وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

زعفران | خواص زعفران | ماسک زعفران

زعفران | خواص زعفران

زعفران

سابقهٔ کاشت زعفران در ایران (به خصوص زعفران قائنات) به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. این گیاه رنگی و گران‌بهای چندین ساله، بدون ساقه‌است و پیاز دارد و چون درخاک کویر به عمل می‌آید، به طلای سرخ و یا طلای کویر شهرت یافته‌است. زعفران به جهت طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد به وفور در غذاها (به ویژه همراه با برنج)، صنایع شیرینی‌سازی، داروسازی و صنایع دیگر به مصرف می‌رسد.در این مطلب به زعفران و خواص زعفران می‌پردازیم.

زعفران

از زعفران بعنوان چاشنی و رنگ دهنده غذا استفاده می‌شود. از گیاه زعفران برای درمان بیماری آسم, درمان کم خونی, درمان معده درد, رفع نفخ شکم, درمان یرقان, عفونت ادراری, بیماری‌های چشمی و بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.

این گیاه موجب هضم غذا شده و معده را تقویت می‌کند. بعنوان یک مسکن بویژه برای دردهای لثه کارایی دارد.

همچنین باعث کاهش چربی و کلسترول خون می‌شود. آرام بخش و اشتهاآور است. در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان موثر است. کاهش دهنده فشار خون و تقویت کننده حافظه است.

از کاهش دید در دوران سالخوردگی پیشگیری می‌کند

طبق تحقیقات مرکز دانشگاهی ایتالیا, این گیاه در تنظیم کارکرد سلول‌های بینایی تاثیر دارد و آنها را در مقابل آسیب‌ها محافظت می‌کند. مانع پیشرفت بیماری‌های چشمی است و سلول‌های آسیب دیده چشم را احیا می‌کند. در سنین سالخوردگی نوعی بیماری به نام اختلالات لکه زرد شبکیه بوجود می آید که این گیاه آن را درمان می‌کند. وجود آن در رژیم غذایی مانع از پیشرفت بیماری های ژنتیک چشم می‌شود. به همین دلیل مصرف متعادل آن به افراد مبتلا به بیماری های چشمی و نیز سالخوردگان توصیه می‌شود.

ضد افسردگی است

زعفران

آیا می دانید که زعفران از بروز افسردگی پیشگیری می‌کند؟ بر اساس تحقیقات به عمل آمده نتیجه گرفته شده است که زعفران خواص ضد افسردگی دارد و این در حالی است که در طب قدیم و سنتی به آن خواص خنده‌آوری و فرح بخش بودن نیز داده‌اند. توصیه می‌شود که برای تمدد اعصاب یک فنجان چای زعفران میل شود و از آن در غذا استفاده شود. زعفران تمرکز حواس را افزایش می‌دهد و در پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون تاثیر زیادی دارد. همچنین در درمان کم خوابی و دردهای عصبی موثر است.

این گیاه ضد سرطان شناخته شده است

زعفران

این گیاه خوشمزه و خوشبو خواص ضد سرطانی دارد و بعنوان داروی ضد تومور و جمع کننده رادیکال‌های آزادعمل می‌کند. طبق تحقیقات پزشکان ثابت شده است که مواد آنتی اکسیدانی که در زعفران موجودند خواص ضد سرطانی دارند. طبق این تحقیقات بنظر می‌رسد که مصرف این گیاه مانع از بروز توالی ژنی سرطان زا می‌شود و تاثیر بسزایی در ترمیم مولکول‌های دی ان ای دارد.

عامل سقط جنین یا برطرف کننده سخت زایی

زعفران

طبق پژوهش رقیه و سحر کامران سامانی در زمینه درمان سخت زایی, مشخص شده است که خوردن زعفران در طی بارداری, مادر را برای زایمان آسان آماده می‌کند. طبق این پژوهش مصرف این گیاه در دوران بحرانی حاملگی یعنی سه ماه اول بارداری که زمان تشکیل اندام های جنین است, می‌تواند صدماتی را به جنین وارد نماید. در سه ماهه اول بارداری مصرف آن موجب افزایش هورمون پروستاگلاندین در رحم مادر شده و تاثیر تحریکی مستقیمی روی عضلات صاف رحم دارد که در نتیجه احتمال سقط جنین را در پی دارد. اما پس از سه ماهه اول مصرف متعادل این گیاه مفید بوده و مادر را برای زایمان آسان آماده می‌سازد. همچنین باعث می‌شود که در نسوج رحم خاصیت ارتجاعی بوجود آید و زایمان راحت تر شود.

زعفرانی که پس از سه ماهه اول بارداری مصرف می‌شود تاثیر خود را چند ساعت قبل از وضع حمل و با شروع شدن درد و دریافت عصبی گیرنده های درد می‌گذارد به این صورت که تولید هورمون پروستاگلاندین را که در زمان زایمان موجب انقباض ماهیچه های دیواره رحم شده و تاثیر مستقیمی روی تحریک عضلات صاف رحم داشته و موجب تاثیر در شل کنندگی سرویکس دارد را افزایش می‌دهد. پس در نتیجه با مصرف متعادل و صحیح این گیاه خوشبو میزان پروستاگلاندین د ررحم و در زمان تولد نوزاد را افزایش داده و از سخت زایی پیشگیری می‌کند.

مضرات مصرف زعفران

زعفران

مصرف بیش از حد این گیاه بسیار مضر و خطرناک است و موجب زردی پوست, سرگیجه, بیحالی, خونریزی از پلک ها و لب, خونریزی از بینی, کاهش ضربان قلب و استفراغ می‌شود و این عواقب حتی می‌تواند موجب مرگ آن شخص شود.

میزان مناسب و متعادل مصرف زعفران

هر شخص اگر در هر ماه به میزان 3 گرم از این گیاه مصرف نماید بسیار مفید و سالم خواهد بود. اما مصرف بیش از 5 گرم در هر ماه برای یک نفر بسیار مضر است و مصرف 5 گرم از آن در یک وعده غذایی موجب مرگ انسان می‌شود.

فواید زعفران برای پوست

زعفران

این گیاه برای شفاف شدن پوست, رفع چروک های پوست و رفع جوش و آکنه بسیار مفید است. استفاده از ماسک آن نیز تاثیرات فوق العاده ای روی پوست خواهد گذاشت.

ماسک زعفران و شیر برای جوان سازی پوست : یک قاشق غذاخوری شیر را با یک قاشق چایخوری این گیاه مخلوط کنید و دو قطره روغن گل شمعدانی نیز به مخلوط اضافه کرده و آنرا بمدت 20 الی 30 دقیقه روی پوست بگذارید بماند و بعد با آب ولرم بشویید. این ماسک برای جوان سازی پوست بسیار معروف است. رنگ زرد آن هم بعد از دو ساعت پاک می‌شود پس سعی نکنید با مالش پوست صورت آن را برطرف نماید. اگر هم عجله دارید می‌توانید با ترکیب جوپرک و ماست صورت خود را ماساژ دهید تا رنگ آن پاک شود.

از ماسک زعفران برای از بین بردن جای جوش و آکنه استفاده می‌شود که بسیار مفید است.

نگهداری از این گیاه

توجه داشته باشید که اسانس این گیاه قابلیت تبخیر شدن را دارد پس درب ظرف آن که باید شیشه ای یا فلزی باشد نباید باز بماند. در صورت باز بودن درب ظرف, تاثیرات دارویی و کیفیت آن کاهش می‌یابد.

مطالب پیشنهادی

گرداوری : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *