خانه / پزشکی / پزشکی بانوان / نشانه های شروع قاعدگی | راه کاهش درد پریدی

نشانه های شروع قاعدگی | راه کاهش درد پریدی

Pain during menstruation
نشانه های شروع قاعدگی | راه کاهش درد پریدی

سرتان درد می‌ گیرد،احساس خستگی دارید و فکر می‌ کنید معده‌ تان نفخ کرده است.به هر صحبتی که با آن موافق نباشید، واکنش نشان می‌ دهید و زود عصبانی می‌ شوید و اگر کسی ناراحتتان کند، می‌ زنید زیر گریه. اگر جوابتان مثبت است احتمال دچار علایم پیش از قاعدگی شده‌ اید.

همه این علایم همان علایم پیش از قاعدگی است که در اغلب زنان پیش از شروع قاعدگی شروع می‌ شود.محققان معتقدند، فرضیه‌ های گوناگونی مثل نامتعادل بودن استروژن و پروژسترون، کمبود های ویتامین و افزایش بیش از حد پروستا گلنوین‌ ها در بروز این علایم نقش دارند.

سر درد،خستگی،درد قسمت تحتانی پشت،بزرگی و دردناک شدن پستان‌ ها واحساس پری شکم از نشانه‌ های پیش از قاعدگی است.بی‌قراری،تحریک‌ پذیری عمومی و تغییرات خلق و خو، ترس از بی‌ اختیاری و از دست دادن کنترل،پر خوری و حملات کوتاه مدت گریه از جمله علایمی است که زنان با آن دست و پنجه نرم می‌ کنند.

البته ممکن است علایم در زنی با زن دیگر و در یک دوره قاعدگی با قاعدگی بعدی کمی متفاوت باشد. زندگی پر استرس با شدت این علایم ارتباط دارد. رفتار های زنان در این دوره حتی بر روابط آنها با دیگر افراد خانواده مخصوصا همسر تاثیر سوء می‌ گذارد. از این رو، آگاه کردن همسر از این علایم و دلیل تغییر رفتار ها و درک همسر در کاهش علایم این نشانگان تاثیر زیادی دارد. این حالات می‌ تواند عاملی برای کاهش قدرت کار، حوادث شغلی و غیبت از کار باشد.

چگونه با این تغییرات تطابق پیدا کنم؟

کاهش اضطراب ناشی از ناپایداری خلق و خو، گریه کردن، پرخوری، ترس از دست دادن اختیار توانایی تطابق روابط عادی با افراد خانواده و محل کار، قهر نکردن و آگاهی از اینکه این علایم مربوط به این نشانگان است،در کاهش علایم موثر است. روش‌ های مثبت کنترل مثل توصیه‌ هایی به شوهر برای اینکه به همسرش کمک کند : کمک در نگهداری فرزندان و حمایت او در این کار موجب بهتر شدن روحیه زنان می‌ شود. زنان می‌ توانند با تعیین زمان قاعدگی، روزهای قبل از قاعدگی را که ممکن است دچار این علایم شوند مشخص کرده و در این روزها با انجام ورزش و تکنیک‌ های انبساط فکری بر مشکلات این دوره غلبه کنند.برنامه‌ های زندگی خود را طوری تنظیم کنند که در این دوران بیشتر بتوانند استراحت کنند و پروتئین بیشتر و قند و نمک کمتر مصرف کنند.مصرف غذا هایی مانند غلات سبوس‌ دار،آجیل و سبزی‌ های سبز طی این دوران در کاهش علایم کمک کننده است.هرگز نباید سیگار بکشند و الکل مصرف کنند و در مواردی که علایم شدید است از دارو هایی که پزشک تجویز کرده مصرف کنند.

هر ماه آزارم می‌ دهد.

درد قبل از قاعدگی یا دیسمنون، دردی است که علت مرضی ندارد. این درد گاهی موجب غیبت از کار و یا ناکارایی می‌ شود. این درد عارضه شایعی است که تعداد زیادی از دختران و زنان با نزدیک شدن به دوره قاعدگی از آن وحشت دارند. به نظر می‌ رسد انقباضات دردناک که ناشی از مقدار موادی به نام پروستا گلندین‌ ها باشد که موجب انقباض عروق و رحم می‌ شود. اضطراب و تنش‌ های عصبی در بروز این حالت موثر است. با بالا رفتن سن، شدت درد بیمار عموما کمتر می‌ شود و اغلب بعد از زایمان بهبود پیدا می‌ کند. انقباضات با شروع خون‌ ریزی کمتر می‌ شود. گاهی لرز، تهوع و استفراغ و درد بالای ران‌ ها حتی تا روزهای پایانی قاعدگی وجود دارد. در مواردی که درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل است بهتر است از سوی یک متخصص زنان بررسی و معاینه شود، چون ممکن است به علت تنگی گردن رحم و بعضی بیماری‌ های دیگر باشد.

چند روش ساده برای کاهش درد قاعدگی

بسیاری از زنان در دوران قاعدگی دچار گرفتگی عضلانی می‌ شوند. گرفتگی عضلانی دوران قاعدگی که به نام دسمینوره نامیده می‌ شود به دلیل ترشح ماده شیمیایی به نام پروستا گلندین است، این ماده موجب انقباض عضلات رحم می‌ شود تا در مدت قاعدگی بافت و مایعات را از رحم خارج کند. میزان زیاد پروستا گلندین‌ ها موجب گرفتگی‌ های عضلانی رحم می‌ شود.

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌ کند تا حدود زیادی آرامش پیدا کنید.

1  در خوردن غذا زیاده‌ روی نکنید. از خوردن غذا های بسیار شیرین و پرنمک بپرهیزید. در غیر این صورت احساس بی‌ حالی می‌ کنید.به جای خوردن غذاهای حجیم و زیاد، بیشتر از میوه و سبزی،‌ مرغ و ماهی استفاده کنید و سعی کنید آنها را در وعده‌ های کوچک مصرف کنید.

2  ویتامین مصرف کنید. بسیاری از بیماران وقتی انواع ویتامین مواد معدنی به مقدار مناسب دریافت می‌ کنند کمتر دچار گرفتگی‌ های عضلانی می‌ شوند.استفاده از کلسیم و موادمعدنی دیگر می‌ تواند اثرات خوبی در کاهش درد این دوران داشته باشد.

3  کافئین زیاد نخورید. کافئین موجود در قهوه، چای و نوشابه‌ های گازدار و شکلات می‌ تواند منجر به عصبانیت شده و درد های قاعدگی را تشدید کند.

4 خود را گرم کنید. گرما جریان خون را سرعت می‌ بخشد و به عضلات استراحت می‌ دهد که این کار برای ناحیه لگنی بسیار مهم است.چای داغ و استفاده از کیسه آب داغ و تشک حرارتی در کاهش درد شکم موثر است.

5  قدم بزنید. به ویژه قبل از شروع قاعدگی, پیاده‌ روی باعث می شود درد قاعدگی را کمتر احساس کنید و تحمل درد کمی راحت‌ تر شود.

 فعالیت‌ های عادی و روزمره خود را قطع نکنید،بلکه کارهای خود را کمی سبک‌ تر کنید، زیرا مشغولیت ذهنی درد را تسکین می‌ دهد.

 با تجویز پزشک قبل از شروع انقباضات و زمان احتمالی شروع درد هر چهار ساعت یک بار مسکن مصرف کنید. در صورت لزوم ممکن است پزشک برایتان داروی ضد انقباض و آرام‌ بخش و ضد تهوع هم تجویز کند.

 در خوردن غذا زیاده‌ روی نکنید. رژیم غذایی سالم، گرفتگی عضلانی را درمان نمی‌ کند، اما احساس تندرستی به شما می‌ دهد. از خوردن غذا های شیرین و پر نمک بپرهیزید. در عوض میوه، سبزی، مرغ و ماهی بخورید و در طول روز به جای سه وعده حجیم، چند وعده کوچک بخورید.

 از مصرف مواد معدنی غافل نشوید. مواد معدنی مثل کلسیم، پتاسیم و منیزیم در کاهش درد موثر هستند.

10   ماساژ درمانی در کاهش درد موثر است. می‌توانید با ماساژ دادن شکم از درد بکاهید. گرم کردن شکم گاهی درد را تسکین می‌ دهد. از کیسه آب گرم هم می‌ توانید روی شکم خود استفاده کنید.

11   قدم بزنید. ورزش و پیاده‌روی قبل از شروع قاعدگی بسیار موثر است. تمرین‌ های کششی یوگا در خلال قاعدگی می‌ تواند سودمند باشد. قدم زدن علاوه بر اثرات جسمی در کاهش درد، موجب احساس آرامش و کاهش استرس هم می‌ شود که این می‌ تواند در تسکین درد روش خوب و موثری باشد.

منبع : salamatiran.com ♦ seemorgh.com

بازنشر » berroz.ir

نشانه های شروع قاعدگی | راه کاهش درد پریدی

درباره ی admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *