وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

بیوگرافی ترلان پروانه

بیوگرافی ترلان پروانه

ترلان پروانهTarlan Parvaneh” (زاده ۱۸ تیر ۱۳۷۷ در شیراز) یکی از بازیگران زن سینمای ایران است؛ که در خانواده‌ی هنرمند و فرهنگی متولد شد.

اولین اجرای او در 3 سالگی از طرف چند شرکت تبلیغاتی برای ساخت تیزر بود که با بازی در برنامه های آموزشی شبکه جام جم و شبکه 1 سیما دامنه فعالیت خود را گسترش بخشید. او پس از بازی در فیلم سینمایی رویای آخر با کارگردانی مهرداد خوشبخت و سریال بچه های خیابان با کارگردانی آقای همایون اسعدیان و تئاتر آفتاب و درخت که در نقشی کوتاه شرکت داشت مورد توجه کارگردانان سینما شد و تا اکنون بیش از 60 فیلم سینمایی از ترلان پروانه موجود است.

بیوگرافی ترلان پروانه

ترلان پروانه در جشنواره فیلم کودک و نوجوان به خاطر بازی در فیلم «آهوی پیشونی سفید» برنده «پروانه زرین» به عنوان بهترین بازیگر دختر در سال 1390 شد.

گفتگوی کوتاه با ترلان پروانه

در «تا ثریا» نقشی در گروه سنی متفاوت را تجربه کردی، چه حس و حالی داشت؟

تجربه یک نقش متفاوت و جدید را خیلی دوست داشتم و خوشحالم که این کار را قبول کردم. نقش عسل یک مقدار از سن واقعی خودم بزرگتر بود اما کار با آقای مقدم و خانم حاجیان و بقیه گروه را دوست داشتم و سختی آن را زیاد احساس نکردم. من نکات زیادی در بازی و رفتار و اخلاق‌کاری از این گروه یاد گرفتم.

وقتی سر کار هستی دلت برای مدرسه تنگ می‌شود؟

برای درس که نه خیلی ولی برای دوستانم دلم تنگ می‌شود.

بیشترین تفریحت چیست؟

من که اینقدر یا سر کار هستم یا درس دارم که وقتی برای تفریح ندارم اما کتاب خواندن و فیلم دیدن را خیلی دوست دارم. عاشق فیلم‌های ژانر وحشت هستم. یک بار هم فیلمی با نام «عروس غریبه» در این ژانر بازی کردم که پخش نشده.

نمی‌شود فقط تابستانها سر کار بروی؟!

تفاوت سبک زندگیات با بچه های دیگر باعث اذیت تو نمی‌شود؟ در مدرسه مشکلی نداری؟

همیشه سعی میکنم رفتار عادی مثل همه داشته باشم ولی خب بالاخره یکسری بچه ها مخصوصا سال پایینی ها خیلی علاقه نشان میدهند و دائم میآیند سوال میپرسند و … اما ناظمهای مدرسه سعی میکنند آنها را کنترل کنند تا نظم مدرسه را به هم نزنند. اما من با همه باادب رفتار میکنم چون بالاخره لطف دارند که من را دوست دارند و علاقه نشان میدهند. معلمها هم مثل بچه های دیگر با من رفتار میکنند البته گاهی واقعا کار من را درک نمیکنند و مثلا میگویند نمیشود فقط تابستانها سر کار بروی؟ یا درسهایت را ببر سر کار بخوان. یعنی متوجه نمیشوند کار ما چطوری است.

کمک پدر و مادرم

مادر من علاقه زیادی به بازیگری دارد و حتی مدتی قبل از ازدواج در زمان دانشجویی در تئاتر فعالیت‌های هنری انجام میداده. او و پدرم بزرگترین مشوق‌های من بودند. به همین دلیل وقتی برای اولین بار در ۳ سالگی خانمی در فرودگاه من را دید و به مادرم پیشنهاد بازی من را در یک تیزر تبلیغاتی داد، مادرم با علاقه قبول کرد.

بردن و آوردن و مواظبت از من سر صحنه، به خصوص وقتی خیلی کوچک بودم، برای مادر و پدرم زحمت زیادی داشت، اما آنها به عشق اینکه من روزی هنرمند بزرگی شوم، همه این سختی‌ها را قبول کردند. آنها همیشه با من سر صحنه بودند و حتی وقتی مادر و پدرم نمی‌توانستند بیایند برایم پرستار می‌گرفتند و او را با من سر صحنه می‌فرستادند تا تنها نباشم و ساعت‌های بین کار با او بازی کنم و کارهای شخصی‌ام را انجام دهد.

ترلان پروانه

برای مادرم مهم بود که من علاوه بر بازی، بچگی‌ام را از دست ندهم. شاید برایش سخت بود اما همیشه اسباب بازیهایم را با خودش سر صحنه می‌آورد و با من بازی میکرد تا من پشت دوربین خیلی سرگرم بزرگ‌ترها و دنیای آنها نشوم. مادرم من را در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام کرد و من به جز بازیگری هنرهای دیگری هم بلد هستم مثلا پیانو میزنم و ورزش‌های مختلف انجام می‌دهم. خانواده‌ام به من یاد دادند فقط به چهره تکیه نکنم و سعی کنم شایستگی‌های دیگری هم داشته باشم. من علاوه بر بازیگری از بازیگران بزرگی مثل خانم فاطمه معتمدآریا و آقای پرویز پرستویی و دیگر بزرگانی که با آنها همکاری کردم، اخلاق و رفتار کار را هم یاد گرفتم.

مادرم به من میگفت به این بزرگان نگاه کن و از آنها اخلاق و رفتار شایسته یک هنرمند را یاد بگیر. من حتی به لباس پوشیدن آنها هم دقت میکردم تا ببینم یک بازیگر حرف‌های چطور باید بپوشد. کتاب هم زیاد میخوانم و فیلم هم خیلی میبینم و سعی میکنم از کتاب و فیلم هم یاد بگیرم. اما از همه چیز مهمتر برایم درسم است و دلم می‌خواهد در یکی از رشته‌های تجربی ادامه تحصیل بدهم. خدا را شکر با اینکه کار میکنم توانستم همیشه نمرات خوب بگیرم و از درس‌هایم عقب نمانم. من برای اینکه بازیگر شوم خیلی زحمت کشیدم. من که یادم نمی‌آید ولی مامانم تعریف میکند ۴-۳ سال بیشتر نداشتم که برای یک تیزر شامپو هر روز ساعت‌ها کار می‌کردم و گاهی چند ساعت پیشانی‌ام عرق می‌کرد. خیلی کوچک بودم و این کارها برای یک بچه در آن سن خیلی سخت است.

ترلان پروانه

تا به حال به جز «تا ثریا» کار دیگری هم بزرگتر از سن‌ات پیشنهاد شده؟

بله، نقش حضرت آمنه در فیلم «محمد (ص) » آقای مجید مجیدی به من پیشنهاد شد که بزرگتر از سنم بود و اتفاقا از نقش‌های اصلی کار هم بود. رفتم تست گریم هم دادم اما آقای مجیدی گفتند هنوز برای این نقش کم سن هستی. من ۱۳ سالم است و نقش ایشان ۱۹ ساله بود. اما گفتند احتمالا برای نقش دختر نوجوانی در قسمت‌های بعدی این مجموعه از تو استفاده می‌کنیم. همین که من را برای این نقش دعوت کردند و تست گریم دادم، باعث افتخارم است.

در چهار سالگی به دار آویخته شدم

«زیر تیغ» هم یکی از سخت‌ترین تجربه‌های کاری من بوده و هم یکی از بزرگترین شانس‌های زندگی کاری‌ام. یادم هست در دفتر آقای هنرمند بودیم. در راه پله او را دیده و گفتم شما چقدر شبیه آقای پرستویی هستید. از همان جا آقای هنرمند از برخورد من خوششان آمد و من را برای «زیر تیغ» انتخاب کردند. خانواده‌ام هم از این که قرار بود من کاری را با پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا، فریبا جودیکار، نگار جواهریان و … بازی کنم فوق‌العاده خوشحال بودند. فقط آن صحنه‌ای که اول فیلم پدرم خواب میدید من به دار آویخته شدم، برای مادرم خیلی سخت بود.

ترلان پروانه

یادم هست موقع ضبط آن صحنه هم خیلی اذیت شدم. آقای پرستویی زیر طناب‌دار ایستاده بودند و به محض اینکه من را پایین می‌آوردند بغلم میکرد. خیلی ناراحت بود من که دختر بچه کوچکی بودم و ۵-۴ سال بیشتر نداشتم باید این صحنه را بازی می‌کردم. من را با یک تاپ کشی به شاخه درخت وصل کرده بودند و فشار کش‌ها قسمت‌هایی از تنم را کبود کرده بود. مادرم هم وقتی این صحنه را دید خیلی ناراحت شد مخصوصا که یاد عذاب من موقع فیلم‌برداری افتاد. اما در کل «زیر تیغ» را خیلی دوست داشتم و گروه بسیار خوبی داشت مخصوصا آقای پرستویی و خانم معتمدآریا خیلی مهربان بودند.

ترلان پروانه

روی سینما نمیشود حساب کرد

تصمیمت برای آینده چیست؟ میخواهی بازیگر بمانی یا شغل دیگری را در نظر داری؟

بازیگری را که قطعا کنار نمی‌گذارم اما به عنوان رشته اصلی هم ادامه نخواهم داد و کنار درسم آن را دنبال خواهم کرد. یعنی نمی‌خواهم رشته تحصیلی‌ام بازیگری یا سینما و هنرهای نمایشی و این چیزها باشد.

چرا؟ تو که میگویی به کارت علاقه داری؟!

چون هنر و به خصوص بازیگری کاری است که نمیتوان خیلی روی آن حساب کرد. یعنی امن و قابل اعتماد نیست.

ترلان پروانه

چرا این را میگویی خیلی بازیگرهای حرفه‌ای داریم که کارشان همین است و با همین بازیگری زندگی میکنند؟

من چون از بچگی در این کار بودم و با بازیگران سرشناسی مثل آقای پرستویی و خانم معتمدآریا و خانم حاجیان و … کار کردم، درس‌های زیادی در این کار گرفتم و واقعا به این نتیجه رسیدم که خیلی نمیتوان روی این کار حساب کرد.

ترلان پروانه

از چه نظر نمی توان روی آن حساب کرد؟ امنیت شغلی ندارد؟ امنیت مالی ندارد؟

نه، روی پیشنهادهای آن نمیتوان حساب کرد. معلوم نیست چه جور فیلم‌هایی ساخته شود و آیا پیشنهادهای خوب داشته باشی یا نه. بعد هم این کار خیلی سخت و بی‌برنامه است. مثلا من همین الان خیلی کلاس‌ها میروم و سعی میکنم هنرهای دیگری مثل پیانو و … را یاد بگیرم اما همیشه کارم برنامه کلاس‌هایم را به هم میزند و نمیگذارد زندگی منظم و درستی داشته باشم. نمیدانم اما شاید همین بی‌نظمی هم یکی از دلایل تردیدم در اینکه بازیگری شغل اصلی‌ام در آینده باشد، است.

چه چیزهای در قبول یک پیشنهاد برایت مهم است؟

کارگردان، بازیگرهای دیگر و فیلمنامه.

ترلان پروانه

یک بازیگر همه فن حریف

من برای ارتقای کار بازیگریام خیلی تلاش کردم و انواع هنرها و فنها را فقط به خاطر اینکه بازیگر تواناتری باشم، آموختم. فن بیان، زبان بدن، موسیقی، هنرهای رزمی، سوارکاری و … را یاد گرفتم تا در حرفه‌ام آماده‌تر باشم. این در حالی است که درس و مدرسه‌ام هم همیشه در کنار کارم بوده. من فقط ۳ سال و نیم داشتم که وارد این کار شدم. شروع کارم را حتی به یاد نمی‌آورم. مادرم تعریف می‌کند که خانمی در فرودگاه ما را دیده و به مادرم پیشنهاد داده من در تیزری تبلیغاتی بازی کنم.

بعد شماره ما را گرفته و خیلی اصرار و پیگیری کرده تا اینکه مادرم راضی شده. مادرم خیلی دوست داشته من بازیگر شوم. پدر و مادرم برای موفقیت من در این کار خیلی تلاش و از خودگذشتگی کردند و از خیلی چیزها به خاطر موفقیت من گذشتند. هیچ وقت من را سر صحنه تنها نگذاشتند و حتی وقت‌هایی که خودشان نمی‌توانستند با من باشند، پرستاری را همراهم می‌فرستادند تا تنها نباشم. الان به خاطر محبت‌هایشان از آنها متشکرم.

هر چند یک بازیگر کودک سختی‌های زیادی را تحمل می‌کند و اصولا کار کردن مثل آدم بزرگ‌ها برای بچه‌ها سخت است اما چون کارم را دوست دارم فکر می‌کنم ارزشش را داشته. خدا را شکر نتیجه زحمت‌هایم را هم گرفتم. همین امسال در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان برای ایفای نقش اصلی فیلم «پیشونی سفید» تندیس بهترین بازیگر دختر را دریافت کردم.

عکس های کودکی ترلان پروانه

ترلان پروانه ترلان پروانه ترلان پروانه ترلان پروانه

زمینه فعالیت سینما و تلویزیون
تولد ۱۸ تیر ۱۳۷۷ (۱۹ سال)
شیراز
ملیت ایرانی
پیشه بازیگر
سال‌های فعالیت از ۱۳۸۱ تا کنون
مدرک تحصیلی دیپلم گرافیک

فیلم‌های سینمایی ترلان پروانه

نام سمت کارگردان سال نمایش (اکران) جوایز
گشت ۲ بازیگر سعید سهیلی ۱۳۹۵ ۱۳۹۵  
فراری بازیگر علی‌رضا داوودنژاد ۱۳۹۴ سال ۱۳۹۵  
درنا دختر آهو بازیگر حسین قناعت ۱۳۹۳    
شیفت شب بازیگر نیکی کریمی ۱۳۹۳    
مردن به وقت شهریور بازیگر هاتف علیمردانی ۱۳۹۲    
زندگی مشترک آقای محمودی و بانو بازیگر روح‌الله حجازی ۱۳۹۱ سال ۱۳۹۳  
به خاطر پونه بازیگر هاتف علیمردانی ۱۳۹۱ سال ۱۳۹۲  
بی خداحافظی بازیگر احمد امینی ۱۳۹۰    
آهوی پیشونی سفید (دفتر نخست سه گانه اختاپوس) بازیگر سیدجواد هاشمی ۱۳۹۰   دریافت پروانه زرین در سال ۱۳۹۰[۴]
انسان‌ها بازیگر محسن توکلی ۱۳۸۹    
خروس بی محل بازیگر حسین قاسمی جامی ۱۳۸۸    
نصف مال من، نصف مال تو بازیگر وحید نیکخواه آزاد ۱۳۸۵    
پاپیتال بازیگر اردشیر شلیله ۱۳۸۵    
عاشق بازیگر افشین شرکت ۱۳۸۵    
چپ دست بازیگر آرش معیریان ۱۳۸۴    
مادر صدامو می‌شنوی بازیگر کامبیز کاشفی ۱۳۸۴    
زن بدلی بازیگر مهرداد میرفلاح ۱۳۸۴  
بالا بلند بازیگر جلال فاطمی ۱۳۸۴    
دغدغه بازیگر فرزاد فرزام ۱۳۸۴    

مجموعه‌های تلویزیونی ترلان پروانه

نام سمت کارگردان مناسبت سال شبکه نمایش دهنده
چرخ فلک (اپیزود داود) بازیگر بهرام عظیم پور ۱۳۹۵ شبکه یک
سرزمین کهن بازیگر کمال تبریزی (زمان پخش) ۱۳۹۲ شبکه سه
گذر از رنج‌ها بازیگر فریدون حسن‌پور ۱۳۹۲ شبکه یک
شاید برای شما اتفاق بیفتد (اپیزود فریب) بازیگر احمد معظمی ۱۳۹۱ شبکه تهران (پنج)
تا ثریا بازیگر سیروس مقدم ۱۳۹۰ شبکه یک
ارمغان تاریکی بازیگر جلیل سامان دهه فجر ۱۳۸۹ شبکه سه
ملکوت بازیگر محمدرضا آهنج مجموعه ماه رمضان ۱۳۸۹ شبکه دو
قاب‌های خالی بازیگر مرتضی هرندی ۱۳۸۵–۱۳۸۶ شبکه دو
زیر تیغ بازیگر محمدرضا هنرمند ۱۳۸۵ شبکه یک
بی مقدمه بازیگر رضا کیایی ۱۳۸۵  
داوری بازیگر نیکا عزیزپور ۱۳۸۴  
مسافری از گرونگول بازیگر مرتضی متولی برنامه کودک و نوجوان ۱۳۸۴ شبکه یک
شبی از شب‌ها بازیگر رضا کریمی ۱۳۸۳ شبکه سه
۱۰۱ راه برای ذله کردن پدرها و مادرها بازیگر حجت قاسم‌زاده ۱۳۸۳  
خوش غیرت بازیگر علی شاه حاتمی مجموعه عید نوروز ۱۳۸۳ شبکه یک
جایزه بزرگ بازیگر مهران مدیری مجموعه عید نوروز ۱۳۸۳ شبکه سه

تله فیلم ترلان پروانه

نام سمت کارگردان سال شبکه نمایش دهنده تولید سال نمایش
تله فیلم روزهای آخِر اسفند بازیگر بهروز شعیبی ۱۳۹۲ شبکه یک سیما فیلم نوروز ۱۳۹۳

شبکه نمایش خانگی ترلان پروانه

نام سمت کارگردان سال
فیلم ویدیویی زاپاس بازیگر بهرنگ توفیقی ۱۳۹۱
فیلم ویدیویی باغ آلوچه بازیگر بهروز شعیبی ۱۳۸۳
تاترادیب(فرانسوی) بازیگر   ۱۳۸۵

مستند ترلان پروانه

نام سمت کارگردان سال
ابوریحان بازیگر   ۱۳۹۳

مجموعه‌های اینترنتی | (فضای‌مجازی)

نام سمت کارگردان سال پخش
سریال‌اینترنتی‌نفوذ بازیگر ۱۳۹۱

جوایز و تقدیرها ترلان پروانه

برگزیده همایش «نقش نوجوانان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی

عکس های ترلان پروانهترلان پروانه فیلمها و نمایشهای تلویزیونیترلان پروانه و همسرشترلان پروانه و سعید عزت اللهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *