وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

هزینه های برگزاری یک مراسم عروسی چقدر است ؟

Wedding Forum
هزینه های برگزاری جشن عروسی، یکی از اصلی ترین دغدغه ها و نگرانی های جوانان دم بخت است.

در اینجا نگاهی اجمالی به حدود مخارج و هزینه های برگزاری یک جشن عروسی می اندازیم.این قیمت ها با توجه به شهر محل زندگی شما، کیفیت خدمات، تعداد مهمانان و… متفاوت است. در این محاسبات، به طور میانگین، هزینه های برگزاری یک جشن عروسی در تهران محاسبه شده است. آنچه در پی می آید، هزینه های برگزاری یک جشن عروسی متوسط، در شهر تهران است. بدیهی است هزینه ها حتی در شهر تهران هم می توانند کمتر از این یا خیلی بیشتر از این مقدار باشند.

* هزینه‌های باغ یا تالار عروسی
عمده‌ترین بخش هزینه‌های برگزاری جشن عروسی، مربوط به پذیرایی از مهمانان است. آمار نشان می‌دهد که چیزی حدود 30درصد تا 35درصد پول شما در این قسمت خرج خواهد شد. معمولا تالارهای پذیرایی یا باغ‌ها، مبلغی ثابت تحت عنوان «ورودی» از شما دریافت می‌کنند که هیچ ارتباطی با تعداد مهمانان، نوع غذا و… ندارد.
این مبلغ می‌تواند در روزهای مختلف، متفاوت باشد. به‌عنوان مثال در روزهای وسط هفته کمتر و در روزهای تعطیل و آخر هفته بیشتر است. همچنین در ایام خاص مثل اعیاد مهم مذهبی می‌تواند بسیار بیشتر از ایام معمولی باشد. بنابراین تاریخ برگزاری عروسی شما، نقش مهمی در هزینه ها دارد.
بعد از ورودی، نوبت می رسد به «هزینه غذا» که معمولا به ازای هر نفر محاسبه می‌گردد و با توجه به نوع سرو غذا (سلف سرویس، دیس پرس، تک پرس) تنوع منوی غذایی، نوع پیش غذا، نوع دسر، سالاد، نوشابه و… متغیر است.

* هزینه های گروه موسیقی یا سرگرمی
معمولا تمامی تالارهای پذیرایی عروسی و باغ‌ها، گروه موسیقی یا سرگرمی خود را دارند. به طور متوسط هزینه یک گروه موزیک معمولی به صورت اجرای Play Back (یعنی فقط صدای خواننده زنده است و موزیک ضبط شده پخش می‌شود.) برای 90 دقیقه اجرا حدود 400 هزار تومان است.

* هزینه خدمات تالار
هزینه خدمات، مبلغی است که معمولا تالارهای پذیرایی عروسی به صورتی درصدی از کل هزینه‌ها دریافت می‌کنند. البته هزینه میوه و شیرینی جزء هزینه‌های تالار نیست و در این محاسبه، به حساب نمی‌آید.

* هزینه انگشتر نشان، حلقه ازدواج، ساعت و جواهرات عروس
مطابق رسوم اکثر نقاط ایران، انگشتر نشان در شب بله‌برون، از طرف خانواده داماد به عروس خانم تقدیم می‌شود. حلقه ازدواج نیز باید در مراسم عقدکنان و بعد از جاری شدن خطبه عقد، توسط عروس و داماد به یکدیگر اهدا شود. بنابراین خرید حلقه ازدواج داماد به‌عهده خانواده عروس و خرید حلقه ازدواج عروس خانم به‌عهده خانواده داماد است.

معمولا حلقه ازدواج داماد سنگین‌تر و طبیعتا گران‌تر است. در اکثر نقاط ایران، معمولا رسم بر این است که حداقل یک سرویس کامل طلا شامل : گردنبند، یک جفت گوشواره و یک دستبند از طرف داماد به عروس خانم اهدا می‌شود. زمان اهدای سرویس طلای عروس، در حدفاصل بین عقد و عروسی است و معمولا در مراسم عقدکنان یا در مراسم حنابندان اهدا می‌شود. مطابق رسوم ایرانی، عروس و داماد یک عدد ساعت مچی نیز به یکدیگر هدیه می‌دهند.

* هزینه های فیلمبرداری و عکاسی عروسی
موسسه‌های عکاسی و فیلمبرداری عروسی، خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند که با توجه به نوع و کیفیت خدمات، قیمت‌های متفاوت دارد. هزینه‌های عکاسی و فیلمبرداری از عروسی شما با توجه به تعداد دوربین‌های فیلمبرداری، تعداد و اندازه عکس‌هایی که چاپ می‌کنید، اندازه و تعداد صفحات آلبوم دیجیتالی (ژورنال) هزینه‌های شما متفاوت خواهد بود.

* هزینه لباس عروس و ملزومات آن
لباس عروس به همراه تاج و تور عروس، کفش عروس، شنل و دسته گل عروس حدود 5درصد هزینه‌های عروسی را به خود اختصاص می‌دهد. شما می‌توانید لباس عروس را به صورت آماده خریداری کنید، سفارش دوخت بدهید یا اجاره کنید.

* آینه و شمعدان و یک جلد کتاب قرآن
معمولا آینه و شمعدان و قرآن، در مجلس عقدکنان توسط داماد به عروس اهدا می‌شود.

* هزینه کت و شلوار داماد و ملزومات آن
خرید کت و شلوار داماد، پیراهن، کراوات یا پاپیون، کفش و کمربند دیگر ملزومات طبق رسم اکثر نقاط ایران به‌عهده خانواده عروس است و به طور متوسط چیزی حدود 500 هزار تومان آب می‌خورد.

* هزینه آرایشگاه عروس
آرایشگاه عروس، چیزی حدود 3درصد هزینه‌های عروسی را به خود اختصاص می‌دهد. هزینه آرایش کامل عروس، شامل: آرایش صورت، آرایش مو، طراحی و کاشت ناخن در تهران به طور متوسط حدود 700 هزار تومان است.

* ماشین عروس
ماشین عروس را می‌توانید کرایه کنید یا از اتومبیل خودتان یا دوستان و آشنایان استفاده کنید. معمولا گل‌فروش‌ها، ماشین عروس هم سراغ دارند و با شرکت‌ها و اشخاصی که ماشین عروس کرایه می‌دهند، در ارتباط هستند. آگهی‌های روزنامه هم گزینه خوبی است. از لامبورگینی گرفته تا پرشیا، هر مدل ماشینی که بخواهید، با راننده و بدون راننده، قابل کرایه است. گل آرایی و تزئین ماشین عروس نیز بستگی به نوع گل‌هایی که انتخاب می‌کنید، حجم کار و… متفاوت است.

* هزینه های خرید عروس و داماد
در اکثر نقاط ایران، مرسوم است که خانواده داماد برای عروس و بالعکس، خرید می‌کنند. البته عمده خرید‌ها مربوط به خریدعروس است. معمولا خرید عروس شامل: سرویس لوازم آرایش عروس، سرویس حوله عروس، چمدان، لباس شخصی، لباس مجلسی و… است.

* هزینه ذبح و قربانی
طبق آداب و رسوم، بعد از مراسم عروسی و در بدو ورود عروس و داماد به منزل جدید، برای سلامتی عروس و داماد قربانی می‌کنند. معمولا قربانی، گوسفندی است که توسط داماد خریداری شده است. قیمت آن نیز بستگی به پروار بودن حیوان دارد.

* دیگر هزینه ها و ذخیره احتیاطی
هر پروژه‌ای دارای هزینه‌های پیش‌بینی نشده است که معمولا از دید مدیر پروژه پنهان مانده است. از طرفی ریسک‌هایی نیز ممکن است در حین اجرای مراحل کار به وجود بیاید که هزینه‌بر خواهد بود. به طور کلی بهتر است چیزی حدود 5درصد کل هزینه‌های عروسی را به‌عنوان هزینه‌های پیش‌بینی نشده در نظر بگیرید.

البته این رقم بالایی است اما می‌توانید مطمئن باشید که قابلیت مقابله با هر ریسکی را خواهید داشت.

Costs hold weddings- Wedding Forum (1)

Costs hold weddings- Wedding Forum (2)

منبع : isna
گردآوری و بازنشر » berroz.com

هزینه های برگزاری یک مراسم عروسی چقدر است ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *