وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

تجهیز ناوشکن دماوند به رادار سه بعدی + سامانه موشکی صیاد ۲

Destroyer of Damavand
تجهیز ناوشکن دماوند به رادار سه بعدی + سامانه موشکی صیاد ۲

این رادار قادر است اهداف را تا شعاع 200 کیلومتری کشف کند. از مهمترین ویژگی‌های این رادار، قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی و سطحی،‌ توانایی رهگیری 100 هدف به صورت همزمان و مقابله با جنگ الکترونیک است.

5 و 26 تیرماه جاری و پس از به آب اندازی رسمی سازه ناوکشن جماران 2 یا همان ناوشکن دماوند، این ناوشکن عازم یک ماموریت کوتاه و 2 روزه دریایی شد تا سامانه‌ها و تجهیزات متعدد این ناوشکن آزمایش شود.

پیشتر، خط تولید ناوشکن دماوند در اواخر سال 85 در صنایع دریایی شهید تمجیدی شهرستان انزلی با نام موج 2 افتتاح شده بود. سازه این ناوشکن هم در 27 اسفند ماه سال 91 با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت به همراه سرلشکر فیروزآبادی و دیگر مقامات ارشد نظامی در آب‌های دریای خزر و در بندر انزلی به آب انداخته شده بود.
این ناوشکن با حدود 100 متر طول و بیش از 1300 تن وزن، از قدرت مانور و چالاکی بالایی برخوردار بوده و هزینه ساخت آن نیز طبق اعلام مقامات نظامی کشورمان، یک چهارم قیمت مشابه خارجی است.
از مهمترین قابلیت‌های این شناور می‌توان به تدافع، تهاجم و رهگیری همزمان اهداف هوایی، سطحی و زیرسطحی، تجهیز به موشک کروز، اژدرافکن، سامانه‌های توپ 76 و 40 میلیمتری، سامانه‌های پردازش راداری، رادارهای تاکتیکی سطحی و هوایی اشاره کرد.
یکی از مهمترین تجهیزات نصب شده روی این ناوشکن، رادار عصر است. رادار عصر، اولین رادار سه بُعدی آرایه فازی ایران است.

Destroyer of Damavand 1

ناوشکن دماوند در دریای خزر؛ رادار عصر در قسمت فوقانی برجک ناوشکن دیده می‌شود

این رادار قادر است اهداف را تا شعاع 200 کیلومتری کشف کند. از مهمترین ویژگی‌های این رادار، قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی و سطحی،‌ توانایی رهگیری 100 هدف به صورت همزمان و مقابله با جنگ الکترونیک است.
این رادار که توسط متخصصان کشورمان و به صورت کاملا بومی تولید شده است، پیشتر و در سال 92 رسما رونمایی شده بود.
نصب این رادار روی ناوشکن دماوند، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد دماوند است که حتی ناوشکن جماران نیز از آن بی‌بهره است.
از جمله دیگر ویژگی‌های این ناوشکن، تجهیز به سامانه جامع مدیریت نبرد و جنگ الکترونیک بوده و قابلیت حمل بالگرد است.
بکارگیری رادار کنترل آتش با قابلیت ردیابی جنگنده‌ها و موشک‌های کروز، به‌کارگیری سامانه کنترل مانیتورینگ به منظور کنترل و هماهنگی عملیاتی فی‌مابین موتور، شافت، پروانه و ناوبری و بکارگیری سیستم رانش با توان بالا جهت تامین سرعت بهینه شناور از نقاط برجسته این شناور است که نسبت به پروژه مشابه قبلی ارتقا یافته و بهینه‌سازی شده است.
بومی‌سازی تجهیزاتی مانند رادار هوایی، سونار فعال و غیرفعال، رادار کنترل آتش، سامانه‌های مخابرات داخلی و . . . از دیگر ویژگی‌های ناوشکن دماوند اعلام شده است. این تجهیزات به صورت بومی در سازمان‌های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.
نکته دیگر اینکه، ناوشکن دماوند به سامانه موشکی صیاد2 نیز مجهز است. صیاد2، یک سامانه موشکی پدافند هوایی است که به منظور دفاع در برابر تهاجمات هوایی روی این ناوشکن نصب شده است.

Destroyer of Damavand

موشک صیاد 2 روی لانچر تکی در تصویر به خوبی دیده می‌شود

موشک صیاد 2 یک موشک پدافند هوایی برد متوسط و ارتفاع بلند است که براساس فناوری‌های روز دنیا طراحی شده و قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای بدون سرنشین و اهداف با سطح مقطع راداری کوچک و دارای سرعت و مانور بالا را در محدوده عملیاتی خود منهدم کند.
این موشک دارای موتور سوخت جامد، با سیستم هدایت ترکیبی و قابلیت‌های عملیاتی بالاست که از قابلیت بالای ضد جنگ الکترونیک و ردیابی خودکار و مستقل بهره می‌گیرد.
براساس این گزارش، این ناوشکن غول‌پیکر از نظر طراحی و ساخت کاملا بومی بوده و با همکاری نزدیک حدود 400 دانشگاه، مرکز تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی در داخل ساخته شده و قرار است به زودی پس از ارزیابی تست‌ها، توسط مقامات کشورمان رسما رونمایی و به ناوگان نیروی دریایی ارتش در شمال، ملحق شود.
گزارش از حسین دلیریان

منبع : به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری تسنیم

بازنشر » berroz.com

تجهیز ناوشکن دماوند به رادار سه بعدی + سامانه موشکی صیاد ۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *