وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

دستور پخت فرنی و حریره بادام | غذای کمکی نوزاد

دستور پخت فرنی و حریره بادام برای نوزاد شیرخوار,طرز تهیه,پخت,فرنی,حریره,بادام,انواع,غذای کمکی,برای کودکان,کودک,بچه,بچه های,نوزاد,نوزادان,شیرخوار,بالای 6ماه
دستور پخت فرنی و حریره بادام برای نوزاد شیرخوار

اولین غذای کمکی نوزاد فرنی و دومین غذا حریره است که دستور پخت رو در ادامه مطلب می بینیم

چگونگی شروع و ادامه غذای کمکی

هفته اول ماه هفتم

شروع غذاي كمكي با فرني آرد برنج است كه روز اول از يك قاشق مرباخوري يكبار در روز ( ظهر ) شروع شده و كم كم به مقدار و دفعات آن اضافه ميشود.

مواد لازم جهت تهيه فرنی

آرد برنج ( يك قاشق مرباخوري سرصاف ) ● شكر ( نصف قاشق مرباخوري سرصاف ) ● شير پاستوريزه ( نصف ليوان معمولي )

 طرز تهيه

ابتدا نصف ليوان شيرپاستوريزه را به مدت 10 دقيقه مي‌جوشانند سپس آب جوشيده خنك شده را به آن اضافه مي‌كنند تا به اندازه نصف ليوان برسد. سپس آرد و شكر را به شير اضافه كرده و حرارت مي‌دهند تا قوام بيايد ( قوام فرني بايد بيش از قوام شير مادر باشد). مي‌توان به فرني به اندازه يك قاشق چايخوري كره نيز اضافه كرد تا كالري بيشتري به كودك برسد.

هفته دوم ماه هفتم

ميتوان حريره بادام را به رژيم غذايي كودك اضافه نمود. شروع آن نيز مانند فرني از يك قاشق مرباخوري يك بار در روز مي‌باشد و ممكن است تا روز ششم و هفتم به 12 قاشق مرباخوري در روز برسد. البته در اين هفته بتدريج كه مقدار و دفعات تغذيه با حريره بادام افزايش مي‌يابد، مقدار و دفعات تغذيه با فرني كم مي‌شود. بنابراين در هر وعده يا در تمام دفعات ميتوان حريره بادام را جايگزين فرني كرد.

 مواد مورد نياز جهت تهيه حريره بادام

بادام شيرين ( 5 عدد ) ، آرد برنج ( يك قاشق مرباخوري سرصاف ) ، شكر ( نصف قاشق مرباخوري سرصاف ) ، شير پاستوريزه ( نصف ليوان )

طرز تهيه

اول بادام‌ها را حدود چند ساعت در آب جوش خيس كرده پوست آن را جدا نموده و با رنده و يا هر وسيله ديگري كه در خانه وجود دارد نرم مي كنند سپس مخلوط مذكور همراه شكر، آرد برنج در شير آنقدر جوشانده مي‌شود تا قوامي مثل فرني ايجاد شود.

 اینهم نکاتی مفید جهت تغذیه کودک شیرخوار

در شش ماه اول زندگي تغذيه انحصاري با شير مادر براي رشد و تكامل كودك از اهميت ويژه‌اي برخودار است.

در مدت تغذيه انحصاري با شير مادر كودك نيازي به استفاده از هيچگونه ماده غذايي و حتي آب ندارد.

فقط از 15 روزگي تا پايان 1 سالگي قطره A+D يا مولتي ويتامين و نيز از 4 ماهگي يا 6 ماهگي ( بنا به نظر پزشك ) قطره آهن به كودك داده مي‌شود.

در شرايط بيماري مثل اسهال مصرف ORS اشكالي ندارد.

تغذيه با شير مادر نيازهاي غذايي ، جسمي ، رواني و عاطفي كودك را تأمين مي‌كند.

در بعضي موارد با نظر پزشك متخصص بنا به وضعيت شيرخوار و منحني رشد او ممكن است لازم باشد از 4 ماهگي يا 5 ماهگي غذاي كمكي براي كودك شروع شود.

اصولاً شروع غذاي كمكي قبل از 4 ماهگي به دليل آماده نبودن دستگاه گوارش شيرخوار براي پذيرش غذاهايي غير از شير اقدام نادرستي است و شروع زودرس تغذيه تكميلي سبب كمتر طلبيدن پستان مادر شده و باعث كاهش توليد شير مادر مي‌شود بعد از 6 ماهگي نيازهاي غذايي شيرخوار به تنهايي با شير برآورده نمي‌شود و لازم است علاوه بر شير مادر تغذيه كودك با غذاي نيمه جامد نيز شروع شود.

تا 1 سالگي ابتدا بايد كودك شير مادر بخورد سپس به او غذاي كمكي داده شود و شير مادر غذاي اصلي اوست.

نكاتی در زمينه تغذيه تکمیلی

1ـ مقوي و مغذي باشد يعني انرژي پروتئيني ، املاح و ويتامينه‌هاي ضروري و مورد نياز كودك را تأمين كند. نرم بوده و هضم آن آسان باشد.

2ـ در تغذيه تكميلي حتماً بايد از مواد غذايي استفاده شود كه بعدها در سفره خانواده وجود دارد و قيمت آن ارزان و مناسب عادات غذايي خانواده است.

3ـ بايد كودك ابتدا با شير مادر و بعد با غذايي كمكي تغذيه شود.

4ـ غذاي كمكي را بايد كم كم شروع و به تدريج بر نوع و مقدار آن افزود و براي جلوگيري از كاهش شير مادر تعداد دفعات تغذيه با شير مادر را بيشتر كرد.

5ـ بين اضافه كردن مواد غذايي مختلف بايد 7- 5 روز فاصله باشد.

تهيه و تنظيم : دكتر ناصر افضليان متخصص كودكان و نوزادان his.ut.ac.ir

باز نشر » berroz.com

دستور پخت فرنی و حریره بادام | غذای کمکی نوزاد

2 پاسخ

    1. خواهش میکنم و ممنونیم از شما*
      شما هر مطلبی رو که دوست دارید میتونید بگید تا براتون گردآوری کنیم*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *