وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

چرا نوشابه های گازدار برای سلامتی ما مضر هستند ؟

Carbonated Drinks
چرا نوشابه های گازدار برای سلامتی ما مضر هستند ؟

نوشابه های گازدار یکی از اصلی ترین زنجیره های غذایی بیشتر مردم دنیا شده اند که یکی از علل اصلی آن پیچیده تر شدن زندگی و کم شدن وقت است . مصرف گاه به گاه نوشیدنی های گازدار اثر منفی در بدن ایجاد نمی کند , ولی نوشیدن منظم آنها می تواند دلیل بسیاری از مشکلات جسمی و تهدید سلامتی برای انسان باشد . مشکلاتی مانند : چاقی , دیابت , بیماری های قلبی و پوسیدگی دادن …

چاقی

نوشابه های غیر رژیمی حاوی مقادیر بالایی از قند اضافی هستند که دارای کالری فراوانی هستند. مصرف مرتب نوشیدنی های گازدار یکی از علت های اصلی اضافه وزن در بزرگسالان و نوجوانان است. نوشیدنی های انرژی زا مانند : چای شیرین، آب میوه های قندی و نوشابه های گازدار بدلیل داشتن قند در نتیجه انرژی زا بودن می توانند به افزایش توده بدن و چربی در صورت مصرف نشدن کالری آنها منجر شوند. چاقی و افزایش حجم بدن سرمنشاء مشکلات و بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و برخی از انواع سرطان ها هستند. که بهتر است بجای آن نوشیدنی های سالمی مثل شیر را جایگزین کرد …

دیابت

با توجه به مقاله منتشر شده در سال 2005 توسط ” آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده ” مصرف نوشابه های شیرین به صورت منظم نیز ممکن است به خطر بیشتر ابتلا به دیابت منجر شوند . شیرین کننده و کارامل رنگ اضافه شده به نوشابه، ممکن است حساسیت به انسولین را کاهش دهد. وقتی بدن حساسیت کمتری نسبت به انسولین داشته باشد، قند خون می تواند افزایش یابد و دیابت می تواند رخ دهد .

بیماری های قلبی

از آنجاکه در تهیه ی نوشابه ها قند به آنها اضافه می شود, نیز ممکن است خطر ابتلا به سندرم متابولیک افزایش یابد, که خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهد . 

پوسیدگی دندان

خوردن قند و شکر می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود. بواسطه ی داشتن قند اسید تولید می شود و باکتری ها وارد دهان می شوند. اسید بوجود آمده از قند به دندان ها حمله می کند و اگر بمدت 20 دقیقه یا بیشتر روی دندان بماند باعث ایجاد پلاک بر روی دندان ها و لثه و در نتیجه پوسیدگی دندان می شود .

برای جبران قند بدن می توان از غذاهای سالم مانند محصولات لبنی , سبزیجات و میوه ها استفاده کرد که دارای قند طبیعی و بی ضرر هستند. در صورتیکه قند نوشابه و نوشیدنی های گازدار جز کالری فراوان منجر به چاقی و آسیب به دندان , معده و استخوان و … فایده ی ندارند .

راه حل

بهتر است مصرف نوشابه های گازدار را قطع کنیم و بجای آن از نوشیدنی هایی مثل آب لیمو که با عسل شیرین شده است استفاده کنیم .

منبع : livestrong.COM

گردآوری و ترجمه » berroz.com

چرا نوشابه های گازدار برای سلامتی ما مضر هستند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *