وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

فوری// آغاز مذاکرات هسته ای ایران و 1+5/ گزارش لحظه به لحظه

فوری// آغاز مذاکرات هسته ای ایران و 1+5/ گزارش لحظه به لحظه

این مذاکرات دو روزه، نخستین دور از گفت‌وگوهاست که پس از دیدار مقدماتی وزیران خارجه هفت کشور در آغاز مهر ماه در نیویورک برپا می‌شود.

 

به گزارش سرویس سیاسی جام، نمایندگان ایران و گروه 1+5  که از دیروز دوشنبه وارد شهر ژنو سوئیس شده‌اند لحظاتی پیش دور جدید مذاکرات خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را از سر گرفتند.

 

* این جلسه کار خود را در ساعت ۹ و نیم به وقت ژنو با سخنان محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران شروع کرد.

 

*سرپرستی هیات مذاکره کنندگان ایران را عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت خارجه، برعهده دارد و هیات‌های اعزامی گروه ۱+۵ هم به ریاست معاونان و مقامات ارشد وزارت امور خارجه این کشورها به ژنو اعزام شده‌اند.

 

*این مذاکرات دو روزه، نخستین دور از گفت‌وگوهاست که پس از دیدار مقدماتی وزیران خارجه هفت کشور در آغاز مهر ماه در نیویورک برپا می‌شود.

 

*محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیش از آنکه عازم ژنو شود، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود که ژنو «شروع یک راه دشوار و زمان‌بر است». او در عین حال ابراز امیدواری کرده است که تا روز چهارشنبه طرف‌ها در مورد «نقشه راهی برای رسیدن به راه حل» به تفاهم برسند.

 

*محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که همراه با هیات ایرانی به ژنو سفر کرده، این جلسه را افتتاح و طرح پیشنهادی ایران را ارائه می‌کند، اما مذاکرات در سطح معاونان وزارت خارجه ادامه خواهد یافت.

 

*گروه مذاکره کننده ۱+۵ شامل هلگا اشمید (معاون کاترین اشتون)، وندی شرمن از آمریکا، سرگی ریابکوف از روسیه، سایمون گس از بریتانیا، ژاک او دیبر از فرانسه و هانس دیتر لوکاس از آلمان خواهند بود.

 

*کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست امنیتی، از سوی گروه ۱+۵، سرپرستی مذاکرات را برعهده دارد.

 

 

 

*مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه، حمید بعیدی نژاد، مدیر کل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه و مدیر کل پادمان وزارت امور خارجه به عنوان دیگر اعضای هیات مذاکره‌کنندگان ایرانی نام برده شده است.

 

 

اخبار تکیملی:

* هانس بلیکس  که بین سال های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶ مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده در مصاحبه با بی بی سی گفت: این ادعا که حق غنی‌سازی اورانیوم باید از ایران “سلب” شود، همیشه یک استدلال حقوقی تحمیلی بوده، و در بسیاری از موارد لحن مورد استفاده تحقیرآمیز بوده است.

 

 

وی افزود:  هیچ یک از کشورهای گروه 1+5 مخالف غنی‌سازی تا حد ۵ درصد در ایران نیستند و تا آنجا که من اطلاع دارم، آژانس هیچگاه انحرافی در برنامه ایران مشاهده نکرده است.

 

*به گزارش بی بی سی، همزمان با آغاز مذاکرات هسته ای در روز سه شنبه، سناتورهایی آمریکایی در نامه اوباما خطاب به وی نوشتند:  دولت باید در مذاکرات سیاست تعلیق دربرابر تعلیق را به کار ببرد، یعنی در صورت تعلیق غنی سازی اورانیوم، آمریکا اعمال تحریم های بیشتر علیه تهران را تعلیق کند.

 

*روزنامه صهیونیستی “یدیعوت آحارنوت” نیز امروز به نقل از یک تحلیلگر آمریکایی نوشت: ایران امروز بازی شطرنج زیبایی را به نمایش می گذارد و بر غرب غلبه می کند.

 

* روزنامه آمریکایی “نیویورک تایمز”: از زمان آغاز اولین دور مذاکرات تاکنون, ایران پیشرفتهای زیادی در برنامه هسته ای خود کرده است. پیشرفت های تکنولوژیکی ایران چالش های بزرگی برای غرب بوجود می آورد.

 

* نیویورک‌تایمز: برنامه هسته‌ای ایران را دیگر نمی‌توان به عقب بازگرداند.

 

* سایت شبکه آمریکایی “سی ان ان” به نقل از تحلیلگر ارشد موسسه «گروه بحران بین‌الملل» آمریکا  نوشت: با توجه به پیچیدگی پرونده هسته‌ای ایران، نباید از مذاکرات ژنو انتظار معجزه داشت.

 

* خبرگزاری رویترز نیز امروز از تاثیر مذاکرات بر بازار نفت خبر داد: قیمت نفت در آستانه مذاکرات هسته ای کاهش یافت و  هر بشکه 111 دلار فروخته شد.

 

* دور اول مذاکرات هسته ای لحظات پیش به پایان رسید.

 

 

*دور دوم مذاکرات ژنو فردا (چهارشنبه) در مقر سازمان ملل در ژنو ادامه خواهد داشت.

 

* شبکه الجزیره لحظاتی پیش به نقل از یک منبع دیپلمات غربی خبر داد که ایرانی ها پیشنهاد جدیدی مطرح کردند که  برپایه آن غرب در قبال کاهش میزان غنی سازی اورانیوم از سوی ایران، تحریم ها را کاهش دهد.

 

 

فیلم مربوط به ورود هیئت ایرانی به مقر سازمان ملل در ژنو

 

*بی بی سی: به نوشته منابع خبری ایران، پیشنهاد این کشور شامل چند مرحله است که مرحله اول و آخر در متن پیشنهاد مشخص شده و توافق در مورد مراحل میانی به مذاکرات موکول شده است. گفته می شود که این پیشنهاد شامل زمان بندی است.

 

*خبرگزاری رویترز، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در ابتدای نشست پیشنهاد ایران را به صورت پاورپوینت ارائه کرده است.

 

* بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حاشیه این مذاکرات گفت که تهران طرح جدیدی را به نسبت قبل ارائه کرده است. وی بدون اشاره به جزییات طرح جمهوری اسلامی اعلام کرد، ایران طرح جدیدی را در رابطه با مناقشه هسته‌ای ارائه کرده که کارشناسان به همراه سفرای گروه ۱+۵ مشغول تحلیل و بررسی سریع این طرح هستند.

آقای مان سپس با اشاره به مذاکرات پیشین که هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت، گفت: «امیدوارم الان دیگر بتوانیم به نتایج عینی دست پیدا کنیم.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *