وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

ظروف مناسب برای استفاده در مایكروویو

Microwave
ظروف مناسب برای استفاده در مایكروویو

اگر شما هم برای گرم كردن یا پخت غذا یا كیك و شیرینی از مایكروویو استفاده می‌كنید، حتما باید نكاتی را درباره این دستگاه بدانید تا بدون كوچك‌ترین مشكلی بتوانید غذاهایی خوب و سالم برای اعضای خانواده‌تان تهیه كنید.

در زمان‌های قدیم برای پخت و پز از چراغ‌های مخصوصی استفاده می‌شد؛ چراغ‌هایی به نام والور یا سه فتیله‌ای كه حتما آنها را دید‌ه‌اید یا حداقل از زبان مادربزرگ‌ها درباره آنها شنیده‌اید؛ مادربزرگ‌هایی كه فقط با كمك این چراغ‌ها، غذاهایی لذیذ و خوشمزه برای همه اعضای خانواده‌ آماده می‌كردند.

اما چند سال پس از آن، اجاق گازهایی با شكل‌ها و اندازه‌های مختلف، جای آن چراغ‌های قدیمی را گرفت و در آشپزخانه‌‌ها همراه خانم‌های خانه شد تا در پخت غذا به آنها كمك كند. در حال حاضر هم چند سال است كه دستگاه‌های برقی جدیدی به آشپزخانه‌ها راه پیدا كرده و كار پخت غذا را بسیار ساده‌تر از قبل انجام می‌دهد؛ البته این دستگاه‌ها یا همان مایكروویوهای معروف هنوز نتوانسته جای اجاق گازهای معمولی را بگیرد ولی طرفداران زیادی دارد كه ترجیح می‌دهند برای گرم كردن غذا، پخت كیك وشیرینی یا حتی غذا از آن استفاده كنند.

اگر مایكروویو دارید، خوب است بدانید

اگر شما هم برای گرم كردن یا پخت غذا یا كیك و شیرینی از مایكروویو استفاده می‌كنید، حتما باید نكاتی را درباره این دستگاه بدانید تا بدون كوچك‌ترین مشكلی بتوانید غذاهایی خوب و سالم برای اعضای خانواده‌تان تهیه كنید.

اولین و مهم‌ترین نكته كه حتما شما هم از آن اطلاع دارید، این است كه از هر ظرفی نمی‌توان در مایكروویو استفاده كرد؛ به این معنی كه اگر مایكروویو دارید، حتما باید ظروف مخصوص آن را نیز تهیه كنید تا سالم‌ترین و بهترین غذا را در آنها بپزید.

البته متاسفانه بعضی خانم‌ها، بی‌توجه به این مسائل از هر ظرفی استفاده می‌كنند، در حالی كه باید بدانید اگر از ظرف‌هایی مانند انواع ظروف فلزی در مایكروویو استفاده كنید، بسیار خطرناك است و می‌تواند دردسرساز شود.

البته با توجه به این‌كه این روزها مردم بیشتر از قبل از مایكروویو كمك می‌گیرند، ظرف‌های متنوع و مختلفی نیز مخصوص آن ساخته و روانه بازار شده است؛ ظرف‌هایی در شكل‌ها، رنگ‌ها و طرح‌های مختلف.

در ضمن، فراموش نكنید ظرف‌های پلاستیكی معمولی به هیچ وجه نباید داخل مایكروویو قرار گیرد و اگر می‌خواهید از این نوع ظروف استفاده كنید، حتما مواردی را انتخاب كنید كه مخصوص مایكروویو باشد

علاوه بر این، باید به یاد داشته باشید ظروف گرد یا بیضی برای استفاده در مایكروویو بهتر است چون حرارت یكنواخت باعث می‌شود كناره‌های غذا نسوزد. ظروف گود هم برای گرم كردن غذا در مایكروفر مناسب‌تر از بقیه ظرف‌ها هستند.

علاوه بر انتخاب بهترین ظرف، دقت داشته باشید هنگام پخت غذا یا گرم كردن آن و در كل زمانی كه دستگاه در حال كار است، در آن باید به خوبی بسته شود. اگر به دلیل جرم و آلودگی یا خراب بودن در مایكروویو محكم بسته نشود، امواج آن می‌تواند سبب بروز مشكلاتی برای سلامت افراد شود.

همچنین باید مایكروویو را همیشه تمیز و به دور از جرم و چربی نگاه دارید؛ برای این‌كه كار نظافت براحتی انجام شود، می‌توانید یك كاسه آب داخل دستگاه گذاشته و آب یك عدد لیمو ترش را درون آن بچكانید. سپس به مدت 15 دقیقه آن را روشن كنید و بعد از گذشت این مدت، با یك دستمال تمیز داخل مایكرویو را تمیز نمایید.

 

در صورتی كه مایكروویو شما دچار آتش سوزی شد، اول در دستگاه را محكم ببندید و آن را از برق بكشید، سپس بلافاصله با ‌آتش‌نشانی تماس بگیرید. فراموش نكنید خودتان هیچ‌وقت نباید برای خاموش كردن آتش اقدام كنید.

كدام ظرف‌ بهتر است؟

ظروف پیركس برای استفاده در مایكروویو مناسب هستند. البته با این‌كه بیشتر ظروف شیشه‌ای را می‌توانید درون مایكروویو قرار دهید، ولی خوب است دقت داشته باشید كه بعد از استفاده، ظرف شیشه‌ای یا پیركس خیلی داغ نشده ‌باشد. در واقع اگر بخواهید بهترین ظرف را انتخاب كنید، باید آن را زمانی كه خالی است، به مدت یك دقیقه درون مایكرویو بگذارید؛ اگر بعد از این مدت، ظرف سرد بود برای پخت و پز مناسب است ولی اگر كمی داغ شده‌بود بهتر است فقط برای گرم كردن غذا از آن استفاده كنید.

 

فقط ظروف پلاستیكی مخصوص

این روزها انواع مختلف ظروف پلاستیكی در بازار یافت می‌شود و افراد زیادی هم از آنها استفاده می‌كنند. این ظرف‌ها درهای محكمی دارد و می‌توان از آنها در یخچال و فریرز استفاده كرد، همچنین برای گرم كردن غذا نیز می‌توانید ظروف پلاستیكی مخصوص را داخل مایكروویو بگذارید.

علاوه بر این، ظروف یكبار مصرفی هم در بازار وجود دارد كه می‌توانید از آنها در مایكروویو استفاده كنید، ولی قبل از استفاده حتما باید اطلاعات كافی در مورد مناسب بودن آنها كسب كنید.

برای حفظ كیفیت غذا پس از گرم كردن، حتما غذا را داخل ظرفی دردار گرم كرده یا از روكش پلاستیكی مخصوص استفاده كنید. ولی باید دقت داشته باشید كه روكش پلاستیكی با غذا تماس نداشته باشد و علاوه بر این، هنگام گرم كردن غذا در ظرف را نیز محكم نكنید.

منبع : جام جم

گردآوری و بازنشر » berroz.com

ظروف مناسب برای استفاده در مایكروویو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *