وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

وقتی چین بازار خودروی کشور را هم قبضه می کند * قطعات چینی در خودروهای ملی!

وقتی چین بازار خودروی کشور را هم قبضه می کند * قطعات چینی در خودروهای ملی!

تولید اصل اساسی برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورهاست. امری که تمامی کشورهای…

پارسینه-گروه اقتصادی: تولید اصل اساسی برای پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورهاست. امری که تمامی کشورهای توسعه یافته با تکیه بر آن  برای  قدرت اول اقتصاد جهان شدن، رقابت می کنند.

در این میان اما در سال گذشته که سال تولید ملی و سرمایه و کار ایرانی بود ،  بازار  واردات به خصوص از چین به کشور همچنان داغ داغ بود و با وجود وعده های دولتی ها هر روز واردات  از چین و سایر کشورها تنوع بیشتری می یافت تا تولید بیش از پیش مهجور بماند.

حالا اما در حالی که صنعت خودرو دچار بران شده و حتی دولتی ها از احتمال ورشکستگی ان خبر می دهند، خودرو سازان دست به دامان چین شده اند تا این بار علاوه بر خودروهای چینی که به تازگی به خیابان های کشور راه یافته پای قطعات چینی نیز به خودرو سازی کشور بازشود.
هنوز از یادها نرفته است که بیش از یک ماه پیش، خودروسازان از افزایش نرخ ارز  و عدم تطابق تولیدات با قیمت ها می نالیدند و همین مساله باعث شد تا د رچند نوبت ,طی کمتر از دوسال قیمت محصولات خودرا تا سه برابر افزایش دادند .

پس ازآغاز  دورجدید تحریمها و امتناع برخی شرکتهای اروپایی از تحویل قطعات برای تولید خودرو اما مشکل واقعی نمود پیدا کرد.

مشکلی که در واقع این بود:  ایران هرگز خودرویی که کاملا تولید داخل بوده نداشته و  خودروسازهای کشور درواقع یا مونتاژکار بوده اند یا قطعات اصلی خودروهای خود را از بیرون وارد کرده اند چرا که با آغازدور جدید تحریم ها این صنعت با بحران نبود قطعات مواجه است که منجر به کاهش تولید داخلی شده است.

این در حالی است که چندی پیش از خودروی ملی رو نمایی شد و اعلام شد صنعت خودرو به خودکفایی رسیده است.

محدود قطعه سازان داخلی نیز اما این روزها حال خوشی ندارند , چرا که چون تولید خودرو به دلیل نبود قطعات تولید داخل  کاهش یافته،  تولیدات انها نیز خریداری ندارد و بنابراین قطعه سازان نیز در خطر ورشکستگی هستند.

به هیمن علت است که دوباره چینی هادستبه کار شده اند تا کمبودهای بازار ایران را با قطعات بی کیفیت جبران کنند ورشد اقتصادی خود را افزایش دهند.

این در حالی است که برخی وکلای ملت هم به ورود جنس چینی به ایران چراغ سبز نشان داده اند.

دراین خصوص یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بحث استاندارد بودن قطعات چینی باید در مبدا که کشور چین است تایید و سپس وارد شود، درباره عملکرد خودروسازان بعد از تحریم ها گفت: خودروسازان در شرایط تحریم عقب نشینی نکردند و علی رغم تحریم های خارجی همچنان به تولید خود ادامه می دهند.

سید محمد بیاتیان افزود: تحریم صنعت خودروسازی می تواند یک فرصت خوب برای این صنعت باشد تا خودروسازان به این فکر بی افتند تا قطعاتی که در گذشته از خارج وارد می کردیم را بومی سازی کنیم و حتی به سمت تولید خودروی بومی برویم.

بیاتیان با اشاره به مذاکره خودروسازان داخلی با چینی ها برای واردات قطعه از این کشور گفت: واردات قطعه از چین پل لرزانی است که آینده آن مشخص نیست به طوری که هر لحظه ممکن است تحریم ها تشدید شود و باز شاهد وضعیت نابسامان در بازار خودرو باشیم.

این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: بحث استاندارد بودن قطعات چینی باید در مبدا که کشور چین است تایید و سپس وارد شود نه اینکه این قطعات وارد شود سپس سازمان استاندارد اعلام کند که قطعات کیفیت ندارند.

درهمین حال , دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به واردات قطعه از چین گفت:واردات قطعات چینی راه میانبری خواهد بود تا تحریم ها را دور بزنیم البته مشروط بر اینکه این قطعات استانداردهای لازم را گذرانده باشند تا به جای پیشرفت، عقبگرد نداشته باشیم. 

بهروز نعمتی درباره واردات قطعات چینی که اخیرا مذاکرات خودروسازان ایرانی در این راستا با چینی ها آغاز شده است تصریح کرد: اخیرا مدیران عامل خودروسازی سایپا و ایران خودرو در کمیسیون صنایع و معادن حضور داشتند که بحث واردات خودروهای چینی نیز مطرح شد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: البته بحث این بود که تنها قطعاتی که در داخل کشور تولید نمی شوند از چین وارد شوند.

وی با اشاره به اینکه اگر قطعات درجه یک وارد شوند مشکلی متوجه صنعت خودروسازی کشور نیست، ادامه داد: اما اگر در غیر این صورت باشد و قطعات درجه دو و سه از چین وارد شوند با مشکل مواجه می شویم.

به این ترتیب به نظر میرسد مشکلات جدیدی در عصه تولید خودرو در کشور در راه است که تنها با بومی سازی و تولید داخلی همه قطعات حل خواهدشد وگرنه روز بهروز کیفیت خودروهای ایرانی بدتر و بدتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *