وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

آشنایی با کمیسیون مشاوران املاک

house-key
آشنایی با کمیسیون مشاوران املاک

با نزديك شدن به فصل نقل و انتقالات ملكي، بازار دلالي مشاوران املاك در حال گرم شدن است و حجم بالاي مراجعه كننده به بنگاه هاي مسكن، بساط مشاوره هاي ملكي را رونق بخشيده است.

مشاوران املاك كه از اوايل امسال تاكنون، كسادي بازار را تجربه كرده بودند، در اين روزها، آنقدر با مشتري مواجه مي شوند كه زمان لازم براي صحبت با آنها را ندارند. هر چند تعداد كساني كه براي خريد و اجاره به بنگاه ها مراجعه مي كنند از تعداد فروشنده ها و موجران بيشتر است، اما با اين حال، افزايش حجم مراجعه كننده ها، به مشاوران املاك اميد داده است.

اغلب كساني كه براي خريد يا اجاره آپارتمان وارد بنگا‌ه مي شوند كمترين اطلاعاتي درباره نوع فعاليت مشاوران املاك ندارند و فقط با توضيح درباره خواسته شان، منتظر مي مانند مشاور املاكي از فرداي همان روز با تماس تلفني، فايل هاي فروش را اعلام كند. اين افراد بعد از آنكه يكي از فايل هاي فروش يا اجاره را پسند كردند، زمان تنظيم قرارداد در بنگاه‌ تعيين مي شود و… .

يكي از مهم ترين مراحل فرآيند جست و جو در بنگاه هاي مسكن، مرحله تنظيم قرارداد است.

البته در بدو جست و جو، متقاضيان بايد حداقل در سه بنگاه نزديك به هم در محله اي كه دنبال آپارتمان هستند، خواسته خود را فايل كنند تا ريسك گران فروشي دلال يا فروشنده، از طريق اعلام فايل هاي متنوع به حداقل برسد.

اما با فرض اينكه مرحله جست و جو، به سلامت به پايان رسيده باشد، براي تنظيم قرارداد – مبايعه نامه يا اجاره نامه در بنگاه املاك، لازم است نكات زير مدنظر خريدار و مستاجر قرار بگيرد:

خريدار و مستاجر بايد قبل از ورود به بنگاه املاك – روز تنظيم قرارداد با طرف مقابل شان بر سر قيمت قطعي، توافق نهايي را حاصل كرده باشند.

در برخي مواقع، مشاور املاك كه وظيفه اصلي «تعيين قيمت قطعي» را از طريق رايزني دو طرفه با خريدار و فروشنده برعهده دارد، مسووليت خود را به درستي انجام نمي دهد و انجام آن را به روز موعود – روز تنظيم قرارداد- محول مي كند تا بلكه دو طرف معامله پاي يك ميز رو به روي هم، خودشان برسر قيمت قطعي توافق كنند!

اين در حالي است كه اگر مشاوران املاك احساس وظيفه كنند، نيازي به چانه زني حضوري متعاملين نيست.

با اين حال، شما به عنوان خريدار يا يكي از طرفين معامله ملكي، بايد مشاور املاكي را مجاب كنيد قبل از قرار حضور در بنگاه براي تنظيم قرارداد، قيمت قطعي را به دو طرف اعلام كند. در اين روزها كه قيمت مسكن رو به افزايش است، در برخي مواقع اتفاق مي افتد، فروشنده به رغم تعيين قيمت قطعي پيش از تنظيم قرارداد، در روز تنظيم قرارداد در بنگاه‌، شروع مي كند به گلايه از قيمت توافق شده و با استفاده از واژه‌ هاي كليشه اي همچون «ضرر مي كنم اگر با اين قيمت بدهم.» يا «مشتري با قيمت بالاتر پاي ملك خوابيده است»، نرخ بيشتر از رقم توافق شده را از خريدار درخواست مي كند.

بنابراين، اگر شما خريدار مسكن با چنين حركتي از جانب فروشنده روبرو شديد، حتما و حتما ميز مذاكره را ترك كنيد و يك كلام بر سر قيمت توافق شده قبلي، استوار بمانيد.

شايد ترك بنگاه‌ مسكن هنگام دبه كردن فروشنده را خيلي از خريداران نپسندند و تصور كنند اگر قيمت فروشنده را قبول نكنند، بازنده خواهند شد!
اما واقعيت كنوني بازار مسكن، شرايط معامله را كاملا به نفع خريداران رقم زده است.

در حال حاضر اگر چه قيمت مسكن رو به افزايش است و در ظاهر، اوضاع بازار به نفع فروشنده ها است، اما با توجه به پيش بيني مثبت از آينده بازار ملك –دوره بعد از انتخابات- كساني كه موفق نشوند قبل از انتخابات، ملكشان را به فروش برسانند، بابت قيمت با ضرر روبه رو خواهند شد.

بنابراين، اگر خريداران به موقع پاسخ دبه فروشنده ها را بدهند و كرنش نشان ندهند، حتما نتيجه ميز مذاكره به نفع آنها رقم خواهد خورد. اگر شما ميز بنگاه را ترك كنيد، دو اتفاق ممكن است بيفتد. ممكن است مشاور املاك دوباره با شما تماس بگيرد و قرار جديدي براي تنظيم قرارداد با همان فروشنده و البته قيمت قبل را بگذارد يا ممكن است فايل ديگري براي شما جست‌وجو كند كه البته اين بار، با توجه به سابقه‌اي كه از شما در ذهن دارد، به‌طور قطع مانع دبه‌كردن فروشنده خواهد شد.

نكته مهم ديگري كه بايد مورد توجه خريداران در زمان تنظيم قرارداد قرار بگيرد، برگه‌هاي تنظيم قرارداد است.

در بنگاه‌هاي املاك شهر تهران، استفاده از برگه‌هاي بزرگ و قديمي مبايعه‌نامه –برگه‌هاي A۳- طبق دستور دولت و اتحاديه مشاوران‌املاك ممنوع اعلام شده است. بنابراين، اگر قرارداد شما در اين برگه‌ها تنظيم شود، عملا معامله شما اعتبار ندارد و قابل رسيدگي و پيگيري حقوقي نيست.

مشاوران‌املاك موظفند همه معامله‌هاي ملكي شامل خريد و فروش واحد مسكوني يا اجاره ملك را در فرم‌هاي پرينتي مخصوص كه از سامانه رهگيري معاملات مسكن، قابل چاپ است، تنظيم كنند.

بنابراين، به هيچ وجه اجازه ثبت معامله در مبايعه‌نامه‌هاي قديمي را ندهيد.

در گزارش بعدي، به‌طور مفصل، درباره سامانه رهگيري و مبايعه‌نامه‌ها و اجاره‌نامه‌هاي جديد صحبت خواهيم كرد.

فقط اين را بدانيد كه «كدرهگيري» را حتما در پايان تنظيم قرارداد از مشاور املاكي دريافت كنيد، در غير اين صورت، مطمئن باشيد، اشكالي در تنظيم معامله – عمدي يا سهوي- رخ داده است!

منبع : به گزارش مشرق به نقل از دنیای اقتصاد
گردآوری و بازنشر » berroz.com

آشنایی با کمیسیون مشاوران املاک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *