وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

حملات سایبری ایران به ترکیه ! قطع برق 12 ساعته در 44 استان !

cyber-attack
حملات سایبری ایران به ترکیه ! قطع برق 12 ساعته در 44 استان !

آبزرور در گزارشی به قلم میکا هلپرن ادعا کرد ایران در واکنش به اتهاماتی که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه برضد تهران مطرح کرده بود نیمی از ترکیه را در خاموشی فروبرد.

نیمی از ترکیه یعنی چهل و چهار استان از هشتاد و یک استان این کشور که شامل استانبول و آنکارا نیز می شود و در مجموع بیش از چهل میلیون جمعیت دارد، سه شنبه سی و یکم مارس دچار قطع دوازده ساعته برق شد. این اتفاق افتاد زیرا ایران می خواست چنین شود. این خاموشی در ترکیه به علت حمله ای سایبری روی داد که مبدا آن ایران بود.

این حمله سایبری یک تاوان بود، شمه ای از آنچه ایران توان اجرای آن را دارد. برق نیمی از ترکیه به طور کامل قطع شد و همه چیز از کار افتاد، رایانه ها، فرودگاهها، ترافیک هوایی، چراغ های راهنمایی، بیمارستانها، چراغ های برق، آسانسور ها و حتی خدمات آب و فاضلاب، همه چیز متوقف شد.

انگار ترکیه به دوران حجر بازگشته بود. حملاتی نظیر این با استفاده از یک بدافزار که از طریق نامه های الکترونیکی یا فلش مموری که به یک رایانه متصل به شبکه برق وصل می شود، صورت می گیرد. تمایلی برای اعلام اینکه این حمله سایبری بود وجود نداشت. بلومبرگ بیزنس اول آوریل محتاطانه درباره این حمله سایبری به ترکیه مطلبی منتشر کرد.

این سایت نوشت در حالی که منبع این مشکل هنوز مشخص نیست افشاگری های جدید نشان می دهد انفجار سال دو هزارو هشت یک خط لوله در ترکیه از طریق یک رایانه صورت گرفت و این مسئله از توان فزاینده برای نفوذ به سامانه ها حکایت دارد. ایران خواستار عذرخواهی اردوغان شده بود. با این حال ترکیه عذرخواهی نکرد. بنابر این ایران نیز چراغها در ترکیه را خاموش کرد. ارتش سایبری ایران خود را به عنوان یکی از بهترین ارتش های سایبری جهان معرفی کرده است. آنها تبدیل به یکی از بهترین ها در این زمینه شده اند و احتمالا آنها بوده اند که بد افزار را به شبکه برق بسیاری از کشورها و حتی شاید آمریکا وارد کرده اند. طی دوازده ماه گذشته می دانیم که ایران با موفقیت و به طور مکرر به شبکه های سامانه های دفاعی چندین کشور غربی نفوذ کرده است.

حتی بیست و هفت سپتامبر دو هزارو سیزده میلادی وال استریت ژورنال از حمله هکری ایران به رایانه های نیروی دریایی آمریکا خبر داد. و این هفته موسسه امریکن اینترپرایز و موسسه نورس که یک شرکت امنیت سایبری به شمار می رود در گزارشی با عنوان تهدید فزاینده سایبری ایران را منتشر کرده اند.

یواس ای تودی دوم دسامبر دو هزارو چهارده میلادی در گزارشی به تشریح یک حمله هکری به شدت پیچیده پرداختند که تازه صورت گرفته بود و ادعا کردند ایران پنجاه هدف را در شانزده کشور مورد حمله سایبری قرار داده است. سایلنس Cylance که یک شرکت امنیت سایبری واقع در کالیفرنیا به شمار می رود یک حمله هکری دیگر ایران را عملیات کلیور Cleaver توصیف کرد زیرا در بدافزاری که در این حمله استفاده شده بود عبارت کلیور بارها و بارها تکرار شده بود. یک تیم هکرهای ایران که حملات دیگری را صورت داده اند نام مستعار« بچه گربه تیز» را برای خود برگزیده اند که اشاره به گربه ایرانی دارد. این رویدادها همه پوشش داده شده اما این پوشش بسیار محدود بوده است.

گاهشماری وجود دارد که می تواند در درک اینکه چرا ایران تصمیم گرفته است ترکیه را مورد حمله هکری قرار دهد و چرا و چه زمانی این حمله روی داد کمک کند. همه اینها زمانی روی داد که یمن مورد حمله ائتلاف عربستان قرار گرفت. سعودی ها یمن را به علت رویارویی با حوثی های تحت حمایت ایران هدف قرار دادند.

بیست و ششم مارس اردوغان رییس جمهور ترکیه از بمباران های سعودی حمایت کرد. وی گفت شرایط کنونی غیرقابل تحمل است و ایران باید این را بداند. وی در اشاره به ایران و ادعای حمایت از حوثی ها این اظهارات را گفت.

با این حال رییس جمهور ترکیه نمی دانست با به چالش کشیدن علنی ایران در حال ارتکاب به گناه بزرگی است. چهار روز بعد، یعنی دوشنبه سی ام مارس کاردار سفارت ترکیه در تهران احضار شد. وزارت خارجه ایران به شدت برخورد کرد. مسئولان ایرانی گفتند ما خواستار پاسخ روشن و متقاعد کننده ترکیه هستیم. ایران خواستار عذرخواهی ترکیه به علت اظهارات نامناسب و غیرمعمول اردوغان شد.

ترکیه عذرخواهی نکرد و ایران کل برق ترکیه را قطع کرد و این اقدام در زمانی کاملا مناسب صورت گرفت. تیم هکرهای ایرانی که این حمله و حملات مشابه دیگر را صورت داده است به گروه امنیت دیجیتال آشیانه شهرت دارد. این تیم از شهرت بالایی در میان هکرها برخوردار است که وب سایت هایی ویژه پوشش خبری حملات این گروه وجود دارد.

این تیم ترجیح داد که به سامانه برق ترکیه به خوبی حفاظت می شود به طور مستقیم حمله نکند و در عوض شبکه توزیع را هدف قرار داد. این اقدام عمدی بود چرا که ایران می توانست به این ترتیب منابع برق ترکیه را قطع و هر زمان که مشخص شد ترکیه درس عبرت گرفته است این منابع را دوباره باز کند. به راحتی می توان این فرضیه را مطرح کرد که ایران پیش از این به شبکه برق ترکیه و دیگر اهداف حیاتی در سراسر اروپا که از امنیت سایبری ضعیف تری برخوردار است نفوذ کند. آنها احتمالا درست مانند آنچه در ترکیه روی داد بدافزار را وارد راکتورهای اصلی نکردند بلکه تنها اتصالات ضعیف سایبری را شناسایی کردند که بخش توزیع شبکه برق است. این حمله سایبری به ترکیه در واقع نخست حمله ای است که در آن ایران از طریق حمله سایبری شبکه برق یک کشور را هدف قرار می دهد و آن را به خاموشی فرو می برد. این نوع حمله می تواند به سرعت دشمن را به زانو درآورد. این نخستین حمله از دست بود و احتمالا تنها حمله نیز نخواهد بود.

منبع: entekhab.ir
گردآوری و بازنشر » berroz.com

حملات سایبری ایران به ترکیه ! قطع برق 12 ساعته در 44 استان !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *