وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

اشتباهات رایج کاربران هنگام استفاده از کامپیوتر

اشتباهات رایج کاربران هنگام استفاده از کامپیوتر | افزایش طول عمر | دیفرگ رکدن هارد دیسک | پشتیبانگیری و بک آپ از اطلاعات | برنامه های رجیستری | آموزش ویندوز
اشتباهات رایج کاربران هنگام استفاده از کامپیوتر

بسیاری از کاربران رایانه های شخصی در هنگام استفاده از آن دچار اشتباهاتی می شوند که در نهایت به کندتر شدن ویندوز، اشغال حافظه، از دست دادن اطلاعات و مشکلاتی از این دست می انجامد. بهتر است در اینجا با برخی از این اشتباهات که به سادگی قابل پیشگیری هستند آشنا شویم.

1-اشتباه در نصب نرم افزارهای رایگان
همه افراد هنگامی که به یک نرم افزار رایگان نیاز دارند، به سرعت آن را دانلود کرده یا آن را در کمتر از یک دقیقه از روی یک دیسک نصب می کنند اما اشتباهی که در هنگام نصب این نرم افزارها بسیار شایع است این است که بیشتر افراد نرم افزار را بصورت Express نصب می کنند. یعنی خود نرم افزار تمام بخش های موجود در فایل نصب را بر روی سیستم شما نصب می کند در حالیکه بسیاری از آنها بدرد شما نمی خورد.
از آنجاییکه بسیاری از این برنامه ها که به همراه نرم افزارهای رایگان نصب می شوند، با بالا آمدن ویندوز بطور خودکار باز می شوند، هم از سرعت بالا آمدن ویندوز شما می کاهند و هم سرعت پردازش را تا حدودی کم می کنند. اشغال شدن حافظه ی رایانه از دیگر مشکلات این نرم افزارهاست.
برای جلوگیری از نصب شدن این برنامه های بدردنخور همیشه در هنگام نصب نرم افزارهای رایگان درصورتیکه با چنین پنجره ای روبرو شدید که از شما می خواهد یکی از دو نوع نصب Express(سریع) و Custom(دستی) را انتخاب کنید، گزینه ی Custom را برگزینید.
سپس در قسمتی که باید کنار برنامه هایی که میخواهید نصب شوند، فقط کنار برنامه ی مورد نیاز خود تیک بزنید و به ادامه ی نصب بپردازید.

2-ریستارت نکردن کامپیوتر
حتما برای همه ی شما پیش آمده است که کامپیوترتان به اصطلاح هنگ کند. این شامل هرگونه رفتار غیرطبیعی کامپیوتر می شود و اشتباه اغلب کاربران در این مواقع این است که صبر می کنند تا شاید عملکرد کامپیوتر درست شود. اما بهترین کاری که باید در این گونه مواقع انجام داد، ریستارت کردن است چراکه این کار، هرگونه مشکلی را برطرف خواهد کرد. پس هرگاه با مشکلاتی از قبیل کند شدن کامپیوتر، اِشکال در اتصال به اینترنت، صفحه ی آبی مرگ و … مواجه شدید فوراً کامپیوتر را ریستارت کنید.

3-نگرفتن نسخه ی پشتیبان از اطلاعات (Backup)
هر کدام از شما ممکن است به دلایل بسیار زیادی، اطلاعات روی رایانه ی خود را از دست بدهید. اما بهترین راه برای جلوگیری از این امر این است که از اطلاعات خود یک نسخه ی پستیبان تهیه کنید که در این می تواند بصورت ذخیره کردن اطلاعات در یک هارد دیسک، فلش، فضاهای ابری در اینترنت و … باشد یا اینکه می توانید از ویژگی مهم خود ویندوز استفاده کنید.

4-یکپارچه سازی های زیاد درایوها(defragment)
Defrag کردن درایوهای ویندوز به منظور پاک شدن اطلاعات اضافی و بدرد نخور صورت میگیرد. مثلا وقتی شما یک فایل را درون یک درایو می ریزید، این فایل و اطلاعات آن بصورت بیت های صفر و یک در هارد کامپیوتر ذخیره می شود. حال اگر شما این فایل را پاک کنید ممکن است این بیت ها که در هارد ذخیره شده اند پاک نشوند و این باعث اشغال شدن معمولا کمتر 5% هارد می شود. به این دلیل اکثر کاربران هر چند وقت یکبار درایوهای خود را defrag می کنند که در حالیکه خود ویندوز این کار را هر چندوقت یک بار بطور خودکار انجام می دهد و نیازی به این کار وجود ندارد و برای بسیاری از کاربران که از هاردهای SSD استفاده می کنند، تنها به کوتاه تر شدن عمر هارد می انجامد.

5-آپدیت نکردن نرم افزارها ویندوز
آپدیت شدن یک نرم افزار توسط توسعه دهندگان آن به منظورهای مختلفی صورت می گیرد از جمله ارائه ی ویژگی های جدیدتر و کاربردی تر، برطرف کردن باگ ها و مشکلات برنامه نویسی و مهم تر از همه افزایش سطح امنیت و جلوگیری از دسترسی هکر به اطلاعات کاربران. پس همیشه سعی کنید تا نرم افزارهای سیستم خود را آپدیت کنید و جدیدترین نسخه ها را نصب کنید.
همچنین برای اطمینان از آپدیت شدن ویندوز بهتر است این کار را به خود ویندوز بسپارید تا خود را آپدیت کند. برای اینکار به مسیر Control Panel > System and Security >Action Center بروید و در آنجا روی Change Settings کلیک کنید. در نهایت گزینه ی Install updates automatically را انتخاب کنید.
در ویندوز 8 به مسیر Settings > PC Settings >Update and Recovery بروید و در قسمت زیر RecommendedUpdates گزینه ی Give me recommended updates the same way I receive important updates را انتخاب کنید و در نهایت روی Apply کلیک کنید.

6-استفاده از پاک کننده های رجیستری (Registry Cleaner)
پاک کننده های رجیستری به برنامه هایی گفته می شود که با استفاده از آنها می توانید بخشی از تنظیمات بدردنخور رجیستری ویندوز را پاک کنید تا هم بخشی از فضای اشغال شده ی حافظه آزاد شود و هم کمی به سرعت کامپیوتر شما افزوده شود.
اما چیزی که ما به شما توصیه می کنیم استفاده نکردن از این برنامه هاست. چراکه اینترنت پر از سوالات افرادی ست که با این نرم افزارها بخش های به درد نخور رجیستری ویندوز خود را پاک کرده اند در حالیکه بخشهای بدرد بخوری هم پاک شده اند که همین باعث ایجاد اختلال های در سیستم آنها شده است.
دلیل دوم است که در بیشتر موارد حافظه ی آزاد شده تنها در حد چند کیلوبایت بوده است که واقعا نمی تواند به کسی که قصد دارد کمی از حافظه ی اشغال شده اش را آزاد کند، کمکی کرده باشد. پس اگر در جایی دیدید که برای افزایش سرعت کامپیوتر یا آزاد کردن حافظه، استفاده از پاک کننده های رجیستری به شما توصیه شده بود به آن عمل نکنید.

منبع : به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از صبحانه

باز نشر » berroz.com

اشتباهات رایج کاربران هنگام استفاده از کامپیوتر | افزایش طول عمر | دیفرگ رکدن هارد دیسک | پشتیبانگیری و بک آپ از اطلاعات | برنامه های رجیستری | آموزش ویندوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *