وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

نکات مفیدی راجع به خواب کامل

نکات مفیدی راجع به خواب کامل
نکات مفیدی راجع به خواب کامل

بهترین زمان خواب بر اساس دانش کرونو بیولوژی انسانی هنگام دوره تاریکی طبیعت، یعنی از ساعت 10 شب تا سحر (کمی قبل از اذان صبح) است، زیرا چند ساعت مانده به نیمه شب، سطح کورتیزول خون افت پیدا می‌ کند و اگر در این ساعت به خواب بروید، صبح راحت تر و با هوشیاری و نشاط بیشتر از خواب بیدار می شوید. دیدن طلوع آفتاب به قدری نشاط آور است که به عنوان روشی برای درمان افسردگی ها مطرح شده است. بنابراین سعی کنید شب ها قبل از نیمه شب بخوابید و سحر خیز باشید تا کامروا شوید.

طب سنتی ایران نه تنها برای مدت و زمان خواب بلکه برای شرایط خوابیدن، محیط آن و وضعیت بدن در زمان خواب توصیه‌ هایی دارد که رعایت آن بسیار خوب است.

1- بهترین زمان خواب بر اساس دانش کرونو بیولوژی انسانی هنگام دوره تاریکی طبیعت، یعنی از ساعت 10 شب تا سحر (کمی قبل از اذان صبح) است، زیرا چند ساعت مانده به نیمه شب، سطح کورتیزول خون افت پیدا می‌ کند و اگر در این ساعت به خواب بروید، صبح راحت تر و با هوشیاری و نشاط بیشتر از خواب بیدار می شوید. دیدن طلوع آفتاب به قدری نشاط آور است که به عنوان روشی برای درمان افسردگی ها مطرح شده است. بنابراین سعی کنید شب ها قبل از نیمه شب بخوابید و سحر خیز باشید تا کامروا شوید.
2- طول مدت خواب به طور متوسط بین 6 تا 10 ساعت باید باشد، که البته برای افراد مختلف بسته به سن و مزاج و فصل متفاوت است. اما خواب کمتر یا بیشتر از این حد برای اغلب افراد مضر است. اگر کسی بیش از اندازه بخوابد به مرور بعضی از اعمالش دچار ضعف و اختلال می‌ شود. حافظه اش اُفت می‌ کند، مزاجش سرد و بیماری‌ های مفصلی و بلغمی در او زیاد می‌ شود.
3- لازم است یکی – دو ساعت بعد از خوردن غذا به رختخواب بروید نه بلافاصله بعد از غذا خوردن، به خصوص اگر ریفلاکس دارید. البته خواب با شکم خالی هم توصیه نمی‌ شود، زیرا موجب ضعف و لاغری می‌ شود.
4- بهتر است ابتدا برای مدتی به پهلوی راست و سپس به پهلوی چپ بخوابید، سپس دوباره به پهلوی راست برگردید. یادتان باشد خوابیدن به شکم اگر چه به هضم کمک می‌کند اما به علت عوارض دیگر، توصیه نمی‌شود، بهترین وضعیت خوابیدن، خواب به پهلوی راست و چپ به طور متناوب است. به پُشت خوابیدن هم اگر چه برای انبیا و اولیا توصیه شده است اما برای افراد عادی مضر است و می‌تواند موجب ایجاد خلط پشت حلق و درد در کمر شود.
5- در آفتاب و زیر نور مهتاب یا چراغ نخوابید. این کار نه تنها موجب سردرد است بلکه تحقیقات تازه نشان داده، خوابیدن زیر نور چراغ می تواند باعث اختلال هورمونی و چاق شدن خانم‌ ها شود.
6- تا جایی که می‌ توانید از خوابیدن در روز خودداری کنید، به خصوص خواب نزدیک غروب و بین الطلوعین، زیرا در این ساعات هورمون‌ های استرس زیاد می‌ شوند. متخصصان طب سنتی معتقدند خواب روز برای بیماران مفصلی با سوء مزاج سرد و تر موجب شدت بیماری، افزایش وزن و احساس کسالت می‌ شود.
7- محل خواب باید تمیز و نرم باشد؛ بوی بدی نداشته باشد؛ جای ترسناکی نباشد و امن باشد؛ عاری از حیوانات موذی باشد؛ محل خواب هر شخص باید بر حسب مزاج وی، دمای مناسبی داشته باشد؛ فرش یا تخت و لباس خواب باید بر حسب مزاج شخص و فصل تنظیم شود؛ مثلاً، در گرما و گرم مزاجان از کتان و در سرما و افراد سرد مزاج از پنبه و حریر حلاجی شده باشد. خواب بر زمین سرد و نمناک مناسب نیست و موجب بی‌حسی بدن، سستی و درد کمر می‌ شود.

8- اتاق خواب باید دارای تهویۀ مناسب و رطوبت کافی باشد؛ خشکی بیش از حد هوای اتاق مانع خواب مناسب می‌ شود.
9- بهتر است رختخواب فقط محل خواب و استراحت باشد بنابراین از مطالعه یا غذا خوردن در آن پرهیز کنید.
10-  به گفته متخصصان دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در هنگام خواب حتماً از رو انداز استفاده کنید؛ زیرا نیاز به پوشش در هنگام خواب در هر فصلی که باشد، زیادتر از هنگام بیداری است.

منبع : jamnews.ir * dana.ir

بازنشر » berroz.com

نکات مفیدی راجع به خواب کامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *