وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

آشنایی با نوشیدنی هایی با طبع سرد در فصل بهار در طب سنتی

cold drinks - berrozir
آشنایی با نوشیدنی هایی با طبع سرد در فصل بهار در طب سنتی

یک پژوهشگر طب سنتی گفت: در فصل بهار افراد بیشتر غذاهای سرد یا نوشیدنی‌های که حرارت بدن را کم می‌کنند، مثل شربت ریواس، عرق کاسنی، شربت زرشک یا غوره، رب غوره، شربت نارنج، لیمو یا شربت “به” مصرف کنند.

فاطمه علیزاده در گفت و‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، درباره پاکسازی بدن در فصل بهار اظهار داشت: پاکسازی در اصطلاح طب سنتی با واژه کلی استفراغات بیان می شود، یعنی فراغت بدن از یک سری اخلاط که این استفراغات می تواند استفراغ از خون باشد که شامل فصد و حجامت است یا استفراغات گوارشی مانند قی یا اسهال را شامل می شود.

به گفته وی بهترین حالت استفراغ و پاکسازی بدن را فصل بهار می‌دانند که انجام حجامت و فصد در این فصل بیشتر توصیه شده است که البته باید با به تجویز پزشک انجام شود و نباید افراد خودسرانه انجام دهند، مخصوصاً فصد که حتماً باید با صلاحدید پزشک صورت پذیرد.
این پزشک و پژوهشگر طب سنتی افزود: در مبحث تغذیه در این فصل به علت اینکه هضم خیلی قوی است توصیه شده که غذای با حجم زیاد و لطیف تر مصرف شود یعنی مواد غذایی که موادزائد کمتری در بدن تولید کند مانند زرده تخم مرغ عسلی، آب گوشت های لطیف مناسب است.
علیزاده عنوان کرد: از انباشتن بدن از غذا در این فصل باید پرهیز کرد و مصرف غذا باید در دفعات متعدد انجام شود و نباید امتلاء و انباشتگی در بدن ایجاد شود. همچنین، غذاهای مولد خون مثل گوشت، شیرینی، ادویه، غذاهای گرم، تلخ و شور یا نوشیدنی‌های گرمی بخش یا رطوبت آور یا مثلاً نوشیدنی‌هایی که قوی هستند در این فصل به شدت نهی شده است، چون این فصل گرم و تر است و موادغذایی گرم و تر هم بایستی کمتر مصرف شوند.
وی ادامه داد: در فصل بهار افراد بیشتر غذاهای سرد یا نوشیدنی‌های که حرارت بدن را کم می‌کنند، مثل شربت ریواس، عرق کاسنی، شربت زرشک یا غوره، رب غوره، شربت نارنج، لیمو یا شربت “به” مصرف کنند.
این پزشک و پژوهشگر خاطرنشان کرد: براین اساس توصیه شده است که در این فصل از جنبش‌های بیش از حد بدنی جلوگیری شود. همچنین، حرکاتی که گرمی بخش بدن است کمتر صورت پذیرد و حمام زیاد بروند؛ ورزش در حد اعتدال باشد یعنی سبک تر از ورزشی باشد که در زمستان توصیه شده است؛ چرا که در فصل زمستان باید ورزش سنگین صورت پذیرد، چون فصل سرد است.

منبع : tasnimnews.com

بازنشر » berroz.com

آشنایی با نوشیدنی هایی با طبع سرد در فصل بهار در طب سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *