وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

سخنان شجاعانه دانشجوی نخبه در حضور رئیس جمهور*حسن روحانی

سخنان شجاعانه دانشجوی نخبه در حضور رئیس جمهور*حسن روحانی

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، یک دانشجوی نخبه دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: در این شرایط نیز مشابه دوران دفاع مقدس اگر مسئولین به استعدادها و توانمندی‌های داخلی اعتماد کنند می‌توان امیدوار بود آینده از آن ما باشد و این نخبگان تضمین‌کننده ساخت درونی ایران قدرتمند اسلامی باشند.

نوشته پیش رو متن کامل سخنان دانشجوی نخبه، سعید سرافراز، دارنده مدال طلای المپیاد ریاضی سال 86 و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برق دانشگاه صنعتی شریف، در نشست امروز نخبگان با حجت الاسلام روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران است که به شرح زیر است:

باید از مدل دوران دفاع مقدس در جنگ عظمی امروز بهره برد

بسم رب الشهداء و الصدیقین

عرایضم را در قالب بازخوانی یک تجربه بومی و موفق از چگونگی نخبه‌پروری در جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌دهم.

دوران دفاع مقدس تجلی‌گاه رشد و نمو افراد برجسته‌ای بود که توانستند در این بستر حاصل خیر، رشد کرده و توانایی‌های خود را به عرصه ظهور برسانند و در عین حال مسئله روز و واقعی کشور را که همان جنگ نظامی تحمیلی بر کشور بود را حل نمایند. این نخبگان نه تنها در آن دوران برجستگی‌های خود را به رخ دیگران کشاندند و زمینه‌سازی حماسه‌ها و فتوحات فراوانی را پدید آوردند بلکه تبدیل به الگو و اسوه‌ای برای نسل‌های آینده گردیدند باقری‌ها، همت‌ها و چمران‌ها وقتی خود را به این جریان سپردند و در خط مقدم این جنگ تمام عیار حاضر شدند زمینه رشد استعدادهایشان فراهم گردید و تبدیل به نخبگان عصر خود گردیدند.

توجه به تجربیات موفق آن دوران گزاره‌های کلیدی و استراتژیکی را جهت نحوه درست برخورد امروز با نخبگان به دست می‌دهد چه‌بسا که امروز مشابه آن دوران در جنگی عظیم و تمام‌عیار قرار داریم و البته این بار از نوع اقتصادی است و لازم است از مدل موفق آن دوران بهره بگیریم؛ در ادامه به برخی از این گزاره‌ها اشاره می‌کنم:

توجه به نخبگان باید از نگاه فردی و حمایتی صرف به یک نگاه جریانی تبدیل بشود
اول نخبه زمانی هویت پیدا می‌کند که در مسیر پیشبرد جریانی در راستای مأموریت‌های نظام اسلامی نقش‌آفرینی ویژه از خود نشان دهد و در غیر این صورت نگاه به نخبه به عنوان یک جزء تنها موضوعیت چندانی نخواهد داشت و لذا اکنون نیز باید با در نظر گرفتن این جریان یعنی پیشرفت کشور بر مبنای الگوی اسلامی ایرانی در شرایط جنگ اقتصادی افرادی مورد توجه و حمایت قرار بگیرند که تأثیرگذاری بیشتری در پیشبرد این جریان دارند و این حمایت‌ها باید در مسیر حرکت نخبگان قرار بگیرد و لذا توجه به نخبگان باید از نگاه فردی و حمایتی صرف به یک نگاه جریانی و جریانی از ‌جنس حفظ و پیشبرد نهضت اسلامی تبدیل بشود. چون چیزی که مهم است حفظ و پیشبرد نظام اسلامی است و این از هر چه چیز دیگری مهم‌تر است حتی از حفظ جان امام معصوم.

دوم لازم است در اطلاق صفت نخبگی دقت‌هایی صورت بگیرد به یک نفر به صرف داشتن استعدادی برتر یا انجام کاری خاص در زمانی معین، به عنوان نخبه مورد حمایت قرار نگیرد، کما اینکه در دوران دفاع مقدس نیز یک نفر را به صرف تیراندازی موفق در آزمونی، مورد حمایت بی‌حد و حصر قرار نمی‌دادند و لذا لازم است سازوکارها از استعدادمحوری به سمت عمل محوری سوق پیدا نماید.

سوم بازخوانی تجربه دوران دفاع مقدس نشان می‌دهد وقتی مسئولین به توانمندی‌های جوانان این مرزوبوم اعتماد کردند نتیجه‌اش این شد که با تمام کاستی‌ها و مشکلات این جوانان مسائل را به سرعت حل کرده و در شرایط جنگ عظیم نظامی با تمام دنیا، سرافرازانه نظام اسلامی را حفظ کنند اما اتفاق تلخ وقتی بود که مسئولین به جای اعتماد به ظرفیت‌های انسانی و داخلی به سمت شعارهایی از جنس ما نمی‌توانیم رفتند و با ندیدن این توانمندی‌ها موجب شدند که نظامی که داعیه دار رفع فتنه از کل عالم بود تحقق این خواسته خود را در آن سال‌ها جستجو نکند.

امروز نیز در شرایطی مشابه آن دوران قرار داریم و کشور عزیزمان درگیر جنگ اقتصادی سختی است. در این شرایط نیز مشابه دوران دفاع مقدس اگر مسئولین به استعدادها و توانمندی‌های که تنها بخشی از آن در این جلسه حاضر هستند و خوشحالیم آقای رئیس‌جمهور اینجا و از نزدیک این ظرفیت‌ها را مشاهده می‌کنند، اعتماد کنند می‌توان امیدوار بود آینده از آن ما باشد. و این نخبگان تضمین‌کننده ساخت درونی ایران قدرتمند اسلامی باشند. اما اگر همانند پایان جنگ مسئولین محترم بی‌توجه به این ظرفیت‌های داخلی و با کم انگاشتن آن‌ها تنها چاره را در خارج مرزها و همراه با حل کوتاه‌مدت برخی مسائل جستجو کنند و با سرمایه گذاری و مانور رسانه‌ای و غیررسانه‌ای روی راه‌حل‌های بی‌جا و نابجای برون‌مرزی، عملاً این حجم توانمندی و استعداد داخلی را نادیده بگیرند، مجدداً ضربه‌ای جبران‌ناپذیر به این حرکت اسلامی وارد خواهد شد و این حرکت عظیم پویایی علمی که بحمدالله امروز مشاهده می‌شود با این بی‌اعتمادی از دست خواهد رفت.

منبع: جهان‌نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *