وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

بالاخره پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می کند یا خیر؟

بالاخره پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می کند یا خیر؟

حرف  و حدیث های بودجه سال 92 همچنان ادامه دارد و انگار قرار نیست پرونده لایحه بودجه بسته شود…
پارسینه-گروه اقتصادی: حرف و حدیث های بودجه سال 92 همچنان ادامه دارد و انگار قرار نیست پرونده لایحه بودجه بسته شود.همان بودجه ای که دولت دهم با تاخیر تحویل داد و مجلس نیز با تاخیر ان را تصویب کرد. لایحه‌ای که با وجود تصویب مجلس، حرف‌وحدیث بسیار دارد و درآمدهایش محقق نمی‌شود. نمونه آن 19هزارمیلیاردتومان منابعی است که وجود خارجی ندارد؛ رقمی که دولت دهم مدعی است با دستکاری مجلس ایجاد شده است. بودجه تصویبی که دولت خودش هم میلی به اجرایش نداشت و با همه کم و کاستی‌ها برای دولت یازدهم گذاشت. این دولت هم آن را بدون اصلاح، قابل‌اجرا نمی‌داند و قرار است 20شهریور اصلاحیه بودجه سال‌جاری را به مجلس ارایه کنند.

در هر حال غیرواقعی بودن بودجه‌ای که دولت دهم تدوین و مجلس نهم تصویب کرده این روزها دامن برنامه‌ریزی دولت یازدهم را گرفته است.

غیرواقعی بودن این بودجه در حدی است که معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرده: براساس اعلام مسئولان معاونت برنامه‌ریزی دولت سابق، یک سوم بودجه سال ۹۲ غیرواقعی است و درآمد‌های دولت باید از ۲۱۰‌هزار میلیارد تومان در اصلاحیه بودجه به ۱۴۰‌هزار میلیارد تومان اصلاح شود.
معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری نیز اعلام کرده: 19‌هزار میلیارد تومان از درآمد بودجه وجود خارجی ندارد.

همین درآمدهای غیرواقعی بودجه سبب شده تا دولت و برخی نمایندگان مجلس در پرداخت یارانه‌ها به شکل سابق و حتی افزایش این مبلغ دچار تردیدهایی شوند.

از سویی دیگر محمد باقر نوبخت، معاون ریاست جمهوری اعلام کرده که طی برنامه 100 روزه، دولت می‌خواهد با اصلاح بودجه سال 92 بر معیشت مردم اثر مثبت بگذارد. چرا که با جلوگیری از کسری بودجه مردم با تورم جدیدی مواجه نخواهند شد.

حال از سخنان برخی نمایندگان مجلس و مقامات دولتی برمی‌آید که این اصلاح بودجه به یک دلیل دیگر نیز انجام خواهد شد و آن هم ادامه روند فعلی پرداخت یارانه‌ها به مردم است. چرا که برای ادامه روند فعلی پرداخت یارانه‌ها بودجه دولت کسری دارد که برای تامین آن نیاز به اصلاح قیمت‌های حامل‌های انرژی است.

در این خصوص عیسی امامی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی تا پایان سال جاری تکلیف قانونی دولت است، افزود: رئیس‌جمهوری معتقد به پرداخت یارانه نقدی به مردم بوده اما این در حالی است که ابهام در تأمین منابع مالی یارانه‌ها وجود دارد که باید با اصلاح قانون بودجه منابع مالی آن مشخص شود.

وی با بیان این که اصلاحیه قانون بودجه به علت محقق نشدن بسیاری از درآمدهای دولت هر چه سریع‌تر به مجلس ارائه خواهد شد، تصریح کرد: با ارائه اصلاحیه بودجه به مجلس افزایش قیمت‌هایی که مورد نظر دولت برای تأمین منابع مالی است محقق شده و بحث هدفمندی یارانه‌ها در فاز اول با همان شیوه قبل دنبال خواهد شد.

در واقع طبق سخنان این نماینده مجلس دولت برای ادامه روند پرداخت ماهی 45‌هزار تومان یارانه به مردم باید بودجه سال 92 را اصلاح و افزایش قیمت‌هایی که برنامه‌ریزی شده را اعمال کند.

به این ترتیب به نظر می رسد با این روند دولت جدید برا پرداخت یارانه نقدی دچار مشکلات جدی خواهد شد.مشکلاتی که اما و اگرهاییدر پرداخت یارانه نقدی ایجاد می کند.

از سوی دیگر، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز گذشته از قطع یارانه سه دهک پردرآمد کشور از ابتدای سال آینده خبر داده است.

البته علی‌محمد احمدی بر پرداخت یارانه نقدی طبق روال گذشته تا پایان سال تاکید می‌کند. تصمیم روحانی برای قطع یارانه چند‌میلیون نفر از پردرآمدها برای رسیدن به هدف اصلی اجرای قانون هدفمندی و صیانت از منابع کشور شکل گرفته است. به این ترتیب اینکه نهایتا دولت تصمیم به حذف دو دهک بگیرد یا بیشتر، در لایحه بودجه 93 مشخص خواهد شد.

گفتنی است دولت دهم، یارنه نقدی را از منابع غیر قانونی تامین می کرد. به عنوان مثال یارانه بخش تولید و صنعت کشور صرف پرداخت یارانه نقدی به مر دم می شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *