلی که مخاطبان درخواست طرحش را داشته اند، تکلیف افرادی است که نه بیمه دارند و نه عضو نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی و… هستند، شغل آزاد با درآمد کم دارند. طراحان سبد کالا برای عدم محرومیت این افراد از سبد کالای مدنظر، چه تدبیری اندیشیده اند؟

و بسیاری سوالات و ابهامات دیگر که به نظر می رسد اگر مسئولان مربوطه به سرعت برای آنان پاسخ های قانع کننده ای نداشته باشند، برای مردم مشکلات بسیاری را به وجود خواهد آورد.

با این حساب، به نظر می رسد که یکی از تفاوت های رفتارهای اینچنینی محمود احمدی نژاد با دولت فعلی در نحوه ی اطلاع رسانی صادقانه با مردم بود به شکلی که در جریان طرح به مراتب بزرگتر و پیچیده تر هدفمندی یارانه ها و یا مساله ی قیمت سوخت، شخص رییس جمهور سابق با حضور پررنگ در رسانه ها به ویژه تلویزیون، مردم را در جریان جزییات طرح ها، معضلات پیش رو، مشکلات احتمالی طرح و راه های پیگیری آن و نیز فواید اجرای برنامه ها قرار می داد؛ اتفاقی که در این دولت هنوز شکل نگرفته است.

منبع : خیبر آنلاین

سردرگمی مردم در بن بست سبد کالا,دریافت,روش,نحوه,استعلام از سبد کالا,سبد کالای دانشجویان متاهل,سبد کالای فرهنگیان,مشمولان دریافت سبد کالا,زمان دریافت سبدکالا,berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *