وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

ظهور بیماری کرونا در ایران | 5 کشته و 1600 بیمار مشکوک

corona-virus
ظهور بیماری کرونا در ایران | 5 کشته و 1600 بیمار مشکوک

در حالی‌ که تا روزهای گذشته، خطر ابتلا به کرونا جدی نبود، حالا خبر رسیده است ۱۶۰۰ بیمار مشکوک به کرونا در کشور شناسایی شده و ۵ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌ اند.

انگار كرونا كه از آن با نام «مرس» هم نام مي‌ برند سرانجام جدي‌ تر از گذشته به ايران رسيده. هشدار‌ هاي قبلي مسئولان وزارت بهداشت مبني بر احتمال رسيدن اين ويروس محقق شده است. با ورود آخرين گروه‌ هاي حجاج به كشور اعلام شده كه احتمال ورود اين بيماري تنفسي به كشورمان وجود دارد. فرشيد رضايي، كارشناس فني مركز مديريت بيماري‌ هاي واگيردار وزارت بهداشت از ابتلاي 50 نفر از حجاج به بيماري تنفسي شديد خبر مي‌ دهد.

به گفته وي، اسامي حجاج بيمار و بستري شده در عربستان و تيم‌ هاي مراقب آنها شناسايي شده است. به محض بازگشت حجاج از آنها نمونه‌ گيري مي‌ شود و آموزش‌ هاي لازم به آنها داده مي‌ شود تا شاهد شيوع اين بيماري مانند آنچه در سال‌ هاي گذشته در كرمان اتفاق افتاد، نباشيم. كارشناس فني مركز مديريت بيماري‌ هاي واگير دار وزارت بهداشت با اشاره به اين نكته كه اين بيماري در مكه و مدينه مشاهده شده و 34 نفر در فروردين‌ ماه و 26 نفر در اخيرا ‌ اين كشور مبتلا شده‌ اند، مي‌ گويد: بعيد نيست نمونه‌ هاي آزمايشگاهي حجاج ايراني نيز مثبت اعلام شود. او معتقد است: كشورهايي كه زائر حج دارند مورد تهديد ويروس كرونا هستند اين در حالي است كه در حج امسال موارد مثبتي در كشور هاي قطر و تركيه ديده شده. تا عيد قربان در ايران وضعيت تنفسي مساعدي وجود داشته اما در هفته پاياني 50نفر از حاجي‌ هاي كشورمان به بيماري تنفسي شديد مبتلا شده‌اند و به‌دليل وجود موارد اين ويروس در تركيه و قطر شايد مورد مثبتي در حجاج ايراني ديده شود. رضايي مي‌ گويد: در روزهاي گذشته و در شهر مدينه نيز موارد مثبتي از ابتلا به اين ويروس ديده شده پس بعيد نيست كه در حجاج ايراني نيز نمونه‌ هايي از آن وجود داشته باشد. به همين دليل پس از پرواز حجاج و رسيدن آنها به كشور نمونه‌ گيري از آنها انجام مي‌ شود و علت بستري و موارد بيماري آنها بررسي مي‌ شود. اگر بيماري تنفسي آنها خفيف باشد به آنها ماسك داده مي‌ شود و در فرودگاه از آنها مراقبت خواهد شد و به آنها شماره تماسي داده مي‌ شود كه اگر بيماري‌ شان حاد شد تماس بگيرند. تاكنون چند مورد بستري در اين زمينه داشته‌ ايم.

5مورد مثبت در كرمان

رئيس اداره مراقبت مركز مديريت بيماري‌ هاي واگير دار وزارت بهداشت نيز با اشاره به اين نكته كه 5 نفر مبتلا به كرونا در كرمان شناسايي شده‌ اند، مي‌ گويد: ‌مهم‌ ترين اصل براي پيشگيري از اين بيماري آموزش اصول بهداشتي است. به گفته دكتر محمود سروش، آموزش‌ هاي لازم به حجاج داده شده و به‌ طور مرتب پرواز هايي‌كه از عربستان به ايران مي‌ آيند كنترل مي‌ شود. وي با اشاره به ابتلاي يك پرستار به ويروس كرونا در كرمان به‌دليل برخورد داشتن با بيمار مبتلا به اين ويروس، مي‌ گويد: وقتي وزارت بهداشت مسئول هماهنگي است بايد بتواند خوب عمل كند تا درون خودش اين اتفاقات نيفتد. وي با بيان اينكه همزمان با سفر حجاج، 170 پايگاه مراقبت پزشكي در فرودگاه‌ ها و پايگاه‌ هاي دريايي و زميني مستقر شده، هشدار مي‌ دهد: با توجه به بروز اين بيماري‌ هاي نو پديد نگران كادر درمان و پرستاران هستيم چرا كه تجربه بدي را در بيرجند، مشهد، كرمان و تهران در يكي، دوهفته پيش داشته‌ايم كه اين براي نظام بهداشت و درمان خوب نيست و بايد آن را ارتقا دهيم.

نگران نباشيد اما خود مراقبتي كنيد

يكي از مهم ترين توصيه هاي بهداشتي براي پيشگيري از ابتلا به مرس(كرونا)، شستن مداوم دست ها و نيز خود داري از رو بوسي و دست دادن با فرد مبتلاست. اين بيماري يك دوره كمون 14 روزه دارد. توصيه وزارت بهداشت به استقبال كنندگان از حجاج اين است كه با حجاج روبوسي نكرده و با آنها دست ندهند.اين بيماري از راه تماس نزديك با شتر انتقال مي‌يابد و سپس از طريق مجاري تنفسي به ديگران سرايت مي كند بنابراين بهترين راه استفاده نكردن از لبنيات پاستوريزه نشدن شتر به خصوص شير و نخوردن گوشت خوب پخته نشده اين حيوان است.اين بيماري همچنين مي‌تواند از طريق فرد مبتلا در بعضي موارد باعث انتقال به ديگران به‌خصوص اطرافيان نزديك و كادر درماني كه وظيفه مراقبت از بيماران را دارند، شود. اين موارد به‌خصوص هنگامي رخ مي‌دهد كه هنوز ابتلا به بيماري قطعي نشده و كادر درماني رعايت نكات حفاظت از خود را نكرده باشند.درصورتي كه فردي به اين بيماري مبتلا شد بهترين راه اين است كه وظيفه مراقبت از بيمار در منزل تنها به يك نفر سپرده شود و بقيه اطرافيان درصورت امكان از رفت‌وآمد به اتاق بيمار حتي‌الامكان خودداري كنند و يا فاصله حداقل يك متر را هنگام تماس با بيمار رعايت كنند. فردي كه مراقبت از بيمار را به‌عهده دارد، نبايد جزو گروه افراد پرخطر‌ باشد. شست‌وشوي دست ها به‌خصوص قبل از تماس با بيمار و بعد از تماس با او اجباري بوده و اهميت بسياري در جلوگيري از انتقال بيماري به ديگران دارد. پزشكان موكدا توصيه مي كنند درصورت ابتلا به نشانه هاي اين بيماري از خود درماني اكيدا پرهيز و به پزشك يا نزديك ترين مركز بهداشتي درماني مراجعه شود. همچنين اين افراد بايد اعلام كنند كه از سفر حج بازگشته اند. اين بيماري در حال حاضر واكسن ندارد. دارويي نيز در دنيا براي درمان آن در دسترس نيست. علاوه بر اين بهترين راه پيشگيري از ابتلا به ويروس كرونا، رعايت نكات بهداشتي و خود مراقبتي است.

منبع : hamshahrionline.ir

بازنشر » berroz.com

ظهور بیماری کرونا در ایران | 5 کشته و 1600 بیمار مشکوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *