وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

گروه خونی و ارتباط آنها با بیماری ها

blood_types
گروه خونی و ارتباط آنها با بیماری ها

ما انسان ها چهار نوع گروه خونی داریم که شامل گروه خونی A ، گروه خونی B ، گروه خونی AB و گروه خونی O است.

گروه خونی هر فردی بر اساس آنتی ژن های خاصی که روی سطح گلبول های قرمز خون وجود دارند تعیین می شود، یعنی تفاوت گروه های خونی بستگی به آنتی ژن آنها دارد.

در بدن ما دو نوع آنتی ژن A و B وجود دارد.

گروه خونی A دارای آنتی ژن A ، گروه خونی B دارای آنتی ژن B ، گروه خونی AB دارای آنتی ژن های A و B ، و گروه خونی O هیچ نوع آنتی ژنی روی سطح گلبول های قرمز خود ندارد.

شناخت گروه خونی خودمان فقط برای این نیست که بدانیم به چه کسی می توانیم خون بدهیم و یا از چه کسی می توانیم خون بگیریم. بلکه گروه های خونی الگوهای پیچیده ای از سلامتی هر فرد را نشان می دهند، یعنی گروه خونی هر فردی روی سلامتی او و بیماری هایی که به آنها دچار می شود، تاثیر دارد.

1- مشکلات حافظه

گروه خونی AB بیشتر از بقیه دچار مشکلات حافظه می شود.

مغز و سیستم عروقی (رگ های خونی) بیش از آنچه که فکر می کنید، با هم ارتباط دارند.

یک بررسی جدید نشان داده است افرادی که گروه خونی AB دارند، 82 درصد بیشتر از سایر گروه های خونی دچار مشکلات حافظه مانند قدرت یادآوری، زبان صحبت کردن و تمرکز حواس می شوند.

محققان احتمال می دهند شاید یک علت این مشکل، تاثیر یک نوع پروتئین انعقادی خون به نام فاکتور انعقادی VIII (فاکتور انعقادی 8) باشد که برای بندآوردن خونریزی قسمت آسیب دیده ای از بدن، کیفیت جریان خون به سمت مغز را کاهش می دهد.

این فاکتور انعقادی، نوعی پروتئین موجود درخون است که به لخته شدن خون برای جلوگیری از خونریزی کمک می کند.

کاهش این فاکتور انعقادی باعث می شود خون به درستی منعقد نشود و افزایش آن نیز باعث لخته شدن بیش از حد و غیرطبیعی خون می شود.

دکتر ماری کاشمن، استاد خون شناسی کالج پزشکی ورمونت و محقق این بررسی می گوید:

« اگرچه هنوز علت اصلی ارتباط گروه خونی AB و مشکلات حافظه معلوم نیست، اما ممکن است به دلیل ارتباط این گروه خونی و مشکلات عروقی باشد.

از آنجایی که میزان فاکتور انعقادی هشت ارتباط نزدیکی با نوع گروه خونی دارد، می تواند یک دلیل ارتباط بین گروه های خونی و آسیب های شناختی باشد.»

2- سرطان لوزالمعده

گروه خونی O کمتر دچار این بیماری می شود.

این درست است که بگوییم که افراد دارای گروه خونی O نسبت به سایر گروه های خونی در معرض خطر کمتری برای ابتلا به بیماری سرطان لوزالمعده (پانکراس) قرار دارند.

محققان دانشگاه یال (Yale) هنگام کار کردن روی عفونت باکتریایی به این نتیجه دست پیدا کردند.

در یک بررسی جدید، دانشمندان مرکز سرطان این دانشگاه، گونه های شایع یک نوع باکتری به نام هلیکوباکترپیلوری را بررسی کردند. این باکتری در دستگاه گوارشی (معده) برخی انسان ها زندگی می کند.

آنها دریافتند افرادی که دارای این باکتری هستند، بیشتر دچار سرطان پانکراس می شوند و از آنجایی که آنتی ژن های A و B به رشد این باکتری در بدن کمک می کنند، لذا گروه خونی O که هیچ نوع آنتی ژنی روی گلبول های قرمز خود ندارد، کمتر دچار این نوع سرطان می شود.

فقدان آنتی ژن های A و B در گروه خونی O باعث می شود که این گروه خونی بتواند به همه گروه های خونی، خون بدهد.

3- بیماری های قلبی

گروه خونی AB بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی است.

یک تحقیق در سال 2012 توسط دانشگاه هاروارد نشان داد که همه گروه های خونی غیر از گروه خونی O ، در معرض خطر زیاد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند.

در این بین، گروه خونی AB بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به این بیماری ها بود و ثابت شد افراد دارای گروه خونی AB ، 23 درصد بیشتر از گروه خونی O دچار بیماری های قلبی می شوند.

یکی از محققان این بررسی می گوید:

«آرایش و ترکیب خاص آنتی ژن های افراد همان تاثیری را بر روی قلب دارد که کلسترول (یک نوع چربی خون) و فشار خون بالا دارند.

از آنجایی که افراد نمی توانند نوع گروه خونی خود را عوض کنند، این یافته به پزشکان کمک می کند که بهتر تشخیص دهند چه کسانی در معرض خطر زیاد ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.»

4- استرس

گروه خونی A در معرض خطر زیاد ابتلا به استرس قرار دارد.

از آنجایی که برخی گروه های خونی بیشتر دچار تغییرات هورمونی می شوند، پزشکان معمولا توصیه های ورزشی خود را بر اساس گروه خونی بیمار در نظر می گیرند.

به عنوان مثال، افرادی که گروه خونی A دارند، بیشتر از بقیه گروه های خونی، دارای مقادیر بالای هورمون کورتیزول هستند. هورمون کورتیزول را هورمون استرس نیز می نامند.

لذا ورزش های کاهش دهنده استرس مانند تای چی و یوگا، برای این افراد مفیدتر از دویدن یا بلند کردن وزنه هستند.

زمانی که غدد فوق کلیه، مقادیری زیادی از هورمون کورتیزول را به خون می ریزند، استرس افراد حادتر و بیشتر می شود.

افراد دارای گروه خونی A سریع تر دچار اضطراب و دلواپسی می شوند و سخت تر هم مشکلات روحی شان برطرف می شود.

5- نیازهای ورزشی

معمولا ترکیب و آرایش آنتی ژن های موجود بر روی سطح گلبول های قرمز هر فردی می تواند میزان ترشح هورمون ها را در بدن او تعیین کند.

افراد دارای گروه های خونی A و B بهتر به روش های آرامش دهنده مانند ورزش یوگا پاسخ می دهند، به خصوص اگر مشکل افسردگی در خانواده آنها وجود داشته باشد.

همچنین برای گروه خونی AB ، ورزش های تنظیم کننده سیستم ایمنی بدن مفید هستند.

اما قضیه در مورد گروه خونی O فرق می کند.

افراد دارای گروه خونی O نمی توانند سریعا هورمون های استرس زا را از بدن خود دفع کنند، لذا بیشتر دچار مشکلات ناشی از آن می شوند.

در کل باید گفت افراد دارای گروه خونی O دیرتر دچار استرس می شوند، اما دیرتر هم از دست آن خلاصی می یابند.

6- باکتری های دستگاه گوارش

آنتی ژن ها علاوه بر اینکه روی سطح گلبول های قرمز خون وجود دارند، در لایه داخلی مجرای گوارشی انسان ها هم یافت می شوند.

بسیاری از باکتری هایی که در دستگاه گوارشی افراد زندگی می کنند، از این آنتی ژن ها به عنوان غذا استفاده می کنند که این موضوع، میزان رشد و نابودی این باکتری ها ار مشخص می کند.

به عنوان مثال، تحقیقات قبلی نشان داده اند افراد دارای گروه خونی B، پنجاه هزار برابر گروه های خونی A و O دارای گونه های باکتری های خودی هستند.

مطالعات زیادی نشان داده اند تغییرات فلور میکروبی دستگاه گوارشی با بروز بیماری های متابولیکی مانند بیماری دیابت نوع دو و چاقی ارتباط دارد.

محققان می گویند: گروه خونی و و ضعیت ترشحی غدد، نقش مهمی در تعیین مشخصات کلی دستگاه گوارشی دارند.

منبع : new.ksabz.net
گردآوری و بازنشر » berroz.com

گروه خونی و ارتباط آنها با بیماری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *