وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

احکام ازدواج موقت و صیغه

احکام ازدواج موقت

احکام ازدواج موقت
احکام ازدواج موقت و صیغه عقد

ازدواج موقت به ازدواجی گفته می شود که دو طرف با توجه به دارا بودن شرایط و بدون نیاز به حضور شاهد با خواندن صیغه به هم محرم شوند. که البته برای پسر و دختر مجرد که والدینشان زنده هستند جایز نیست.

در ازدواج موقت مرد با خواندن آیه و زن نیز به همین شکل به عقد هم در می‌آیند که شیوه صیغه موقت هم به همین شکل است.

قبل از خواندن صيغه محرميت باید مرد و زن مدت زمان عقد را مشخص کنند که می تواند از یک ساعت تا چند سال متمایز باشد. بعد از مشخص شدن مدت زمان عقد, اکنون باید مقدار مهریه برای صیغه را مشخص کرد .

اکنون زن و مرد با خواندن صیغه ازدواج موقت یا دائم به هم محرم می شوند.

احکام ازدواج موقت

صیغه عقد

زن می‌گوید:

«زَوَّجتُکَ نَفْسی فی المُدَّةِ الْمَعْلوُمَه عَلَی الْمَهْرِ الْمَعْلوُم» (خودم را به تو تزویج کردم برای مدت معین با مهر معین)

بعد مرد می‌گوید:

«قَبِلْتُ» (قبول کردم)

تبصره : اگر مرد و زن در خواندن صیغه عقد نتوانند درست کلمات عربی را تلفظ کنند به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است. اما باید لفظی را بگویند که معنی «زَوَّجْتُ و قَبِلْتُ» را بفهماند.

3. عقد موقت طلاق ندارد بلکه جدا شدن زن و مرد بواسطه تمام شدن مدت عقد و یا بخشیدن مدت (مرد باقیمانده زمان عقد را به زن می‌بخشد) می‌باشد.

4. اگر کسی زنی را به عقد خود درآورد، اگر چه نزدیکی نکرده باشد مادر آن زن به آن مرد محرم می‌شود و اگر نزدیکی کرده باشد، اگر آن زن از مرد دیگری دختر داشته باشد دختر آن زن نیز به آن مرد محرم می‌شود و مرد هرگز نمی‌تواند با آن دختر ازدواج کند.

5. تعریف عدّه : مدت زمانی را که زن نمی‌تواند با مرد دیگری ازدواج کند عدَه می‌گویند. این مدت پس از طلاق (در عقد دائم) و یا اتمام مدت زمان (در عقد موقت) و یا فوت شوهر شروع می‌شود.

6. عدَه عقد موقت دیدن دوبار عادت ماهیانه زنان است. عدَه عقد دائم از زمان طلاق، دیدن سه بار عادت ماهیانه است. عدّه وفات شوهر، چهارماه و ده روز است اگر چه زن یائسه یا متعه باشد.

7. زن یائسه (زن غیرسیدی است که سنش بالاتر از پنجاه سال یا سیده‌ای که سنش بالاتر از شصت سال باشد) عدّه طلاق و عدّه اتمام عقد موقت ندارد.

8. اگر مردی زنی را که در عدّه دیگری است برای خود عقد کند آن زن بر او حرام می‌شود.

منبع:vakileto.parsiblog.com

باز نشر » berroz.com

احکام ازدواج موقت و صیغه عقد | صیغه کردن زن و دختر

احکام ازدواج موقت و صیغه عقد | صیغه کردن زن و دختر , صیغه یابی , دختر باکره , بیوه , در تهران , قم , زن شوهر دار , دختر مجرد , خواهر زن , زن مطلقه,شرایط عقد

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *