وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

کابوس ابولا و حج تمتع امسال | ابولا چیست ؟

ebola-virus (3)
کابوس ابولا و حج تمتع امسال | ابولا چیست ؟

شیوع ویروس خطرناک و کشنده “ابولا” در قاره آفریقا و حضور زائرانی از کشورهای آفریقایی در مراسم حج امسال، باعث شده تا نگرانی هایی از بابت احتمال ابتلای زائران ایرانی به این ویروس وجود داشته باشد. اما دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر دار وزارت بهداشت معتقد است که هیچ خطری، سلامت زائران ایرانی خانه خدا را تهدید نمی کند. این در حالی است که مارگارت چان مدیر کل سازمان جهانی بهداشت عنوان داشته که به این زودی ها نمی توان شیوع بیماری ابولا در غرب آفریقا را مهار کرد.

مدیر کل سازمان جهانی بهداشت معتقد است که جامعه بین المللی باید همه توان خود را برای کمک های گسترده ، هماهنگ و هدفمند بکار گیرد. آنچه مهار شیوع ابولا را دشوار می کند، فقر است.

به گفته چان، گینه ، لیبریا و سیرالئون فقیر ترین کشور های جهان هستند. بطوریکه در این کشورها فقط یک یا دو پزشک برای هر ۱۰۰ هزار نفر وجود دارد و این پزشکان اغلب در مناطق شهری مستقر هستند. بدتر از همه این است که حدود ۱۶۰ نفر از پزشکان و پرستاران آلوده شده و بیش از ۸۰ نفر جان باخته اند. علاوه بر اینها بخش های ایزوله و قرنطینه در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی این کشورها وجود ندارد.

احتمال انتقال ویروس از طریق خون

به دنبال شیوع ویروس ابولا در آفریقا،سازمان انتقال خون ایران با صدور اطلاعیه ای برای آن دسته از هموطنانی که قصد سفر به کشور های آفریقایی را دارند،اعلام کرد: با توجه به احتمال انتقال ويروس ابولا از طريق خون، ضروري است مسافراني كه به اين مناطق سفر كرده‌ اند تا يك ماه پس از مراجعت از اهداي خون خودداري کنند.

ويروس ابولا عامل بيماري تب خونريزي دهنده ابولا (Ebola Hemorrhagic fever) براي اولين بار در سال ۱۹۷۶ شناخته شد. اپيدمي‌ هاي این بيماري معمولاً با يك مورد منفرد كه از مخزن ناشناخته‌ اي از طبيعت انتقال يافته، شروع شده و عمدتاً از طريق تماس نزديك با فرد بيمار و مايعات بدن وي گسترش مي‌ يابد.

ebola-virus (2)
کابوس ابولا و حج تمتع امسال | ابولا چیست ؟

اپيدمي‌ هاي اوليه ابولا در كشور هاي سودان و زئير رخ داد كه هر دو با استفاده از سوزن و سرنگ‌ هاي غير استريل ارتباط داشته است.

ميزان كشندگي ابولا بالاست و انتقال این بيماري به مراقبين و پرسنل بهداشتي به طور شايع اتفاق مي‌ افتد. در مطالعات انجام شده مدركي دال بر نقش ذرات معلق در هوا در گرفتاري انسانها موجود نيست و تماس با خون و ترشحات بدن بيمار و يا لاشه ميمون هاي بيمار، عامل اصلي انتقال بيماري محسوب مي‌ شود.

مشخصه بيماري ابولا يك درگيري چند سيستمي است كه با ظهور ناگهاني سر درد شديد، درد عضلاني، تب، تهوع و استفراغ آغاز شده و به سمت ضعف، اسهال شديد، بثورات پوستي، تظاهرات خونريزي دهنده در پوست و مخاطات و شوك پيشرفت مي‌ كند.

هيچ درمان اختصاصي ضد ويروسي براي ابولا موجود نيست و درمان هاي حمايتي نيز در اغلب موارد مؤثر نیست و با توجه به اينكه هيچ واكسني جهت پيشگيري در دسترس نیست، به نظر مي‌ رسد تنها راه پيشگيري محدود كردن تماس‌ هاي نزديك با بيماران و مايعات بدن آنها است.

اپيدمي فعلي بيماري ابولا كه در غرب آفريقا رخ داده با توجه به تعداد موارد ابتلا و ميزان مرگ و مير، جدي‌ ترين طغيان بيماري است كه تاكنون گزارش و ثبت شده است.

ebola-virus (1)
کابوس ابولا و حج تمتع امسال | ابولا چیست ؟

با عنايت به هشدار سازمان جهانی بهداشت، در برخي كشور ها محدوديت‌ هايي براي ورود مسافران از كشور هاي غرب آفريقا خصوصاً گينه، ليبريا و سيرالئون گذاشته شده است. با توجه به گزارش موارد بيماري در مسافراني كه از اين مناطق به كشور خود بازگشته‌ اند، توصيه مي‌ شود از سفر هاي غي رضروري به اين مناطق خودداري گردد و در صورت مسافرت ضروري، با توجه به دوره كمون بيماري كه از ۲ تا ۲۱ روز متغير است، بروز علائم تب، سردرد، اسهال، استفراغ و خونريزي طي يك ماه پس از تاريخ مراجعت را جدي گرفته و حتماً به پزشك مراجعه کنند.

با توجه به احتمال انتقال ويروس ابولا از طريق خون، ضروري است مسافراني كه به اين مناطق سفر كرده‌ اند تا يك ماه پس از مراجعت و افرادي كه در تماس نزديك با اين مسافران بوده‌ اند تا يك ماه پس از آخرين زمان تماس از اهداي خون خودداري کنند.

افراد مبتلا به بيماري خونريزي دهنده ابولا به علت حضور RNA ويروس در خون تا مدتها پس از درمان، تا يك سال پس از بهبودي كامل علائم قادر به اهداي خون نخواهند بود.

وزارت بهداشت؛خطری زائران ایرانی را تهدید نمی کند

حالا در آستانه آغاز مراسم حج تمتع امسال و اعزام زائران ایرانی به کشور عربستان سعودی، دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری ها واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بحث بیماریهای منتقله در ایام حج همیشه با توصیه ها و هشدار هایی همراه بوده است، گفت: این ویروس در حال حاضر فقط در برخی مناطق غربی آفریقا مشاهده شده است اما احتمال اینکه فرد مبتلا به این عفونت شود و علائم بیماری او (ساکنان غرب آفریقا) بعد از عزیمت به عربستان ظاهر گردد، وجود دارد. هرچند احتمال انتقال ویروس ابولا عمدتا از طریق خون و ترشحات بدنی آلوده بوده و امکان انتقال آن از طریق تنفس ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه به هر حال این امکان را باید مورد ملاحظه قرار داد، بیان داشت: هنوز در مورد بیماری ابولا و امکان ابتلا به آن در ایام حج تصمیم گیری به عمل نیامده ولی قرار است هفته آینده مسئولان بهداشتی کشورهای مختلف طی نشستی در عربستان سعودی در این مورد تصمیم گیری کنند.

گویا ادامه داد: تا به حال هیچ کس در عربستان به ابولا مبتلا نشده و بعید به نظر می رسد در شرایط موجود این بیماری در ایام حج در این کشور منجر به یک مشکل بهداشتی عمده شود. ولی به هر حال همه جوانب امر در مورد ویروس ابولا دقیقا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: ویروس ابولا از آن جهت اهمیت دارد که هنوز هیچ واکسن و دارویی برای پیشگیری و درمان آن در دسترس نبوده و تنها راه پیشگیری از این ویروس رعایت نکات بهداشتی است.

در همین ارتباط عادل مقصودی‌ نژاد معاون حج و زیارت مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی عامل مؤثری در پیشگیری از ابتلا به ویروس “کرونا” و “ابولا” است، درباره آخرین وضعیت پزشکی حج تمتع گفت: خوشبختانه ابولا در عربستان مشکل جدی به وجود نیاورده و فقط یک مورد در جده مشاهده و کنترل شده است.

وی با اشاره به اینکه عربستان اعلام کرده به ۳ کشور آفریقایی که ابولا در آنها شایع است ویزا نمی‌ دهد، افزود: از آنجا که این بیماری از طریق ترشحات منتقل می‌ شود، رعایت بهداشت فردی در میان حجاج می‌ تواند موجب پیشگیری از ابتلا به کرونا و ابولا شود.

منبع : afkarnews.ir

بازنشر » berroz.com

کابوس ابولا و حج تمتع امسال | ابولا چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *