وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

سلامت چشم | کدام چشم بهتر می بیند ؟ eye health

Eyes care
سلامت چشم | کدام چشم بهتر می بیند ؟ eye health

همانطور که بعضی از ما راست دست هستیم و بعضی هم چپ دست، یکی از چشم های ما نیز غالب می باشد. شهرزاد نکونام متخصص اپتومتریست گفت: در پایان یک سالگی هر کودک ( و یا کمی پس از آن) بر اساس مهارت وی در برداشتن و گرفتن اشیا مشخص می شود که کودک راست دست و یا چپ دست است که این امر موجب فراگیری های مهمی در زندگی فرد از جمله نوشتن، انجام کارهای فنی، ورزشی و هنری می گردد.

وی بیان کرد: اما متاسفانه برخی از افراد حتی تا پایان زندگی خود متوجه نمی‌شوند که در مورد اعضای دیگر دوگانه بدن مانند چشم و گوش نیز این برتری برای عضو راست یا چپ وجود دارد.

نکونام افزود: تقریبا دو سوم افراد جامعه راست چشم و حدود یک سوم افراد چپ چشم هستند.

وی خاطر نشان کرد: ارتباط مستقیمی بین برتری یک چشم و برتری دست همان سمت وجود ندارد یعنی ممکن است در یک فرد راست دست، چشم چپ غالب باشد.

وی ادامه داد: چشم برتر (چشم غالب) چشمی است که دید بهتری دارد، هم از نظر بینایی و هم از نظر کیفیت دید ( شفافیت و وضوح تصاویر) بهتر است.

نکونام با بیان اینکه غالب بودن چشم می‌تواند تغییر کند گفت: گاهی به دلایلی مانند عیوب انکساری، انحراف، ضربه و بیماری‌های چشمی، چشم غالب به چشم دیگر ( که دید بهتری دارد) تغییر موضع دهد.

نکونام تاکید کرد: مسئله غالب بودن چشم‌ها، هنگام درمان تنبلی چشم کودکان، تجویز عینک و لنز به فرد و انجام جراحی‌های چشم اهمیت دارد.

وی ادامه داد: برای کار با وسایل تک چشمی مانند دوربین، تفنگ، میکروسکوپ و لنز همچنین فعالیت در ورزشهایی نظیر تیراندازی، دارت، بیسبال مستلزم آگاهی فرد از چشم غالب خودش می‌باشد.

نکونام تصریح کرد: در برخی افراد به دلیل شرایط تحصیلی، شغلی و حرفه‌ای تشخیص غالب بودن چشم راست یا چپ بسیار مشکل است و هر دو چشم می‌توانند برتری یکسانی داشته باشند از جمله اپتومتریست‌ها در طی تحصیل و کار می‌آموزند که چشم مغلوب خود را نیز همپای چشم غالب به کار بگیرند و بتوانند از هر 2 چشم به یک توانایی بهره گیرند.

وی در پایان گفت: برای تشخیص چشم غالب از فرد می‌خواهیم به شی روی دیوار در فاصله 4 متری چشم بدوزد و حلقه‌ای را با هر دو دست گرفته و بدون اینکه دست و سر را به سمت راست یا چپ حرکت دهد حلقه را مستقیم به سمت بالا بیاورد تا شی را درون حلقه ببیند، حالا ابتدا چشم راست و سپس چشم چپ را می‌بندیم، چشمی که در هنگام بازبودنش، همچنان شی را در مرکز حلقه می‌بیند، چشم غالب است.

منبع : باشگاه خبرنگاران
گردآوری و بازنشر » berroz.com

سلامت چشم | کدام چشم بهتر می بیند ؟ eye health

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *