وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

نوروبیک ذهنی چیست؟ | ورزش ذهنی | باهوش شدن

نوروبیک ذهنی چیست؟ | ورزش ذهنی | باهوش شدن

Mental-exercise
نوروبیک ذهنی چیست؟ | ورزش ذهنی | باهوش شدن

توان و قدرت ذهنی را با سیستم نوروبیک افزایش دهید. نوروبیک سیستمی از تمرینات ذهنی است که شما را وادار می‌ کند تا حواس خود را به کار گرفته و ذهن خود را در مسیری غیرقابل انتظار تحریک کنید.

با توجه به علم اعصاب و روانشناسی ، برای شروع هر چیزی که تازه است انواع سلول های عصبی تازه تحریک می شوند تا فعالیت جدیدی در چرخه مغز ایجاد شود. برای مثال اگر شما هر روز برای نوشتن از خودکار استفاده می کنید و یک روز بجای خودکار از مداد استفاده کنید مانع کارهای یکنواخت می شوید و کار جدیدی انجام داده اید. البته چنین تغییر کوچکی ارتباط حسی مهمی نمی باشد. و چنین فرایندی برای انجام تمرین بدنی مغزتان کافی نیست.

نوروبیک ذهنی چیست؟ | ورزش ذهنی

چند راه ساده برای بکارگیری حواس مختلف را با هم مرور کنیم

تصمیم بگیرید یک روز دستی را که با آن می نویسید، تغییر دهید. اگر دست راست هستید کنترل خودکار بر نیمکره چپ مغزتان است. زمانیکه با دست چپ که بندرت برای نوشتن از آن استفاده می کردید، بنویسید، شبکه وسیعی از ارتباطات، گردش ها و نواحی که مربوط به نوشتن با دست راست هستند، تغییر می کند و نیمکره راست مغزتان فعال می شود. ناگهان مغزتان با اتفاق جدیدی روبرو می شود که چنین اتفاقی می تواند جذاب، هیجان انگیز یا نومید کننده باشد.

بنابراین چه شرایطی تمرین های نوروبیکی را ایجاد می کند ؟

۱ ∗ در شرایط جدید یک یا بیشتر حس هایتان درگیر شوند.

شما معمولا از حساسیت حس ها کم می کنید. اکنون خودتان را مجبور کنید برای انجام کارهای روز مره به حس ها متکی باشید. برای مثال :

موقع پوشیدن لباس کارتان، چشمانتان را ببندید.

وعده های غذایتان را با خانواده خود درسکوت بخورید.

دو یا چند حس را به روش های غیر مترقبه با هم ترکیب کنید.

در حالیکه بوی عطری را استشمام می کنید به قسمت خاصی از موزیک گوش فرا دهید.

از دست غیر تخصصی خود برای مسواک زدن استفاده کنید.

۲ ∗ احساساتتان را درگیر کنید.

به جزئیات اتفاق روز مره توجه کنید. روانشناسی مغزتان را در حالت آماده باش نگه دارید. فعالیت ها غیر معمول باشند. بخندید، شگفت زده شوید.

احساساتتان را درگیر کنید یا هر چیزی برای شما با معنی باشد.

عکس های بهم ریخته کامپیوترتان را مرتب کنید.

در مدت روز در اداره تان به فرزند، همسر و والدینتان فکر کنید.

۳- به روش غیر معمول، غیر مترقبه در کارهای روز مره وقفه ایجاد کنید.

( تازگی بخودی خود نوروبیک نیست.)

از یک مسیر کاملا جدید سر کارتان بروید.

بجای خرید در سوپر مارکت به بازار کشاورز ها بروید.

وقتی دارید کارهای مختلف انجام می‌ دهید گوش‌ هایتان را بپوشانید.

به‌مدت یک ساعت قاب عکس‌ های روی میز کارتان را سر و ته کنید.

با چشم‌ های بسته سعی کنید در خانه یا اطراف خانه راهتان را پیدا کنید.

این ها باعث می شود که مغز با عمل نوروبیک سرحال شود .

هوش خود را ورزیده کنید

این کار یک بازی دو سر برد است؛ از هر طرف که نگاه کنید برایتان سودمند است. فعالیت‌ هایی که در زیر به شما معرفی می‌ شود صرفا چند کار تفننی لذت‌بخش برای پرکردن اوقات فراغت نیست، بلکه نتایج تعداد زیادی تحقیق در سراسر دنیا نشان داده که این فعالیت‌ ها تعدادی از بهترین روش‌ ها برای تقویت و بهبود عملکرد سلول‌ های خاکستری هستند.

به‌عنوان مثال، در ورزشی مثل ایروبیک تعداد زیادی از سیستم‌ های مغزی از جمله برنامه‌ ریزی، هماهنگی و قضاوت را به کار می‌ گیرد؛ درحالی‌که تحقیقات نشان داده مدیتیشن بخش‌ هایی از مغز را که در ارتباط با یادگیری و حافظه هستند درگیر می‌ کند.

یادگیری نواختن یک ساز /  یادگیری و مطالعه یک زبان خارجی.

مدیتیشن یا حرکات کششی ذهن و جسم (یوگا) /  یادگیری و بازی شطرنج.

ورزش‌ هایی مثل ایروبیک یا پیلاتس /  یادگیری یک مهارت پیچیده مثلا نقاشی یا مجسه‌ سازی.

ادامه تحصیل در دانشگاه یا موسسات آموزش عالی /  یادگیری مهارتی مثل شعبده‌ بازی.

مغزتان را ورزش بدهید

شاید کمی عجیب باشد ولی می‌ توان مغز را هم مثل عضلات ورزیده کرد اما نکته جالب‌ تر این‌که ورزش به تنهایی یکی از عوامل بهبود عملکرد مغز محسوب می‌ شود. ورزش باعث تولید پروتئین‌ های خاصی می‌ شود که این پروتئین‌ ها عامل تحریک رشد سلول‌ های مغزی بوده و به نورون‌ های عصبی کمک می‌ کنند در بهترین شرایط فعالیت کنند.

برای دستیابی به این هدف این کارها را امتحان کنید

به‌مدت یک ساعت در روز، 3 بار در هفته تمرینات قدرتی (بدنسازی و کار با وزنه) را در دستور کار خود قرار دهید. نتایج مطالعه‌ ای که در ژورنال علوم پزشکی و ورزش به چاپ رسیده نشان می‌ دهد، ادامه دادن و پیگیری این تمرینات باعث تقویت و بهبود عملکرد حافظه متناسب با سن و سال شما می‌ شود.

تمرینات منقطع با شدت بالا(مثلا دوی سرعت 6 ثانیه و بعد 20 ثانیه دویدن آرام) یا تمرینات استقامتی انجام دهید. این 2 گروه از تمرینات سطح هورمون‌ های مرتبط با سلامت مغز را افزایش می‌ دهد. این تمرینات را به‌مدت 30 دقیقه 2‌ بار در هفته انجام دهید.

بخورید تا باهوش شوید

حتما شما هم از مادر بزرگتان شنیده‌ اید که خوردن برخی غذاها باعث باهوش‌ تر شدن می‌ شود مثل مویز.

در اینجا چند غذای متفاوت را به شما معرفی می‌کنیم

تخم‌ مرغ : این غذای استثنایی حاوی کولین است؛ این ماده غذایی در بهبود عملکرد مغز نقش مهمی دارد.

بلوبری (قره‌قاط) : بلوبری غنی از ماده‌ ای به نام اپیکاتکین است؛ این ماده باعث افزایش تمرکز حواس و جلوگیری از حواس‌ پرتی می‌ شود.

ماهی سالمون : ماهی سالمون منبع فوق‌ العاده‌ ای از اسید های چرب امگا 3 است. تحقیقات نشان داده امگا 3 برای سلامت و عملکرد صحیح مغز ضروری است.

راه‌ هایی هوشمندانه برای باهوش‌ بودن

محققان بخش روان‌ پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس مطالعه مفصلی روی بحث تقویت ذهن انجام داده‌ اند.

نتایج بخشی از این تحقیقات را در زیر خواهید دید

⊗ خودتان را ویران کنید

تحقیقات نشان داده فرآیند یادگیری افراد به‌صورت بلوک بلوک است یعنی این‌که فرد ابتدا در یک زمینه تبحر پیدا کرده و بعد سراغ مرحله بعدی می‌ رود. محققان روش به‌ مراتب موثر تری را برای بهبود عملکرد ذهنی پیشنهاد می‌ کنند؛ روشی که به آن بافندگی می‌ گویند. مثلا فرض کنید شما می‌ خواهید در ورزش تنیس پیشرفت کنید پیشنهاد این است که به‌ جای این‌ که یک ساعت وقت صرف کرده تا در سرویس زدن پیشرفت کنید ترکیبی از تمرینات مختلف و متنوع را انجام دهید مثل سرویس، بک هند و فورهند؛ در چنین شرایطی قدرت یادگیریتان افزایش می‌ یابد.

⊗ چشم‌ انداز خود را تغییر دهید

مطالعه در محیط‌ های مختلف به شما کمک می‌ کند تا بعدا راحت‌ تر داده‌ های مطالعه‌ شده را به یاد آورید به‌عنوان مثال یادداشت‌ های خود را فقط در دفتر کارتان مرور نکنید : روی مبل، قبل از خواب، سر میز صبحانه و داخل اتوبوس و… یا این‌که اگر همیشه عصرها مطالعه می‌ کنید سعی کنید زمان این کار را تغییر دهید.

⊗ با فاصله کافی مطالعه کنید

اگر می‌خواهید یک برنامه کامپیوتری یاد بگیرید یا زبان خارجی مطالعه کنید فاصله منطقی‌ ای بین جلسات مطالعه خود در نظر بگیرید تا در جلسات بعدی برای به یاد آوردن ناچار شوید به مغزتان فشار بیاورید. تحقیقات نشان داده هر چقدر برای یادآوری اطلاعات بیشتر به مغزتان فشار بیاورید در جلسه بعدی با فشار و تمرکز بیشتری مطالعه خواهید کرد.

بازنشر » berroz.com

نوروبیک ذهنی چیست؟ | ورزش ذهنی | باهوش شدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *