وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

پیشگیری از نارسایی کلیه در دیابت

پیشگیری از نارسایی کلیه در دیابت

نارسایی کلیه

هر نوع دیابت برای کلیه ها خطرناک است. بیماران دیابتی حدود سه تا پنج سال از شروع بیماری, امکان دارد دچار مشکلات کلیوی شوند. البته باید بدانید که عوارض کلیوی تنها در بیمارانی بروز می‌کند که قند خونشان را کنترل نمی‌کنند. عدم کنترل قند خون موجب نارسایی کلیه و عوارض کلیوی خواهد شد. پس پیشگیری از نارسایی کلیه در دیابت امکان پذیر است. آیا می‌دانید که بیماری دیابت چگونه به کلیه ها آسب می‌زند؟

نارسایی کلیه

بالاتر بودن قند خون از حد طبیعی, علت اصلی بروز عوارض دیابت است. اگر بیمار دیابتی به مدت 3 تا چهار سال قند خونش بالاتر از حد نرمال باشد, باید منتظر بروز عوارض آن باشد. دیابت موجب آسیب به عروق کوچک خونی می‌شود و زمانی که عروق خونی کلیه ها دچار آسیب شود, کلیه ها دیگر قادر نیستند خون را بخوبی تصفیه کنند. بنابراین بیش از حد معمول, آب و نمک در بدن جمع می‌شود و موجب افزایش وزن و تورم قوزک پا خواهد شد. دیابت حتی می‌تواند موجب اشکال در تخلیه مثانه شود.

وجود پروتئین در ادرار

در ابتدای بروز آسیب کلیوی (نفروپاتی) که بدلیل عدم کنترل قند خون ایجاد شده است, متاسفانه هیچ علامت بالینی مشخصی ظاهر نمی‌شود, ولی اولین علامتی که بروز ی‌کند, دفع پروتئین در ادرار است.

بتدریج میزان این پروتئین که از نوع آلبومین است در ادرار بالاتر می‌رود. این پدیده در ابتدا “میکرو آلبومین اوری” نامیده می‌شود که آسیبی قابل برگشت است و در ادامه با افزایش میزان دفع آلبومین در ادرار, ماکرو آلبومین اوری” نامیده می‌شود که غیرقابل برگشت است و فقط می‌توان از بروز آسیب بیشتر پیشگیری کرد.

ادامه این روند عملکرد کلیه ها در پالایش خون را کاهش داده و باز هم ممکن است علامت مشخصی نداشته باشد و صرفا اوره و کراتینین خون (حاصل سوخت و ساز پروتئین ها در بدن) بالا می‌رود. در ادامه نیز زمانی که کارکرد کلیه ها بشدت مختل شود (نارسایی کلیوی) و میزان کراتینین و اوره بالاتر رود نشانه هایی مانند خستگی و بیحالی, کاهش ادرار, کم خونی و … بروز می‌کند.

باید توجه داشته باشیم که فردی که دچار نارسایی کلیوی شده است, احتمال بروز عوارض دیگر دیابت همچون بیماری های چشمی و بیماری های قلبی-عروقی نیز برای او افزایش می‌یابد.

 

برای پیشگیری از آسیب های کلیوی در دیابت باید به موارد زیر توجه کنید :

  • کنترل قند خون (گلایسمی) : که همیشه در حد نرمال و طبیعی باشد و آزمایش کنترل قند خون و گلایسمی باید هر سه ماه یکبار انجام شود. روزانه هم باید قند خون کنترل و چک شود.
  • تنظیم فشار خون : بیماران دیابتی باید بطور منظم در هر ویزیت, از نظر وزن و فشار خون بررسی شوند
  • عدم استعمال دحانیات
  • کاهش وزن
  • کنترل چربی خون : چربی خون باید سالانه بررسی شود.
  • افراد دیابتی نوع یک و زیر 11 سال, 5 سال بعد از تشخیص دیابت باید آزمایش ادرار بدهند برای بررسی وجود میکرو ‌آلبومین … افراد بالای 11 سال یا مبتلا به دیابت نوع دو, زمانی که دیابتشان تشخیص داده شد و بعد از آن نیز سالانه باید آزمایش ادرار بدهند برای بررسی میکروآلبومین.

در حالت کلی میزان آلبومین که در ادرار یک فرد سالم دفع می‌شود بسیار ناچیز بوده و بالا رفتن آن نشانه آسیب کلیوی و اختلال در عملکرد کلیه هاست که فقط از طریق آزمایش ادرار قابل پیگیری است. بیماران دیابتی سالانه آلبومین آوری خود را بررسی می‌کنند.

وقتب کلیه ها دچار نارسایی می‌شوند, در واقع اوره و کراتینین خون در این بیماران افزایش می‌یابد و فعالیت کلیه ها در جهت دفع سموم بدن کاهش یافته و رفته ر فته کار بجایی می‌رسد که فرد نیازمند دیالیز و پیوند کلیه می‌شود.

مطالب پیشنهادی

گردآوری : berroz.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *