وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

سزارین و پیامد آن برای کودک

سزارین و پیامد آن برای کودک
سزارین و پیامد آن برای کودک

تحقیقات جدید نشان می‌دهند، کودکانی که با روش سزارین به دنیا می‌آیند، با احتمال خیلی بالاتری در طول زندگی به اضافه وزن یا چاقی دچار می‌شوند.

بنا به تحقیقات کالج سلطنتی لندن،اطفالی که با سزارین به دنیا می‌آیند نسبت به اطفالی که به روش طبیعی به دنیا می‌آیند، با احتمالی حدود ۲۶ درصد بیشتر به اضافه وزن در بزرگسالی دچار می‌شوند. محققان می‌گویند، «آمار انجام سزارین در بسیاری از کشورها افزایش یافته است، و زنان باید از پیامدهای بلندمدت آن آگاه شوند».

نینا مودی، سرپرست این تحقیق می‌گوید، «در بسیاری از موارد انجام سزارین، بهترین انتخاب برای مادر و کودک است، و گاهی سبب نجات جان آنها می‌شود، اما برای توصیه کردن آن به زنان باید از پیامدهای طولانی مدت آن آگاه باشیم.»

تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که بیماری‌هایی همچون آسم دوران کودکی و دیابت نوع ۱ با سزارین مرتبط است. محققان برای آزمودن ارتباط سزارین و چاقی کودکان در بزرگسالی، داده‌های مربوط به ۱۵ تحقیق شامل ۳۸۰۰۰ زن در ۱۰ کشور مختلف را گردآوری کردند.

بررسی‌های جدید نشان دادند که میانگین شاخص توده‌ی بدنی (BMI) در بزرگسالانی که با سزارین به دنیا آمده‌اند، از میانگین BMI کسانی که با روش طبیعی بدنیا آمده بودند، یک- دوم واحد بزرگتر بود. BMI‌ نشان دهنده چربی بدن است.

البته این تحقیقات رابطه سزارین و چاقی را نشان می‌دهند، اما ارتباط علت و معلولی آنها را ثابت نمی‌کنند. محققان می‌افزایند، دلیل این ارتباط نامعلوم است، و ممکن است عواملی که در این تحقیق درنظرگرفته نشده نیز نقش ایفا کرده باشند.

تحقیقات دکتر ماتیو هاید، راه‌هایی که سزارین از طریق آنها بر چاقی کودک اثر می‌گذارد مشخص می‌کند.

هاید می‌گوید، «نوع باکتری‌های مفید روده در اطفالی که با سزارین به دنیا می‌آیند با اطفالی که به روش طبیعی به دنیا می‌آیند متفاوت است. همچنین فشاری که هنگام زایمان طبیعی به طفل وارد می‌شود، بر ژن‌های خاصی اثر می‌گذارد و با متابولیسم بدن در طولانی مدت مرتبط است.»

در انگلستان، ۲۵ درصد زایمان‌ها به روش سزارین است. در حالیکه میزان سزارین در چین ۶۰ درصد و در برزیل ۵۰ درصد است.

منبع : به گزارش نامه نیوز به نقل از پارسی طب

بازنشر » berroz.com

سزارین و پیامد آن برای کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *