وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

راهنمای کامل و تصویری نصب اوبونتو ۱۰.۰۴ * Install Ubuntu

راهنمای کامل و تصویری نصب اوبونتو ۱۰.۰۴ * Install Ubuntu

 با انتشار نسخه‌ی نهایی اوبونتو تصمیم گرفتم که یک سری مطلب در مورد این سیستم‌عامل محبوب در کاوشگر بنویسم. فرض این نوشته‌ها بر این است که شما تازه می‌خواهید با دنیای لینوکس و نرم‌افزارهای متن‌باز آشنا شوید. پس با کاوشگر در این سلسله نوشته‌ها همراه باشید.

برای شروع من از اوبونتو ۱۰.۴ استفاده می‌کنم. در طی سری مطالبی که قرار است با لینوکس آشنا شویم، با هم توزیع اوبونتو را نصب می‌کنیم و به تنظیم و پیکربندی آن می‌پردازیم.

قبل از شروع لازم است که شما نسخه‌ی مربوط را از سایت اوبونتو دریافت کنید. پس از مراجعه به صفحه‌ی دانلود دقت کنید که قبل از شروع به دریافت، تنظیمات پیشرفته را انجام دهید. در اینجا علاوه بر انتخاب یک سرور برای دریافت مشخص کنید که نسخه‌ی ۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی را نیاز دارید. پیشنهاد می‌کنم که اگر سیستمی با پردازشگر ۲ هسته‌ای یا بیشتر دارید، حتما نسخه‌ی ۶۴ بیتی را دانلود کنید.

بعد از دانلود این فایل که حدود ۷۰۰ مگابایت است، شما یک فایل ISO دردست خواهید داشت که باید آن‌را با یکی از نرم‌افزار‌های رایت CD یا DVD بر روی CD کپی کنید. شاید راحت‌ترین راه نصب اوبونتو، نصب بر روی نرم‌افزار‌های شبیه‌سازی مثل Vmware یا VirtualBox باشد، ولی در اینجا ما آن را به صورت مستقیم بر روی سیستم خود نصب می‌کنیم. بعد از رایت بر روی CD سیستم خود را ریست کنید و آن را با CD بوت کنید.
به دلیل اینکه این CD‌ قابلیت راه‌اندازی اوبونتو به صورت Live را دارد، پس از اینکه سیستم خود را با این CD‌ بوت کردید، بعد از چند دقیقه وارد محیط سیستم‌عامل اوبونتو می‌شوید. اگر دوست دارید می‌توانید گشتی در محیط آن بزنید و آن را امتحان کنید.
برای نصب کافی‌ست که بر روی گزینه‌ی Install Ubuntu 10.4 LTS بر روی دسکتاپ کلیک کنید.
مرحله‌ی ۱ – با صفحه‌ی خوش‌آمدگویی روبرو می‌شوید که پیشنهاد می‌کنم زبان نصب را بر روی گزینه‌ی پیش‌فرض یعنی انگلیسی قرار دهید.

مرحله‌ی ۲ – اگر شما در هنگام نصب به اینترنت متصل باشید، برنامه‌ی نصب کننده به صورت اتوماتیک زمان و محل فعلی شما را تشخیص می‌دهد.

در غیر این صورت خودتان باید این اطلاعات را تنظیم کنید.

مرحله‌ی ۳ – در این مرحله باید زبان صفحه کلید خود را مشخص کنید که در اینجا باز هم انگلیسی را انتخاب کنید.

مرحله‌ی ۴ – خب وارد مرحله‌ی اصلی و یا به عبارتی حساس‌ترین مرحله‌ی نصب می‌شویم. برنامه‌ی نصب کننده این قابلیت را دارد که به صورت اتوماتیک سیستم‌عامل‌های موجود بر روی سیستم شما را تشخیص داده و محلی برای نصب اوبونتو به شما پیشنهاد دهد. پیشنهاد من این است که محل نصب را خودتان تعیین کنید. پس گزینه‌ی specify partitions manually را انتخاب کنید و به مرحله‌ی بعد بروید.

البته این قسمت را با مسئولیت خودتان می‌توانید به صورت‌های دیگر نیز انجام دهید. :دی
مرحله‌ی ۵ – از ظاهر این صفحه اصلا نترسید. اگرچه این صفحه یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های نصب است ولی با چند نکته به راحتی آن‌را پشت سر می‌گذاریم. سعی کنید از قبل فضایی را برای نصب لینوکس بر روی هاردتان در نظر بگیرد. (حداقل ۱۰ گیگابایت). به دلیل اینکه ساختار پارتیشن‌های لینوکس متفاوت است بعد از نصب، از طریق ویندوز قادر به مشاهده‌ی فضایی که بر روی آن اوبونتو را نصب کرده‌اید نخواهید بود.
برای نصب اوبونتو شما حداقل نیاز به یک پارتیشن از نوع Ext4 و یک پارتیشن از نوع swap دارید. بسته به میزان رم سیتم خود مقدار پارتیشن swap را تنظیم کنید.

مرحله‌ی ۶ – در این مرحله شما باید اطلاعات شخصی خود و یک نام کاربری برای خود انتخاب کنید.

مرحله‌ی ۷ – در صورتی که بر روی سیستم شما سیستم‌عامل‌های دیگری نصب باشد، برنامه‌ی نصب کننده به صورت اتوماتیک آن‌ها را تشخیص می‌دهد. در صورتی که مایل هستید تنظیماتی از سیستم‌عامل‌های دیگر در اوبونتو اعمال شود، می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید.

مرحله‌ی ۸ – بعد از این شما وارد مرحله‌ی نصب می‌شوید. در حین عمل نصب در صورتی که به اینترنت متصل باشید، برنامه‌ی نصب کننده اقدام به دریافت بسته‌های زبان (Language Packs) می‌کند که در صورت عدم تمایل و صرفه‌جویی در مصرف ترافیک خود می‌توانید با زدن کلید skip از این کار صرف‌نظر کنید.

مرحله‌ی ۹ – خب! تمام شد! در این مرحله می‌توانید به گشت و گذار خود در اوبونتو ادامه دهید یا اینکه سیستم را ریست کنید و با اوبونتوی نصب شده کار کنید.

اضافه کردن زبان فارسی:

اولین کار بعد از نصب اوبونتو تنظیم برای استفاده‌ از زبان فارسی است که طی مراحل زیر می‌توانید زبان فارسی را به لیست زبان‌های قابل استفاده در زمان نوشتن اضافه کنید.

فکر می‌کنیم تصاویر به اندازه‌ی کافی گویا باشند. 🙂 در تصویر زیر بر روی گزینه‌ی Add‌ کلیک کنید و در صفحه‌ی باز شده از بخش کشور گزینه‌ی IRAN … را انتخاب کنید.

بعد از اضافه کردن زبان فارسی برای تنظیم کلید‌های سوییچ کردن بین زبان‌ها از بر روی گزینه‌ی Options در تصویر بالا کلیک کنید و کلید‌های ترکیبی Alt+Shift را انتخاب کنید.

و در آخر هم بد نیست مروری داشته باشید سیاه گوش درخشان، نسخه جدید اوبونتو از زبان روزبه شفیعی.

بعدنوشت: یکی از خوانندگان کاوشگر این آموزش رو به صورت یک فایل PDF آماده کرده که می‏‏توانید آن‏را از اینجا دریافت نمایید.

  آموزش تصویری نصب اوبونتو ۱۰.۰۴ (1.5 MiB, 22,886 دریافت)

 

منبع : http://www.moallemi.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *