خانه / پزشکی / پزشکی بانوان / برنامه غذایی برای خانم های باردار

برنامه غذایی برای خانم های باردار

برنامه غذایی برای خانم های باردار
برنامه غذایی برای خانم های باردار

آنچه با تغذیه وارد بدن خانم باردار می‌شود بر ترکیبات بیوشیمیایی خون، هورمون‌ها و عملکرد سلول‌های بدنش تاثیر می‌گذارد و بالطبع بر تعیین سلامت جنینی که در درون خود می‌پرورد، موثر خواهد بود.

به همین دلیل کار‌شناسان توصیه می‌کنند یک خانم پیش از اقدام به بارداری بدن خود را مهیای این دوره سرنوشت‌ساز کند. اگر قصد باردار شدن دارید بهتر است بین یک سال تا 3 ماه قبل از بارداری به اصلاح شیوه زندگی خود بپردازید. چنانچه اضافه یا کمبود وزن دارید حتما آن را جدی بگیرید تا بارداری سالم‌تری در پیش داشته باشید.

یک اسید لازم

اسید فولیک از جمله ویتامین‌هایی است که نقش مهمی در خون‌سازی دارد. فولات یک کوآنزیم ضروری برای سنتز DNA و تقسیم سلولی است. بنابراین کفایت آن برای سلول‌هایی مانند گلبول‌های قرمز و سلول‌های جنینی که تکثیر سریع دارند، الزامی است. از سوی دیگر، کمبود فولات می‌تواند منجر به نقص سیستم عصبی و بروز بیماری موسوم به اسپانیابیفیدا شده که در آن نخاع بدون پوشش استخوانی باز می‌ماند. از آنجا که این ویتامین محلول در آب است، مصرف آن مسمومیت ایجاد نمی‌کند. ویتامین C و محیط اسیدی به حفظ این ویتامین در غذا کمک کرده و حرارت موجب تخریب آن نمی‌شود.

غذاهای گیاهی مانند سبزی‌ها و حبوبات به علاوه بسیاری از غذاهای حیوانی حاوی فولات هستند اما توصیه می‌شود خانم‌ها از 3 ماه پیش از بارداری روزانه یک عدد قرص اسید فولیک مصرف کنند. کربوهیدرات‌ها باید جزو غذای اصلی روزانه باشد اما باید تعادل را در مصرف آن‌ها حفظ کرد زیرا گرچه برنج، نان و ماکارونی می‌توانند بخش عمده‌ای از نیاز کالری ما را تامین کنند، در صورت زیاده‌روی در مصرف می‌توانند منجر به اضافه وزن و بروز اختلال در باروری شوند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز را هرگز از رژیم خود حذف نکنید زیرا از بروز کم خونی حین و بعد از زایمان جلوگیری می‌کند، مسئله‌ای که ممکن است بدون انجام آزمایش خون متوجه آن نشوید.

میوه و سبزی قبل از مکمل‌ها

پیش از آنکه به سراغ مکمل‌ها بروید از مولتی ویتامین‌های طبیعی استفاده کنید. میوه‌ها و سبزی‌ها علاوه بر اینکه حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ارزشمندی هستند، دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها بوده که اثر محافظتی قدرتمندی در برابر مواد مضر و سرطان‌زایی مانند رادیکال‌های آزاد دارند.

هم سدیم هم پتاسیم

بررسی روی مدل‌های حیوانی نشان داده تغییر تعادل بین کلسیم، سدیم و پتاسیم می‌تواند با تغییر اسیدیته و تمایل سلول تخمک ماده در ترکیب با اسپرم‌های نر یا ماده در تعیین جنسیت جنین تاثیر داشته باشد اما انحصار به رژیم پر سدیم و پتاسیم برای پسرزایی یا سرشار از کلسیم و لبنیات و کم سدیم برای دخترزایی می‌تواند بر ذخایر غذایی بدن مادر تاثیر گذاشته و علاوه بر عوارض نامطلوبی که برای او ایجاد خواهد کرد اثرات سوء در سلامت جنین نیز داشته باشد.

وزن و ورزش را فراموش نکنید

در مجموع رعایت یک الگوی فعالیت فیزیکی مناسب در کنار پیروی از هرم تغذیه و حفظ تعادل در مصرف مواد غذایی به اضافه اصلاح وزن از عوامل اصلی حفظ سلامت مادر و جنین طی دوران بارداری و به دنیا آوردن فرزندی سالم باشد.

منبع : به گزارش بی باک نیوز به نقل از شهرزاد

بازنشر » berroz.ir

برنامه غذایی برای خانم های باردار

درباره ی admin

همچنین ببینید

Pregnancy

مصرف اسيد فوليك در دوران بارداری

چرا به اسید فولیك نیاز دارم؟ مصرف فولیك اسید كه به آن فولات یا ویتامین ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *