وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خواص جوانه گندم | شادابی و جوانی پوست

خواص جوانه گندم

خواص جوانه گندم

خواص جوانه گندم

جوانه گندم “Wheat germ” یکی از پرخاصیت‌ترین‌های طبیعت است که از هزاران سال قبل مردم ایران زمین از آن استفاده و حتی در آیین سنتی ایرانیان در آغاز فصل بهار، در سر سفره هفت سین و به شکل سمنو حضور داشته است. هنگام جوانه زدن گندم و آغاز فرایند تغییرات شیمایی درون آن موجب افزایش ویتامین‌ها، املاح معدنی و پروتئین‌ها می شود و نشاسته موجود در دانه‌ها شکسته و تبدیل به قندهای ساده گلوکز و ساکارز می‌شود. در درون گندم تازه جوانه زده انواع ویتامین‌های A ،B1 ،B6 ،B12 ،E و همچنین اسید فولیک، کلسیم، فسفر، روی، ید، سلنیوم و منیزیم وجود دارد.

 

امروزه متاسفانه خانواده‌ها از خواص فوق‌العاده جوانه گندم اطلاعی ندارند و جا دارد که حتما این هدیه طبیعت را در سبد خوراکی خود بگنجانند.

خواص جوانه گندم

خواص جوانه گندم بسیا زیاد است، که در زیر به شرح آنها می‌پردازیم.

ویتامین A موجود در جوانه گندم باعث افزایش قوه بینایی، سرعت رشد کودکان، شادابی پوست و سلامت ریه و گلو می شود.

خستگی مفرط، ضعف و بی حالی را کاهش می‌دهد.

ویتامین B1 موجود در جوانه گندم نیز، برای تعادل سیستم عصبی ضروری است.

همچنین جوانه گندم در رفع بی‌خوابی، بروز یائسگی زودرس، اختلالات قلبی و دیابت هم می‌تواند مفید و مؤثر باشد.

بنا بر توصیه متخصصان، کسانی که از سوء تغذیه رنج می‌برند یا منع استفاده از سبزی‌ها را دارند، می‌توانند با تهیه جوانه گندم و مصرف مداوم آن، از کمبود ویتامین‌ها و املاح معدنی طبیعی بدن جلوگیری کنند.

پودر جوانه گندم یک مکمل غذایی پر ارزش و سرشار از ویتامین ای و ویتامین های گروه ب است. ویتامین ای امروز به عنوان معجزه گر و اکسیر جوانی معرفی می شود.

سلنیوم و منیزیوم موجود در جوانه گندم، در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان موثر شناخته شده است. به اعتقاد برخی از متخصصان پوست ، مو و زیبایی، جوانه گندم در درمان ریزش مو، رفع شوره سر و رفع انواع جوش صورت و ناراحتی پوستی موثر است و بدین منظور میتوانید از ماسک جوانه گندم استفاده نمائید به این صورت که پودر جوانه گندم را با ماست تازه خمیر کرده و روی پوست صورت بگذارید.

همچنین کسانی که از یبوست ، خستگی و بی حالی ، کلسترول بالا و دردهای عضلانی رنج می برند، باید از این ماده غذایی کمک بگیرند. اگر می خواهید لاغر شوید، پودر جوانه گندم را همراه با ماست یا سالاد کاهو ۱۰ دقیقه قبل از صرف غذا و اگر می خواهید چاق شوید، آن را ۱۰ دقیقه بعد از غذا میل کنید.
در واقع جوانه ها مواد غذایی هستند که با روند طبیعی رشد و تولیدشان، در گروه سبزی ها، آن هم با ارزش غذایی بالا از نظر ویتامین ها و املاح محسوب می شوند. در سنین مختلف، مردان بین ۱۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از زنان به پروتئین و ویتامین های ب۶ ، ب۱۲ ، آ و اسید فولیک و املاح کلسیم، فسفر، روی و ید نیاز دارند. اما در خصوص زنان باردار و خانم های شیرده، بالاترین نیازهای غذایی، در نظر گرفته شده و حتی در مواردی از مقدار مصرف مردان نیز به مراتب بیشتر است.

در سنین بالا به علت تحرک کمتر، نیاز بدن به انرژی کاسته شده، ولی درمقابل نیاز به ویتامین ها، املاح و پروتئین افزایش می یابد. با مصرف جوانه های مختلف می توانید مقدار قابل توجهی از ویتامین های ب را به بدن برسانید. توجه به این موضوع که تامین ویتامین های ث و ای، بتاکاروتن و سلنیوم می تواند از اکسیداسیون چربی ها در بدن جلوگیری کند و نیز تأمین منیزیم می تواند فشار خون را کنترل نماید، به نقش مهم جوانه ها و گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه بیشتر پی می بریم.

پودر جوانه گندم یک مکمل غذایی پر ارزش و سرشار از ویتامین E و ویتامین های گروه B است. ویتامین E امروزه به عنوان معجزه گر و اکسیر جوانی معرفی می شود . سلنیوم و منیزیوم موجود در جوانه گندم، در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان موثر شناخته شده است. به اعتقاد برخی از متخصصان پوست و مو ، جوانه گندم در درمان ریزش مو ، رفع شوره سر و انواع جوش صورت و ناراحتی های پوستی موثر است.

همچنین کسانی که از یبوست، خستگی و بی حالی، کلسترول بالا و دردهای عضلانی رنج می برند، باید از این ماده غذایی کمک بگیرند. اگر می خواهید لاغر شوید، پودر جوانه گندم را همراه با ماست یا سالاد کاهو 10 دقیقه قبل از صرف غذا میل کنید و اگر می خواهید چاق شوید آن را ۱۰ دقیقه بعد از صرف غذا بخورید. حتی به عنوان ماسک هم می شود استفاده کرد که موجب شادی و طراوت و روشنی پوست می شود. به این صورت که مقداری جوانه گندم را با ماست مخلوط کنید وبه مدت 15-20 دقیقه روی پوست نگه دارید.

گردآوری » وب سایت بروز – پزشکی و سلامت تغذیه سالم

 خواص جوانه گندم | شادابی و جوانی پوستخوردن جوانه گندمماسک جوانه گندم برای چاقی صورتخواص جوانه گندم برای پوست صورتماسک جوانه گندم برای جوشخرید جوانه گندمپودر جوانه گندم برای چاقیماسک جوانه گندم برای پوست چرب, جوانه جو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *