وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

آموزش استفاده همزمان از دو یا چند کارت گرافیک

ati_radeon_440x330
آموزش استفاده همزمان از دو یا چند کارت گرافیک

در این روش می توان با استفاده از دو یا چند کارت گرافیکی که تکنولوژی SLI را پشتیبانی می کنند پردازشهای گرافیک را بصورت اشتراکی بین کارتها انجام داد . بدین ترتیب یکی از کارتها نقش Master یا اصلی و دیگری نقش Slave یا کمکی را بازی می کند. حال ارتباط بین این دو کارت به شکلی معین می شود که همیشه کارت Master (اصلی) به عنوان محور یا مدیر پردازشها در نظر گرفته می شود و خروجی تصویر همیشه در Buffer این کارت ذخیره شده و سپس به Monitor ارسال می شود .

البته نکته قابل توجه در پیاده سازی SLI از این روش این است که Motherboard می بایست حتما دو عدد PCI Express Slot (شیار نصب کارت با تکنولوژی PCI Express) داشته باشد . چند حالت برای پیاده سازی این روش وجود دارد :

1- تقسیم کردن تصویر بین کارتها : در این روش تصویر بصورت ۵۰/۵۰ و افقی به دو قسمت جهت استفاده دو GPU یا Graphic Processing Unitتقسیم می شود . برای انجام این کار ، frame بصورت افقی با نسبت وابستگی هندسی به دو قسمت تقسیم می شود . به عنوان مثال در یک صحنه که در نیمه بالای آن تصویری از آسمان خالی وجود داشته باشد ، خط تقسیم پایین تر می آید تا عمل تقسیم کاملا متعادل هندسی برای دو GPU صورت پذیرد. این متد معمولاٌ خیلی صحیح تقسیم بندی هندسی را متعادل انجام نمی دهد.

2- متعادل کردن ارائه Frame (AFR) : در این روش پردازشها به دو دسته زوج و فرد تقسیم می شوند و پردازشهای زوج تحویل GPU اول شده و پردازشهای فرد تحویل GPU دوم می شود ، به همین ترتیب یکی پس از دیگری پردازشها به GPU ها تحویل داده می شوند. حال وقتی کارت دوم فعالیتش با frame یا قسمتی از frame تمام شد، نتیجه را جهت تکمیل خروجی از طریق SLI Bridge (پل SLI) به GPU کارت Master ارسال می کند. در حالت مطلوب این کار تقریبا باعث نصف شدن زمان پردازشها و خلق یک شاهکار از نظر کیفیت تصویر می شود .NVIDIA صراحتا اعلام کرده این روش بطور میانگین سرعت پردازش را به ۱٫۹ برابر افزایش می دهد .به هر حال این روش در بازیهایی که از متدهای مختلف ساخت تصویر استفاده می کنند زیاد نتیجه بخش نیست .

3- روش بکارگیری صافی (SLI Ant aliasing): در این تکنیک قسمتهای عملیاتی Render کردن یک تصویر بطور کاملا مستقل بین GPU ها تقسیم می شود . بدین ترتیب که قسمتهای معمولی تصویر به یک GPU و خمیدگی ها و برشها و انحناهای تصویر به GPU دیگر داده می شود بدین ترتیب نتیجه ای فوق العاده زیبا و دوست داشتنی خلق می شود که البته این تکنیک به دلیل اینکه بیشتر به کیفیت و وضوح تصویر توجه می کند Frame Rate کمتری دارد ، در عوض این حالت بهترین شرایط برای بازیهایی که GPU-Bound نیستند می باشد . البته NVIDIA در بعضی از محصولات خود که به سفارش شرکتهای تولید کننده بازی تولید کرده است ، بطور خودکار برای بالا بردن عملکرد ، SLI را فعال می کند .

منبع : دریا کامپیوتر (Daryacomputer.com)

بازنشر » berroz.com

آموزش استفاده همزمان از دو یا چند کارت گرافیک | تکنولوژی SLI , کارت گرافیک اصلی و مستر Master , Slave , کارت گرافیک اکسترنال , افزایش گرافیک کامپیوتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *