وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

نحوه ی شستشوی مبل | نکات و روش ها

Sofa-wash
نحوه ی شستشوی مبل | نکات و روش ها

فصل، فصل خانه تکانی است. فصلی که به سنت دیرینه ما ایرانی ها هر سال در ماه های پایانی آن خانم های ایرانی به نظافت کلی و زدودن گرد و غبار یک سال از چهره خانه می پردازند.
قطعا در این میان نظافت و شست و شوی برخی از لوازم، به ویژه لوازم گران قیمت دقت بیشتری می طلبد، زیرا عدم رعایت برخی از نکات ممکن است صدماتی به این لوازم وارد آورده و ما را ناچار به خرید یک نمونه جدید یا صرف بهایی هنگفت بابت تعمیر و رفع و رجوع عیب و ایراد حاصله کند. به همین دلیل بهتر است به قول قدیمی ها «پیشگیری قبل از وقوع کرده» و با رعایت نکاتی از آسیب دیدگی لوازم خانه جلوگیری کنیم. در میان لوازم خانه مبلمان به‌دلیل اینکه در معرض ترین و پر استفاده ترین لوازم هستند نیاز به شست و شوی هر ساله دارند. با توجه به افزایش قیمت مبلمان طی سال های اخیر هم اکثرا سعی می کنند در نگهداری از آن نهایت دقت را کنند تا آسیبی به آن وارد نشود. اما شست و شو و گردگیری هر نوع مبلی نیاز به رعایت مواردی دارد که در این بخش ما به تفصیل بیان می کنیم. اگر به این موضوع علاقه مندید، اگر قصد دارید گرد و غبار و اثر یک سال استفاده مداوم از مبلمان را بزدایید و به دنبال راهکار مناسب هستید، این مطلب را بخوانید

نگهداری و شست و شوی مبلمان پارچه ای

برای شست‌وشوی مبل‌های پارچه‌ای بهترین راه استفاده از شامپو فرش است. کافی است در یک ظرف مقداری شامپو فرش ریخته و با یک پارچه نرم ولی مقاوم مبلمان را شست‌وشو دهید.

در مورد استفاده از شامپو فرش برای نظافت مبلمان هم باید بگویم که این محصولات، آلودگی را از بین می‌برند اما چون مبل پس از شامپو فرش کشیدن، دیگر آب‌کشی نمی‌شود و در آن باقی می‌ماند و خشک می‌شود، این می‌تواند باعث پخش ذرات آلودگی در سطح مبل شود.

پس بهتر است بعد از شامپو کردن مبل‌هایتان، با یک بخارشو یا جاروبرقی معمولی، ذرات آلوده روی مبل‌ها را از بین ببرید.
قبل از اینکه مبلمان را با شامپو فرش شست‌وشو دهید، قسمتی از مبل را شسته و امتحان کنید که پارچه مبل رنگ ندهد.
برخی از مبل‌های پارچه‌ای مخملی نیازی به شامپو کشی و شست‌وشو ندارند و کافی است با یک پارچه گرد و غبار روی مبل را زدود.
برای پاک کردن قسمت‌های چوبی مبل بهتر است از پارچه خشک یا پارافین استفاده کنید؛ اما هنگام استفاده از پارافین نهایت دقت را کنید تا پارچه به پارافین آغشته نشود.

برای شست‌وشوی مبل‌هایی که از ترکیب چرم و پارچه ساخته شده‌اند نیز بهتر است نهایت دقت را داشته باشید؛ زیرا هر قسمت را باید به شیوه‌ای که توضیح دادیم؛ شست‌وشو دهید.

به بخار شور اعتماد کنید، زیرا استفاده از بخارشور یکی از راهکارهای مناسب برای شست وشوی مبلمان خانگی است. البته باید میزان و شدت بخار را بسنجیم. بخار متصاعدشده از دستگاه بخارشوی به‌وسیله مقدار اندکی آب تولید می‌شود و همین حجم اندک باعث می‌شود رطوبت کم و بخار با حرارت بسیار بالا درون سطوح و درزها نفوذ کند و به تمیزی آنها منجر شود. این بخار معمولا برای سطوح هایپرآلرژن هم قابل استفاده است و چون در آن از هیچ ماده شوینده شیمیایی استفاده نمی‌شود، خطری برای مبتلایان به آلرژی در بر ندارد. علاوه‌بر این حرارت بالای این بخار می‌تواند قارچ‌ها و باکتری‌های مبلمان را از بین ببرد و خانه‌تان را عاری از آلرژی کند.

از بین بردن لکه های گوناگون از روی مبل

لکه‌های روی مبل انوع گوناگونی دارند. ممکن است روی مبل شما لکه چربی یا شیمیایی یا جای رد قلم و خودکار مانده باشد. حتی ممکن است مبلمان شما به وسیله سیگار سوخته باشد. باید بگوییم که این مشکلات قابل رفع است و بهتر است در این گرانی فکر خرید مبلمان جدید را از سر بیرون کنید و به سراغ شوینده و پاک کننده‌ها بروید. البته هرکدام از این لکه‌ها روی مبل خاصی به شیوه‌ای متفاوت پاک می‌شود. که در این قسمت ما به‌طور جداگانه در این مورد توضیح می‌دهیم:

اثری سوختگی یا زردی سیگار را هم می‌توانید با یک حبه قند از بین ببرید.
روش کار هم ساده است. قند را روی لکه بمالید و آن قدر این کار را ادامه دهید تا پاک شود. اگر این لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشد، می‌توانید با آبلیمو آن را پاک کنید.
اگر جنس رویه مبل شما از پارچه کرکدار است با کمی شیر آن را خیس و با مقداری پنبه لکه آن را پاک کنید و در آخر با آب و صابون لکه شیر را هم از بین ببرید.

لکه جوهر روی مبل را هم می‌توان از بین برد.
مراحل کار به این ترتیب است؛ اول آن را خیس کنید و کمی نمک روی لکه بریزید، سپس با پنبه محل را تمیز کنید. راه دیگری هم وجود دارد، ابتدا محلول گلیسیرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودردستی رویه مبل را شست‌وشو دهید.
برای پاک کردن لکه چربی روی مبل هم باید کمی محلول نمک و الکل روی آن بمالید.
اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی باشد، راه ساده‌تری هم وجود دارد، با یک برگه کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

و نکته آخر اینکه لکه‌برهای شیمیایی و آماده مصرف در فروشگاه‌ها وجود دارد که با خریدن آنها می‌توانید برخی لکه‌ها را پاک کنید. برای استفاده از این لکه‌برها حتما به روش مصرف آن دقت کنید و یادتان باشد بدون دستکش از این مواد استفاده نکنید و در ضمن از قبل تحقیق کنید که این مواد موجب آسیب پارچه یا چرم مبل نشود.

سایر موارد

1* گاه پیش می‌آید که لکه روی مبلمان به هیچ وجه پاک نمی‌شود. در چنین شرایطی اگر به فکر تعویض مبلمان نیستید، می‌توانید رویه مبلمان را تعویض کنید.
اگرچه این کار نیز هزینه زیادی می‌طلبد؛ اما در هر حال کمتر از هزینه تعویض مبلمان است.
2* برای پاک کردن سطوح چوبی یا میز و صندلی‌ها به هیچ وجه از مواد شوینده استفاده نکنید. بهترین راه برای پاک کردن این سطوح دستمال خشک یا کمی مرطوب است.
برای درخشان شدن این سطوح هم می‌توانید پس از زدودن گرد و غبار از پارافین استفاده کنید.
3* برای جلوگیری از لک شدن یا کثیف شدن پارچه مبلمان بهتر است در طول سال از رویه یا لباس‌های مبل که این روزها در انواع گوناگونی در بازار وجود است، استفاده کنید. این کار ضمن جلوگیری از کثیف شدن پارچه مبل به طولانی شدن عمر آن هم منجر می‌شود.

نگهداری و شست و شو و گرد گیری مبلمان چرمی

برای اینکه مبلمان چرمیتان تمیز و نرم بماند، مرتب آن را گرد‌گیری کنید و گاه به گاه سطح آن را به وسیله واکس مخصوص چرم پاک کنید. هرگز مبلمان چرمی را با پاک‌کننده‌های شیمیایی شست‌وشو ندهید؛ زیرا با این کار مبلمان را نابود کرده‌اید. توصیه می‌شود هر هفته از دستمال خشک و جاروبرقی برای تمیز کردن مبل استفاده کنید و به محض ریختن مواد غذایی آن را تمیز کنید.
مبلمان و کاناپه‌های چرمی را از منابع گرمازا مانند رادیاتور و آتش روباز شومینه دور نگه‌دارید، چراکه گرمای زیاد موجب خشک و شکننده شدن چرم می‌شود.

گوشه‌های مبل را جاروبرقی بزنید و آنها را همیشه تمیز نگه دارید. جمع شدن گرد و خاک در گوشه‌های مبل چرمی موجب می‌شود این گرد و خاک‌ها به چرم نشسته و از آن جدا نشوند.
از آب زیاد، حلال‌های تمیزکننده، صابون یا آمونیاک برای شست‌وشوی مبل چرمی استفاده نکنید. از جمله اشتباهات افراد استفاده از آب زیاد و صابون برای تمیز کردن مبلمان چرمی است. این روش باید صددرصد کنار گذاشته شود؛ چون سطح چرم را به مرور از بین می‌برد و باعث ایجاد ترک و شکستن آن می‌شود. همچنین بهتر است از تمیزکننده‌ها و حلا‌ل‌های قوی مانند آمونیاک استفاده نکنید. آنها رنگ چرم را از بین می‌برند و آن را سفید می‌کنند. حتی در صورت وجود لکه از مقدار خیلی کمی آب استفاده کنید و نگذارید رطوبت آب روی چرم باقی بماند.
هرچند وقت یک بار قسمت‌هایی را که برای خواندن روزنامه، تماشای تلویزیون و بازی ایکس باکس زیاد استفاده می‌کنید، از نظر فرسودگی چک کنید و از سفت بودن محتویات داخل مبل مطمئن شوید.

منبع : donya-e-eqtesad.com مریم عسکری
گردآوری و بازنشر » berroz.com

نحوه ی شستشوی مبل | نکات و روش ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *