وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

عکس مشهورترین پرتره جهان متعلق چه گوارا | Che Guevara

Che-Guevara1
مشهورترین پرتره جهان متعلق چه گورا | Che Guevara

چریک قهرمان، معروف‌ترین عکس چه‌گورا است که کلاه مشکی معروفش را به سر دارد. این عکس توسط آلبرتو کوردا گرفته شده است. این عکس در پنجم مارس 1960 در هاوانای کوبا در مراسم یادبود قربانیان انفجار «لاکوبر» به ثبت رسیده است. در انتهای دهه 60 این عکس چریک کاریزماتیک و بحث‌برانگیز را به یک شمایل فرهنگی تبدیل کرد. کوردا در مورد لحظه ثبت این عکس می‌گوید: «من غرق میمیک صورت چه گوارا بودم که نشان دهند خونسردی محض در کنار خشم و درد بود.» کوردا همچنین بعد‌ها این عکس را نشانه شخصیت محکم چه‌گورا دانست هنگام گرفتن این عکس چه 31 ساله بود.

دانشکده هنر موسسه مریلند با تاکید بر طبیعت زنده عکس، این عکس را به عنوان سمبل قرن بیستم و مشهور‌ترین عکس دنیا معرفی کرده است. این عکس به شکل نقاشی، چاپ، دیجیتال، گل‌دوزی، تتو، مجسمه‌سازی و هر سطح قابل تصوری باز تولید شده است. موز ویکتور‌یا و آلبرت گزارش کرده است که این عکس بیش از هر کس دیگری در جهان باز تولید شده است. جاناتان گرین، مدیر موزه عکس کالیفرنیا این عکس را جادویی توصیف می‌کند و می‌گوید: :عکس کوردار راه خود را به زبان‌های مختلف دنیا باز و خود را تبدیل به یک سمبل فرازبانی کرده است. این عکس به طرز اسرار‌آمیزی هر بار که اعتراضی پیش می‌آید، دوباره همه جا ظاهر می‌شود. هیچ چیز دیگری در تاریخ وجود ندارد که چنین خدمتی در این راه کرده باشد.»

تاریخچه و تاثیر جهانی این عکس اساس مستند «چه ولوشن» ساخته تریشا زیف در سال 2008 و همچنین کتاب «زندگی پس از مرگ چه: میراث یک عکس» نوشته مایکل کیسی قرار گرفت.

Che-Guevara1

منبع : هفته نام چلچراغ

بازنشر » berroz.com

عکس مشهورترین پرتره جهان متعلق چه گوارا | Che Guevara , آلبرتو کوردا , چریک کاریزماتیک , مایکل کیسی , سرگذشت زندگی چگوارا , انقلاب کوبا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *