وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

متقی: سیستم‌های موشکی سوریه از روسیه کنترل می‌شود/ شیخ‌الاسلام: جنگ با سوریه به معنای بازی کردن با انبار باروت است *Missile Defense System

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد
متقی: سیستم‌های موشکی سوریه از روسیه کنترل می‌شود/ شیخ‌الاسلام: جنگ با سوریه به معنای بازی کردن با انبار باروت است *Missile Defense System

پیامدهای ماجراجویی احتمالی غرب بر ضد سوریه، شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور ابراهیم متقی و حسین شیخ‌الاسلام مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، پیامدهای ماجراجویی احتمالی غرب بر ضد سوریه، شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور “ابراهیم متقی” استاد دانشگاه تهران و “حسین شیخ‌الاسلام” سفیر پیشین ایران در سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ابراهیم متقی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه در شرایط کنونی، غرب چه مدلی را در خصوص سوریه دنبال کرده است، گفت: طی 30 ماه گذشته سناریو‌های مختلفی برای مقابله با دولت سوریه مطرح شده است به طوری که تروریست‌‌ها در مقطعی بحث “بن‌غازی‌” سازی را مطرح کردند.

وی با اشاره به اینکه شرایط نظامی و قابلیت‌های راهبردی سوریه وضعیت پیچیده‌ای را در منطقه ایجاد کرده است، افزود: سوریه در یک مقطع زمانی دارای جایگاه بسیار محکمی میان کشورهای عربی بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در شش ماه گذشته شرایط برای سوریه بسیار پیچیده شده است، خاطرنشان ساخت: در فضایی که در منطقه شرق مدیترانه و شمال آفریقا بوجود آمده به نوعی زمینه برای مقابله با حکومت‌های اقتدار‌گرا فراهم شده است.

متقی با بیان اینکه مبنای قدرت دولت سوریه ساختار‌هایش بود، گفت: در ابتدای بحران سوریه کشورهای غربی از الگوی تظاهرات آرام استفاده می‌کردند، اما پس از آن در روز جمعه و در حاشیه نماز جمعه، اعتراضاتی را علیه بشار اسد و حکومت بعثی سازمان‌دهی کردند.

*‌* کشورهای غربی به دنبال براندازی نرم در سوریه بودند

وی با اشاره به اینکه پشت تحرک گروه‌های اپوزیسیون به صورت مشخص نیز نیروهای امنیتی آمریکا، فرانسه و انگلیس حضور دارند، اضافه کرد: کشورهای غربی به دنبال براندازی نرم در سوریه بودند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه کشورهای غربی به دنبال براندازی نرم بودند تا بتوانند حکومت بشار اسد را از طریق تظاهرات در وضعیت فرمایشی قرار دهند، اظهار داشت: محوریت قدرت نظامیان در سوریه حزب بعث بود.

متقی با اشاره به اینکه عراق در تشکیل “جیش‌الشعبی” موفق‌تر از سوریه بود، گفت: تحرک سرویس‌های اطلاعاتی سوریه در مقطع کنونی مشخص و مشهود است.

وی با اشاره به اینکه الگوی رفتاری گروه‌های مختلف معترض مبتنی بر تحرک گروه‌های اجتماعی داخلی نبود، افزود: آن‌ها نتوانستند زمینه لازم را برای مذاکره و توافق بوجود آورند.

متقی با اشاره به نقش سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و فرانسه و انگلیس ادامه داد: عربستان، ترکیه و قطر نیروهای ضد حکومت سوری را سازماندهی می‌کنند، به گونه‌ای که هم فضای منطقه‌ای و هم فضای بین‌المللی ایجاد شده است.

**مقابله با دولت بشار اسد یک نوع مقابله ژئوپلوتیکی بود

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مقابله با دولت بشار اسد یک نوع مقابله ژئوپلوتیکی بود، اظهار داشت: آمریکا و متحدانش می‌خواهند سوریه را در وضعیت گسترش تعارض قرار دهند.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه با قدرت‌یابی ایران در شرق مدیترانه و شمال آفریقا دچار مشکل اساسی شده‌اند، افزود: بحث “هلال شیعی” بعنوان نمادهای گسترش قدرت ایران و مقاومت همواره مطرح است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه “دیوید پترائوس” رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سطح جدید مقابله با جنبش‌های مقاومت را طراحی کرده بود، گفت: دیوید پترائوس معتقد بود که برای بی‌اثر‌سازی و خنثی‌کردن کشورهایی همچون ایران نباید حمله نظامی کرد.

متقی افزود: مخالفت پترائوس مبنی بر حمله به ایران نشان‌دهنده این مطلب است که باید فضای منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران سازماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه مثلثی از گروه‌های اپوزیسیون سوری، کشورهای منطقه‌ای و مجموعه جهان عرب به وجود آمده‌اند که در این فضا اسرائیلی‌ها بازی پوشیده و در زیر‌سایه را انجام می‌دهند، ادامه داد: در میان کشورهای منطقه که محوریت مقاومت را برعهده دارند به نوعی تضاد ایجاد شده است، زیرا در این فضا آمریکا و اروپا مقابله با دولت بشار اسد را تصاعد بخشیده‌اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه زمانی که مقابله با دولت بشار اسد به تصاعد کشید روسیه وارد عمل شد، گفت: امروزه حوزه سیستم‌های موشکی سوریه از روسیه کنترل می‌شود.

متقی با اشاره به اینکه روسیه وارد فضای مقابله ژئوپلوتیک با آمریکا شده است، خاطرنشان ساخت: از زمانی که نیروهای اجتماعی سازماندهی شده‌اند بشار اسد قدرت بیشتری پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه بشار اسد توانست قدرت فرسایش یافته‌اش را دوباره باز‌تولید کند، افزود: فضای کنونی به گونه‌ای است که مداخله نظامی به معنای پیاده‌کردن نیروهای نظامی تلقی نمی‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: لیبی در آن مقطع زمانی در وضعیت غافلگیری استراتژیک قرار گرفته بود، به گونه‌ای که قطعنامه شورای امنیت علیه لیبی مورد تصویب قرار گرفته بود.

متقی با اشاره به اینکه جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص سوریه تشدید شده بود که در آن اعضا می‌خواستند اجازه اقدام نظامی به آمریکا علیه سوریه داده شود، اظهار داشت: در میان کشورهای اروپایی در خصوص حمله نظامی به سوریه شکاف ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه آلمان و ایتالیا به صورت جدی مخالف حمله نظامی آمریکا به سوریه هستند، بیان کرد: ترکیه و عربستان در چنین فضای منطقه‌ای حمله نظامی آمریکا به سوریه را مورد حمایت قرار دادند.

متقی با اشاره به اینکه تقسیم کار در حوزه منطقه‌ای ایجاد شده است، خاطرنشان ساخت: فضا برای حمله نظامی به صورت موشکی و یا بمباران هوایی فراهم شده است، به طوری که قطر در حوزه دیپلماسی، عربستان در حوزه امنیتی و لجستیکی، و ترکیه در حوزه نیروهای موشکی آماده‌باش هستند.

**آمریکا غافل از آن است که منطقه را به نفع ایران و مقاومت کنار گذاشته است

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر‌اینکه چگونه می‌توان موضع جنگ‌طلبانه آمریکا ضد سوریه را توجیه کرد، گفت: ایالات متحده طی دهه اول قرن 21 دو جنگ بزرگ در افغانستان و عراق به راه انداخت، به طوری که براساس برخی آمارهای رسمی حدود سه تریلیون دلار را در این جنگ‌ها هزینه کرده و ده‌ها جنازه را از این منطقه بیرون بردند و غافل از آن که منطقه را به نفع ایران و مقاومت کنار گذاشته‌اند.

متقی با اشاره به اینکه اوباما دچار اشتباهات محاسباتی شده است، گفت: آنچه مسلم است این است که قدرت رهیافت مسلح در تفکر آمریکایی‌ها قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه نگاه آمریکایی‌ها با نگاه اروپایی‌ها کاملا متفاوت است، افزود: کشورهای اروپایی دارای پیشینه‌ای از قواعد و نهادهای بین‌المللی هستند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان ساخت: مسئله آمریکایی‌ها این است که نهادهای بین‌المللی تا زمانی مورد پذیرش قرار می‌گیرند که ایالات متحده بتواند به اهداف مورد نظر خود دست یابد.

وی با اشاره به اینکه در آمریکا تفاوت چندانی بین دموکرات‌ها، لیبرال‌ها و محافظه‌کاران وجود ندارد، اظهار داشت: برخی از مجموعه‌های معترض در داخل آمریکا معتقدند کسانی که تصمیم‌گیرنده به شمار می‌آیند نگاه آمریکایی ندارند، بلکه آن‌ها نگاه اقتصاد سرمایه‌داری دارند.

وی با بیان اینکه پنتاگون نقش محوری در هزینه کردن نظامی و ایجاد جنگ دارد، گفت: راهبرد آمریکا راهبرد مقابله با جبهه مقاومت است.

متقی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از سال 1991 محدودیت‌های اقتصادی و امنیتی را برای دولت عراق ایجاد کرده‌اند، افزود: در سال 1997 در آمریکا لایحه‌ای تحت عنوان “دموکراسی در عراق” مورد تصویب قرار گرفت که در نهایت به قانون تبدیل شد.

وی با اشاره به اینکه پس از قطعنامه 1939 در رابطه با جمهوری اسلامی ایران قطعنامه دیگری صادر نشد، خاطرنشان ساخت: متأسفانه آمریکا و دولت‌های اروپایی تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه ایران اتخاذ کردند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا مشابه اقدام نظامی خود در عراق را در خصوص سوریه دنبال می‌کند، افزود: آمریکا با بهانه ساختگی تحت عنوان سلاح هسته‌ای به عراق حمله نظامی کرد، به گونه‌ای که دست به تصویر‌سازی زد و امروز هم همین سناریو را در سوریه تکرار می‌کند.

حسین شیخ‌الاسلام در ادامه برنامه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه چرا پس از گذشت 30 ماه از بحران سوریه، غرب به موضوع مداخله نظامی روی آورده است، گفت: تمام زیرساخت‌های سوریه در طی 30 ماه گذشته توسط تروریست‌ها از بین رفته است.

وی با اشاره به اینکه تروریست‌های معارض در صحنه میدان سوریه تضعیف شده‌اند، افزود: گروهی که در میدان تضعیف شده طبیعی است که در مذاکرات هم نمی‌تواند دستاورد‌ی داشته باشد.

**نیروی مردمی سوریه از بسیج ایران الگوبرداری کرده است

سفیر پیشین ایران در سوریه با بیان اینکه نیروی مردمی سوریه با الگوبرداری از بسیج جمهوری اسلامی ایران به دفاع از کشور خود برآمده‌اند، خاطرنشان ساخت: در گذشته ارتش سوریه به مقابله با ترویست‌ها می‌پرداخت و با آن‌ها جنگ می‌کرد، اما اینک ارتش تصمیم گرفته است تا به پاک‌سازی مناطق مورد اشغال گروه‌های تروریستی معارضه بپردازد.

وی با اشاره به اینکه ارتش سوریه به تربیت نیروی مناطق مورد نظر خود پرداخته است تا مانع از حضور اشغالگران شود، اظهار داشت: مردم مناطق مختلف سوریه از این اقدام ارتش بسیار استقبال کرده‌اند، بنابراین نیروها دیگر اجازه ورود گروه‌های تروریستی را نمی‌دهند.

**جنگ بر ضد سوریه به معنای بازی کردن با انبار باروت است

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه مناطق مورد پاک‌سازی ارتش مورد تصویب حاکمیت دولت قرار گرفته است، گفت: جنگ ضد سوریه به معنای بازی‌کردن با انبار باروت است.

سفیر پیشین ایران در سوریه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص سوریه افزود: گنبد آهنینی که آمریکا برای اسرائیل ساخته است در مقابل موشک‌های حزب‌الله و حماس موثر نیست.

وی اظهار داشت: جای تأسف دارد که برخی کشورهای اسلامی و شاهان عرب خواستار اشغال سرزمین دیگر اسلامی همچون سوریه هستند.

شیخ‌الاسلام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا می‌شود آینده سوریه را پیش‌بینی کرد، خاطرنشان ساخت: هرچه مردم منطقه به سمت مردم‌سالاری پیش بروند به همان اندازه ضد آمریکا و اسرائیل عمل خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه طبیعی به نظر می‌رسد که حکومت‌های مستبد در کنار اسرائیل باشند، گفت: مردم از طریق مردم‌سالاری سرنوشت خود را با دست‌هایشان می‌نویسند تا اسرائیل و گروه‌های تروریستی را مورد تضعیف قرار دهند.

سفیر پیشین ایران در سوریه با اشاره به اینکه متأسفانه ساختار اقتصادی و اجتماعی آمریکا دچار فساد شده است، اظهار داشت: پول سعودی‌ها نیز نه تنها در منطقه بلکه در آمریکا و اروپا هم مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مردم به خوبی می‌دانند که در سایه مردم‌سالاری عزت پیدا می‌کنند، گفت: مردم منطقه ضد آمریکا هستند به طوری که ما می‌توانیم آثار آن را در رشد بیداری اسلامی ببینیم.

شیخ‌الاسلام با اشاره به اینکه سوریه از دیدگاه مدنی همچون دو سال قبل نیست، افزود: ارتش سوریه گاز سارین دارد، ولی آمریکا و عربستان این گاز را در اختیار مجموعه‌های اپوزیسیون سوریه قرار داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از جنگ‌های آمریکا نیازمند بهانه است، ادامه داد: آمریکا با بهانه‌های دروغین اقدام به انجام جنگ‌های مورد نظر خود با اهداف از پیش تعیین شده می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *