وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

چگونه قند خون را اندازه بگیریم؟ | دستگاه قند خون

چگونه قند خون را اندازه بگیریم؟ | دستگاه قند خون

دستگاه قند خون

براساس گزارش انجمن دیابت ایران تعداد افراد دیابتی در کشورمان بیش از 6 میلیون نفر است. گفته میشود این تعداد تا 20 سال آینده دوبرابر می‌شود! پس در نتیجه اغلب افراد دیابتی یک دستگاه قند خون در منزل خود دارند. عدم آگاهی کامل از نحوه اندازه گیری قند خون موجب می‌شود که بصورت دقیق نتواند قند خون خود را اندازه گیری نماید یا اینکه دیگر از دستگاه قند خون یا “گلوکومتر” استفاده نخواهد کرد. در این مطلب سعی داریم تا به شما نشان دهیم که چگونه قند خون خود را اندازه بگیریم؟

دستگاه قند خون

نحوه استفاده از دستگاه قند خون

برای اندازه گیری قند خون با دستگاه گلوکومتر, باید یک قطره از خون را روی نوار گلوکومتر قرار داد, این نوارها یک بار مصرف می‌باشند. سپس نوار را داخل دستگاه قرار می‌دهیم. ترکیبات شیمیایی که در این نوارها به کار رفته با قطره خون برخورد می‌کنند و می‌توانند میزان گلوکز خون را نشان دهند. برخی دیگر از این دستگاه ها میزان جریان الکتریکی خون را اندازه می‌گیرند و طبق آن قند خون را می‌سنجند.

چه زمانی قند خون را اندازه بگیریم؟

افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت نوع دو می‌توانند بصورت ناشتا, دو ساعت بعد از صرف غذا و در صورت لزوم , یک بار الی دو بار در ساعت 3 صبح قند خون خود را اندازه گیری کنند. کنترل کردن قند خون در بیمارانی که انسولین تزریق می‌کنند, حداقل باید 3 بار انجام شود. البته در زنان باردار, این میزان به 6 بار هم ‌می‌رسد.

توصیه این است که هربار که قند خون خود را با دستگاه قند خون اندازه گیری می‌کنید, نتیجه را در یک جدول یادداشت کرده و در زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید همراه خود ببرید تا پزشک طبق جدول دوز مصرف انسولین یا داروهایتان را تنظیم کند.

نکات مهم در زمان اندازه گیری قند خون

یک سری از شرایط می‌تواند در نتیجه قند خون توسط دستگاه تاثیر گذار باشد. مثلا کسانی که دچار کم خونی هستند امکان دارد که میزان قند خونشان بالاتر نشان داده شود. کسانی که هماتوکریت یا هموگلوبین خونشان بالاتر است امکان دارد قند خون آنها توسط دستگاه قند خون پایین تر نشان داده شود. حتی شرایطی همچون درجه حرارت, رطوبت, ارتفاع, میزان ویتامین C, میزان اسید اوریک خون و … هم می‌تواند روی اندازه گیری قند خون توسط دستگاه تاثیر گذارد.

بهتر است در دمای طبیعی اتاق (یعنی 20 الی 25 درجه سانتیگراد) از دستگاه قند خون استفاده شود.

گردآوری و بازنشر : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *