وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خواص گیاه خرفه | غذایی سالم و سرشار از سلامتی ! | Portulaca

خواص گیاه خرفه | غذایی سالم و سرشار از سلامتی ! | Portulaca
Portulaca_oleracea_plant
خواص گیاه خرفه | غذایی سالم و سرشار از سلامتی ! | Portulaca

خوردن گیاه خُرفه کم‏ک‌ کننده رفع غلظت خون و مؤثر بر التهابات داخلى و خارجى، مفید براى تصلّب شرایین، جبران کننده کمبود ویتامین‏C، نافع براى ورم کلیه، ضد لکوره و ترشحات زنانگى، کم کننده قند خون و تجمع چربى در عروق و سایر اعضاء بدن است.

گیاه خرفه‏ از تیره پرتولاکاسه‏ در برگ‏‌هاى گوشتى و ضخیم آن علاوه بر مقدارى زیادى آب (حدود 95 درصد) مواد لعابى لزج و پکتین‏ و کمى مواد چرب وجود دارد. در گیاه تازه حدود یک درصد و در گیاه خشک شده حدود هفتاد درصد K 02 بوده که ادرار آور است.

در خرفه تانن، منیزیم، آهن، آلومینیوم، منگنز، کلسیم، پتاسیم، سدیم و اوره‏ یافت مى‏‌شود. در خرفه علاوه بر مواد فوق پروتئین، چربى، هیدرات‏‌هاى کربن، فسفر، ویتامین‏A، تیامین، ریبوفلاونى، ویتامین‏C و نیاسین یافت مى‏‌شود.
از خواص درمانی خرفه می‌توان به ادرارآور قوى (به علت وجودK 02 و اوره)، ضد صفرا، عطش، مصفاى خون، ضد تب، ضد خونریزى ریوى و سایر اعضاء، ضد چرک و عفونت ریوى، ضد حساسیت و خارش پوست، ضد سنگ کلیه، سوزش ادرار، خارش واژینال و ضماد آن محلّل ورم‌ها، خوردن آن کم‏ک‌ کننده رفع غلظت خون و مؤثر بر التهابات داخلى و خارجى، مفید براى تصلّب شرایین، جبران کننده کمبود ویتامین‏C، نافع براى ورم کلیه، ضد لکوره و ترشحات زنانگى، کم کننده قند خون و تجمع چربى در عروق و سایر اعضاء بدن.

تخم خرفه در تحریکات جلدى خارش‏دار و تومورهاى عفونى به صورت ضماد خاصیت تحلیل و نرم‏کنندگى دارد. خوردن ماست و خرفه پخته براى مبتلایان به فشارخون، سفتى، زیادى و بالا بودن چربى، سوزش ادرار، خارش ادرار و خارش بدن بسیار مفید است.
خرفه داراى اثر قابض، بسیار کلرتیک و صفراآور است. کنترل ترشح زیادى ادرار بیماران مبتلا به قند را به عهده دارد. خوردن و مالیدن تخم و برگ خرفه براى مبتلایان به بیمارى باد سرخ نافع است. تخم خرفه ضد کرم کدو است و ضماد ریشه خرفه جوشانده در سرکه مؤثر بر زگیل است.
به‏ طور کلى خرفه داراى اثرات بسیار مفید دیگرى است که از نظر علمى هنوز آشکار نشده است.
حضرت صادق (ع) مى‏‌فرماید: خرفه نافع‌‏ترین سبزى‏‌هاى روى زمین است و آن سبزى انتخابى حضرت فاطمه (س) و از رسول گرامى محمد مصطفى (ص) آمده است که به علت وجود تاول‏‌هاى زیاد که در پاى مبارکشان عارض شده بود، روى بوته خرفه راه رفتند (خرفه را به پاى خویش مالیدند) بهبودى کامل حاصل شد.
کمبود گوگرد باعث ریزش موها مى‏‌شود؛ گوگرد در متیونین، سیستین وجود دارد که این دو در برنج، نخود، لوبیا، عدس، خربزه، سویا، فندق، بادام زمینى، جو، گندم، ذرت، کلم، هویج، اسفناج، آفتابگردان، مخمر آبجو، شلغم، سیب‏زمینى ترشى، نخود سبز، کنجد با پوست و پوست گندم وجود دارد.

بروز : راستی ما خوردیم , بصورت آب پز, خیلی خوشمزه ودوست داشتنیه , مزه ای نزدیک به اسفناج داره , و افرادی هستند در اطرافمان که با اینکه پر خور هستند و اضافه وزن دارند ! ولی چون مدام این گیاه پر خاصیت را مصرف می کنند, جواب آزمایش های چربی و فشار خون آنها کاملا مناسب بود , ولی منظور این نیستکه هر چی بخوریم با این گیاه درست میشه ! منظور اینکه باید فعالیت بدنی هم داشته باشیم . پیشنهاد می کنیم این غذای سبک رو حتما مصرف کنید, شاد و تندرست باشید *

منبع : tasnimnews.com

تدوین و بازنشر » berroz.com

خواص گیاه خرفه | غذایی سالم و سرشار از سلامتی ! | Portulaca

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *