وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

راه کارها و تغذیه سالم برای رفع خارش بدن در طب سنتی

Itching
راه کارها و تغذیه سالم برای رفع خارش بدن در طب سنتی

کارشناس طب سنتی، سید جواد علوی درباره تدابیر درمانی خارش اظهار داشت: حمام مرتب با آب ملایم برای رفع خارش مفید است همچنین برای رفع خارش بهتر است افراد به سمت راست بخوابند، لباس گشاد و نخی بپوشند همچنین روزانه چند بار دور ناف، لب‌هایشان را روغن بنفشه در پایه بادام بمالند.

به گفته وی از نوشیدنی های مفید برای افرادی که دچار خارش بدن می‌شوند می‌توان به شربت زرشک و سیب، ماء الشعیر طبی، آب سیب و عسل و کمی لیمو ترش، شربت یونجه اشاره کرد.

این کارشناس طب سنتی افزود: برای تهیه شربت زرشک و سیب می‌توان 400 گرم آب زرشک با 400 گرم آب سیب رسیده شیرین، 200 گرم آب لیموترش تازه را با هم مخلوط کرده و با شکر به قوام آورند و روزی چند بار می‌توان از این شربت استفاده کنند و هر بار یک قاشق غذاخوری از این مایع شربت را با یک لیوان آب مخلوط و سپس مصرف کرد نکته قبل توجه در تهیه این شربت این است که مقداری زرشک خشک را در 4 برابر آن آب یک شب خیسانده و روز بعد جوشانده تا یک سوم آن بماند.

علوی ادامه داد: برای تهیه ماء الشعیر طبی باید یک استکان جو را 24 ساعت خیسانده سپس با 20 برابرمقدار جو یعنی 20 استکان آب روی حرارت گذاشته و به محض شکفته شدن جو ، حرارت را خاموش کنند و بلافاصله آب روی آن را صاف کرده و نیم گرم بنوشید. البته می‌توان مایع به دست آمده را در یخچال نگهداری کنند.

وی گفت: برای تهیه شربت یونجه می‌توان 3 کیلو یونجه خشک را با یک لیتر آب جوشانده تا نصف آب باقی بماند. سپس با مقداری شکر به قوام آورند. میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، شاتوت، ریواس و زردآلو می‌توانند برایشان مفید باشد.

این کارشناس طب سنتی بیان کرد: کسانی که دچار خارش شده‌اند روی تمام غذاهای خود هنگام مصرف سبوس برنج یا گندم بپاشند همچنین از مصرف گوشت قرمز به میزان زیاد پرهیز کنید. یک ساعت و نیم بعد از غذا سالادی از ساقه‌های لطیف کرفس و هویج خرد شده با مقداری جوانه ماش مصرف کنند و می‌توان از روغن زیتون، رب انار، کمی سرکه و مقداری عسل سس تهیه کنند بر روی سالاد بریزند.

منبع : به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از تسنیم
گردآوری و بازنشر » berroz.com

راه کارها و تغذیه سالم برای رفع خارش بدن در طب سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *