وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

معرفی خواص پنیر و انواع آن

معرفی خواص پنیر و انواع آن

خواص پنیر

خواص پنیر – پنیر یکی از انواع لبنیات است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد و جایگاه خود را به عنوان یکی از وعده‌های اصلی صبحانه همیشه داشته است. تاریخچه مشخصی برای شکل‌گیری پنیر نیست ولی بهترین سناریویی که برای تولید اولین پنیر قبول شده‌است به ۱۰٬۰۰۰ سال پیش در منطقه‌ای از خاورمیانه و یا آسیا بر می‌گردد، جایی که چوپانان از شکم خالی بزها بجای وسیله‌ای برای حمل شیر تازه استفاده می‌کردند. در این حین آنزیم موجود در شکم خشک شده بز به همراه گرمای نور آفتاب بر شیر اثر کرده و باعث دلمه شدن آن می‌شود و آن را تبدیل به شیر بسته شده به همراه مایع پنیر می‌کند. گله‌داران این پنیر اولیه را از روی گرسنگی مصرف می‌کردند.

شیوه درست کردن پنیر امروزی با استفاده از شیر جوشیده شده و ماست می‌باشد که در آب نمک می‌گذارند تا شکل و طعم خود را از دست ندهد.

خواص پنیر

پنیر منبع کاملی برای پروتئین, کلسیم و فسفر است که برای استحکام استخوان کودکان در حال رشد و جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است. از دیگر خواص پنیر این است که می تواند حتی جایگزین گوشت شود ! که در سبد گیاه خواران همیشه جای دارد.

از مزایای پنیر نسبت به شیر زود هضم بودن آن است البته به استثنای پنیر پر چرب. لاکتوز, پروتئین, چربی, ویتامین‌های مختلف از جمله A و B از جمله مواد مشترک بین شیر و پنیر است.

از فواید پنیر این است که برای کسانی که کار و فکر زیاد می کنند و جسم ضعیفی دارند با خوردن پنیر به بدن آنها فسفر می‌رسد که حفظ سلامتی آنها بسیار کمک می‌کند.

خواص پنیر
خواص پنیر

برای افراد مبتلا به بیماری دیابت پنیر بسیار مفید است چون مواد قندی در آن موجود نیست. البته کسانی که جز بیماری قند از فشار خون نیز رنج می برند پنیرهای بدون نمک را در رژیم خوراکی خود بگنجانند.

پنیر برای مادران باردار و مادران شیرده و یا کسانی که از بستر بیماری برخاسته و دروان استراحت را می‌گذرانند بسیار مفید است.

مضرات پنیر

  • برای مبتلایان به چربی خون, ورم کبد, کیسه صفرا و نیز بیماران قلبی عروقی خوردن پنیر به علت داشتن نمک و چربی توصیه نمی‌شود.
  • زیاده روی در خوردن پنیر به دلیل رسوب املاح آن, موجب افزایش خطر سنگ کلیه و مثانه می‌شود.
  • از دیگرات مضرات پنیر افراد سرد مزاج نباید زیاد پنیر مصرف کنند چون پنیر طبیعتی سرد و تر دارد. برای کاستن مضرات پنیر می‌توان از عسل, نعناع و آویشن استفاده نمود.

خوردن پنیر خالی ؟

برای هضم پنیر در بدن ما آنزیم خاصی وجود دارد که در صورت نقص در عملکرد آن تیرامین که ماده ای در پنیر است که می‌تواند از سد خونی مغز عبور کرده و وارد مغز شود و موجب کاهش عملکرد ذهنی فرد شود. در صورت کافی بودن مس در بدن, این آنزیم کارایی بیشتری خواهد داشت. از آنجا که گردو یکی از منابع مس است, خوردن گردو با پنیر باعث تامین مس بدن و جلوگیری از اختلال در کار این آنزیم شود.

بهترین نوع پنیر

پنیر کم چرب اصولا از ارزش بالاتری برای کسانی که تحرک کمتری دارند برخوردار است. برای این دسته از افراد بهتر است که هفته‌ای یک بار از پنیرهای پرچرب و خامه ای استفاده کرد. پنیرهای نرم به دلیل داشتن چربی ماندگاری کمتری دارند و باید زودتر مصرف شوند و پنیرهای سفت مقاوم‌ترند.

خواص پنیر

انواع پنیر

در جهان انواع پنیر به شکل‌ها و طعم‌های مختلف وجود دارد در زیر می‌توانید با اسامی انواع پنیر آشنا شوید.

بر اساس میزان رطوبت

پنیرهای با رطوبت کم : پنیر دومان، پنیر پارمیجانو (پارمسان)، پنیر ریکوتای خشک، پنیر گجی توست، پنیر میزوست. ( رطوبت ۱۳ تا ۳۴ درصد)

  پنیرهای با رطوبت متوسط : پنیر ادام، پنیر سفید فتا، پنیر سوئیس، پنیر چدار، پنیر لیقوان. ( رطوبت ۳۴ تا ۴۵ درصد)

پنیرهای با رطوبت زیاد : پنیر موتزارلا، پنیر کممبر، پنیر محلی، پنیر پیتزا، پنیر آبی. ( رطوبت ۴۵ تا ۵۵ درصد)

پنیرهای با رطوبت خیلی زیاد : پنیر کاتیج، پنیر ریکوتا، پنیر ایمپاستاتا، پنیر نوفشاتل، پنیر خامه‌ای. (رطوبت ۸۰ تا ۸۵ درصد)

دسته‌بندی بر پایه طبیعی یا پرورده بودن

پنیرهای پرورده شامل : پنیر پیتزا

هرچند که در بازار ایران فقط چند نوع پنیر تکراری با بیشترین درصد مواد افزودنی نه پنیر! وجود دارد که برای بعضی اسامی در حد کالاهای لوکس بشمار می‌آیند و هر کسی توان خرید آنها را ندارد !.

منبع : بخش سلامت و پزشکی وب سایت بروز – خواص پنیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *