وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

بازداشت رضا ضراب همسر ایرانی خواننده سرشناس ترک

 بازداشت همسر ایرانی خواننده سرشناس ترک، به جرم دور زدن تحریم های ایران berroz.com
بازداشت رضا ضراب همسر ایرانی خواننده سرشناس ترک

رضا ضراب که اصالتا ایرانی و دارای تابعیت جمهوری آذربایجان و ترکیه است، به انتقال غیر قانونی پول از طریق یک بانک متعلق به دولت ترکیه و پرداخت رشوه به نزدیکان مقامات دولتی متهم شده است.او همسر ابرو گوندش خواننده معروف ترکیه است.

بازداشت رضا ضراب همسر ایرانی خواننده سرشناس ترک,کیست,ابرو گوندش,بابک زنجانی,دستگیری رضا ضراب,اتفاقات ترکیه,همسر ابرو گوندش,کیست,اردوغان,فساد مالی رضا ضراب,berroz.com

 بازداشت همسر ایرانی خواننده سرشناس ترک، به جرم دور زدن تحریم های ایران

 

 بازداشت همسر ایرانی خواننده سرشناس ترک، به جرم دور زدن تحریم های ایران

 

به نقل از بی بی سی، بعضی از رسانه ها ترکیه نوشته اند که به رغم ممنوعیت های ناشی از تحریم‌های بین المللی، او حدود ده میلیارد دلار را به صورت طلا و پول نقد یا از طریق انتقالات بانکی خارج از ضابطه به ایران منتقل کرده و برای این کار ده‌ها میلیون دلار رشوه پرداخته است. این در حالی است که نام آقای ضراب در فهرست هیچ یک از تحریم های اعمال شده علیه ایران دیده نمی شود.

پلیس ترکیه در روز سه شنبه ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) در یک اقدام خبرساز بیش از ۵۰ نفر را کلیک در رابطه با فساد بازداشت کرد که یک مقام ارشد بانک دولتی خلق و فرزندان سه وزیر کابینه، از جمله وزیر کشور، در میان آنها بودند.

آقای ضراب تاجری سرشناس از یک خانواده ثروتمند ایرانی است که در ترکیه زندگی می کند و از آنجا که با ابرو گوندش، خواننده سرشناس ترک ازدواج کرده، در افکار عمومی این کشور شناخته شده است.

به نوشته حریت، آقای ضراب در سال ۲۰۱۲ و در جریان توقیف یک محموله طلا که قرار بود به ایران منتقل شود، توسط پلیس مورد بازجویی قرار گرفت.

به گزارش کافه سینما، در همین رابطه سایت آینده مدعی شد:

این مرد ایرانی الاصل، رضا ضراب است که متهم به پولشویی از مسیر چین و امارات و ایران و ترکیه و روسیه است و طرف ایرانیش هلدینگ سورینت، متعلق به بابک زنجانی است.

بازداشت همسر ایرانی خواننده سرشناس ترک، به جرم دور زدن تحریم های ایران

 

این جوان 29 ساله، شوهر “ابروگوندش”، خواننده و رقاصه 38 ساله ترکیه ای است و جالب آن که ادعا شده دو آقازاده ترک، یعنی پسر وزیر اقتصاد و پسر وزیر کشور ترکیه نیز در این پرونده متهم هستند.

سال گذشته سایت «بازتاب» عکس هایی از هواپیمایی در ترکیه منتشر کرد که مربوط به انتقال چمدان هایی طلا از ایران به ترکیه از سوی بابک زنجانی بود. اکنون روزنامه حریت ترکیه مدعی شده که این طلاها متعلق به رضا ضراب بوده و با پرداخت یک و نیم میلیون دلار به سیاسیون ترکیه با جعل سند آزاد شده است.

وی با اتهاماتی از قبیل پولشویی، نقل و انتقال غیرقانونی مقادیر زیادی پول از ایران به ترکیه، قاچاق شمش طلا، تهیه مدارک جعلی و ارتشاء مواجه است.

این شخص که پس از کسب تابعیت ترکیه، نام خانوادگی خود را تغییر داده متهم است در انتقال 87 میلیارد یورو پول از ایران به ترکیه از طریق شرکت هایش که در فاصله سال های 2009 تا 2012 تاسیس شده اند، دست داشته است.

اظهارات بابک زنجانی درباره رضا ضراب

نام بابک زنجانی پس از برملا شدن فساد گسترده مالی در ترکیه بار دیگر سر زبان ها افتاده و رسانه های ترکیه می گویند رضا ضراب که به خاطر پولشویی بازداشت شده، در بازجویی از بابک زنجانی به عنوان «رئیس» خود نام برده است.

بابک زنجانی در این خصوص واکنش نشان داده است و طی مطلبی که در سایت شرکت سورینت منتشر کرده، نوشته است: «برخی از اخبار منتشرشده در رسانه های ترکیه در مورد من صحیح نمی باشد و لازم می دانم در این زمینه توضیحاتی را ارائه نمایم.

در فعایت های تجاری خود که در حجم غیر قابل انکاری صورت می گیرد به جز محدودیت های خاصی که نسبت به هموطنان ایرانی اعمال می شود هیچ گونه محدودیت و بازجویی دیگری صورت نگرفت. تمامی فعالیت های من در ترکیه دارای اسناد و مدارک می باشد و در ترکیه هیچ فعالیت غیر قانونی انجام نداده ام.

از نام های برده شده در بازجویی تنها رضا ضراب را به دلیل ایرانی بودنش می شناسم. با رضا ضراب در تمام عمرم تنها چند دفعه ای ملاقات داشتم اما هیچگونه فعالیت تجاری مشترکی انجام نداده ایم و از فعالیت های رضا ضراب هیچ اطلاعی ندارم. حتی نمی دانم محل کار ایشان کجاست! اگر هم فعالیت های غیر قانونی انجام داده باشد خودش مسئول است و این مسئله به من هیچ ارتباطی ندارد.

نزدیک به شش ماه است که از ایران خارج نشده ام و هنوز هم در تهران هستم و این خبر که قرار است من با رضا ضراب در آنکارا ملاقات داشته باشم، یک دروغ محض است.

من یک فرد مشهور هستم و هر کسی من را می شناسد. به همین دلیل سفر من به روش های غیر قانونی یا استفاده من از اسناد جعلی غیر ممکن است.

در خبرها از تجارت طلا به وسیله هواپیما سخن رانده شده که این نوع تجارت تماما قانونی است. من مطابق قوانین از کشور غنا 1500 کیلوگرم طلا خریداری کردم و برنامه ام این بود که 500 کیلو گرم آن را در ترکیه و بقیه آن را در دوبی به فروش برسانم که در فرودگاه آتاترک مدارک طلاها خواسته شده بود و تا زمانی که مدارک آورده شود، هواپیما از زمین بلند نشد و پس از رسیدن مدارک، هواپیما از ترکیه خارج شد. از طرف مقامات ترکیه این قضیه چندین بار از همه نظر مورد بررسی قرار گرفته و هیچ جرمی در مورد من پیدا نکردند.

من رئیس رضا ضراب نیستم و حجم کلی روابط تجاری ما یک در هزار هم نیست و همه آنها در چارچوب قانون صورت گرفته است.

در سال های اخیر ترکیه در حال پیشرفت تحت رهبری نخست وزیر رجب طیب اردوغان، نه تنها برای من بلکه برای تمامی صاحبان سرمایه کشورهای مسلمان به یک قطب مرکزی سرمایه گذاری تبدیل شده است. من به علت اطمینانی که به رهبری و تدبیر نخست وزیر رجب طیب اردوغان داشتم در ترکیه سرمایه گذاری کردم. نسبت به ترکیه به عنوان کشوری که به سرعت مسیر پیشرفت را طی می کند و نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان به عنوان یک مسلمان، احساس غرور می کنم.

گروهی که من صاحب آن هستم شامل 65 شرکت است و درآمد سالیانه آن شش تا هفت میلیارد یورو می باشد و من به کارهای کوچکی که در خبرها از آن نقل شده است، هیچ احتیاجی ندارم. به دست آوردن و حفاظت از ثروت به این بزرگی از طرق غیر قانونی و کنترل نشده غیرممکن است. به عنوان یک شهروند ایرانی من تاوان محدودیت ها و نگاه بدبینانه ای را می دهم که نسبت به ایرانیان وجود دارد. با وجود اینها ارادتم نسبت به ترکیه و نخست وزیر آن رجب طیب اردوغان که با ایشان از نزدیک آشنا نشده ام، هرگز کم نخواهد شد و به سرمایه گذاری در ترکیه ادامه خواهم داد و کسانی را که این خبرهای جعلی را در مورد من منتشر می کنند، خوشحال نخواهم کرد.

در خصوص ادعایی که در مورد من شده هر نوع مدارک و اطلاعات و کمکی از من خواسته شود، آماده همکاری هستم.»

تمجید اردوغان از تاجر بازداشت شده ایرانی

نخست‌وزیر ترکیه ضمن اشاره به ماجرای دستگیر شدن تاجر معروف ایرانی در این کشور از وی به دلیل کمک به اقتصاد ترکیه و نیز انجام امور خیریه قدردانی کرد.

رجب طیب اردوغان از رضا ضراب، تاجر ایرانی، که هم‌اینک به جرم رشوه، پولشویی و قاچاق طلا در بازداشت به سر می‌برد به دلیل کمک به اقتصاد این کشور و فعالیت‌های خیر خواهانه تقدیر کرد.
وی در گفت‌و‌گو با گزارشگران گفت: “ضراب طلا صادر می‌کند و می‌دانم که در امور خیریه نیز فعالیت دارد.”
نخست وزیر ترکیه در ادامه افزود: “اگر مدرکی علیه ضراب دارند چرا وی را در حین ارتکاب جرم نگرفته و از اقدامات وی فیلمبرداری نکردند؟”
52 نفر شامل کارمندان دولت، تاجرین شناخته شده و پسران سه وزیر در روز 17 سپتامبر در عملیات ضدفساد مالی که تمام عرصه سیاسی ترکیه را تکان داده و منجر به استعفای سه وزیر شده‌، دستگیر شده‌اند.
رضا ضراب متهم به رشوه دادن به سه وزیر و فرزندان وی شده است. ادعا می‌شود که مبلغ این رشوه در حدود 137 میلیون لیره ترکیه (66 میلیون دلار) است.
اسلان سلیمان، مدیر حالک بانک ترکیه نیز، در ارتباط با پرونده صادرات طلای ترکیه به ایران بازداشت شده است.

منابع : پرشین وی * تسنیم

گردآوری و تنظیم : https://berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *