وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

حکم زنا با زن شوهردار چیست؟

حکم زنا با زن شوهردار

حکم زنا با زن شوهردار

زنا کلمه ای عربیست و در دین اسلام یعنی هر نوع رابطه جنسی بین زن و مرد که در آن هیچگونه عقد و ازدواجی انجام نشده است. در دین اسلام زنا جز گناهان کبیره است.

در تعریف دیگر زنا به رابطه جنسی یک زن و مرد که رابطه زن و شوهری با هم ندارند گفته می‌شود (رابطه بدون ازدواج) و باید آلت تناسلی مرد تا حد ختنه گاه وارد مجرای تناسلی زن شود تا زنا واقع شود.

حکم زنا با زن شوهردار

مالش آلت تناسلی مرد و زن به هم و عدم دخول یا دخول کمتر از حد ختنه گاه مرد و سکس بدون دخول زن و مردی که رابطه زن و شوهری ندارند رابطه نامشروع دون زنا  شمرده می شود که از نظر شرع گناه محسوب می شود و از جنبه حقوقی نیز مجازات تا 99 ضربه شلاق و جزای نقدی دارد.

رابطه جنسی بین زن و شوهر متاهل (زنای زن شوهردار با مرد متاهل) باعث حرام ابدی زن و مزد زناکار نسبت به یکدیگر می شود. حکم زنا با زن شوهردار در صورت اثبات اعدام یا سنگسار است.

برای اثبات زنا نیز باید چهار نفر شاهد عادل شهادت به رابطه جنسی زن و مرد بدهند. یا در صورت اعتراف خود زن یا مرد هر یک چهار بار قسم یاد کنند و رابطه جنسی را گواهی دهند.

حد زنامجازات زنا

حدّ زنا بسته به شرایط آن چند گونه است : قتل، سنگسار، تازیانه، تازیانه به همراه تراشیدنِ سر و تبعید و تازیانه توأم با سنگسار.

تازیانه

بر اساس آیه ۲ سوره نور « الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ ۖ وَلَا تَأْخُذْكُم بِهِمَا رَ‌أْفَةٌ فِي دِينِ اللَّـهِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ‌ ۖ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ (ترجمه: هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید؛ و نباید رأفت (و محبّت کاذب) نسبت به آن دو شما را از اجرای حکم الهی مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید! و باید گروهی از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند!)» زن و مردی که مرتکب زنا شوند باید صد تازیانه بخورند و گروهی از مؤمنین نیز به هنگام اجرای حد حضور داشته باشند. در این آیه به سایر مؤمنین هشدار می‌دهد اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارند نباید در اجرای این مجازات و حدود الهی رأفت نشان دهند.

این تازیانه حدّ مرد یا زن زناکار بالغ، عاقل، آزاد و غیر مُحصِن است و نیز به قول جمعی از فقها حدّ مرد مُحصن آزاد است که با زن نابالغ یا دیوانه زنا کند و نیز زن آزاد بالغ، عاقل و مُحصنی که پسری نابالغ یا بنابر قول برخی دیوانه با او زنا کند. حدّ برده زناکار پنجاه تازیانه است؛ مُحصن باشد یا غیر محصن، مرد باشد یا زن، پیر باشد یا جوان.[۱۸] در برخی موارد علاوه بر تازیانه، موی سر فرد زناکار نیز تراشیده شده و در برخی موارد تبعید هم می‌گردد.[۱۹]

قتل – حکم زنا با زن شوهردار

در مواردی مانند زنای با محارم نَسَبی (مادر، خواهر، دختر)، زنای غیر مسلمان با زن مسلمان، کسی که با زور با زنی زنا کند، تکرار چندباره زنا پس از تازیانه خوردن، حد قتل بر زنا کار جاری می‌شود.[۲۰]

حد زنای مُحصِنِه

رجم یا سنگسار کردن، حدّ مرد یا زن بالغ، عاقل، مُحصن و آزادی است که با شخص بالغ و عاقل زنا کند، این زنا به «زنای مُحصِنِه» مشهور است. [۲۱]

حد پیرمرد یا پیرزن زناکار

بر پیرمرد یا پیرزن آزاد، عاقل و مُحصنی که زنا کرده، ابتدا صد ضربه تازیانه می‌زنند سپس او را سنگسار می‌کنند.[۲۲]

18- جواهر الکلام، ج۴۱، ص۳۲۹
19- جواهر الکلام، ج۴۱، ص۳۲۳ـ۳۲۸
20- جواهر الکلام، ج۴۱، ص۳۰۹ـ۳۱۳؛ تحریر الوسیلة، ج۲، ص۴۶۲ـ۴۶۳
21- جواهرالکلام، ج۴۱، ص۳۱۸ـ۳۲۲
22- الروضة البهیة، ج۹، ص۸۵ـ۸۶؛ غایة المرام، ج۴، ص۳۱۶؛ جواهر الکلام، ج۴۱، ص۳۱۸ـ۳۲۰

عواقب زنا در روایات اسلام

بی برکتی در زندگی، از بین رفتن نورانیت ظاهر، رفتن روح ایمان، بی‌دینی، غضب الهی، عدم استجابت دعا، فقر و قطع روزی، بی‌آبرویی، بی‌عفتی و زنا با نزدیکان زناکار، قتل و جنایت و فساد مواریث، ترک تربیت و سرپرستی کودکان، ناله زمین و زمان، از بین رفتن آبادانی شهرها، زلزله، زنا در ردیف کشتن پیامبر و ویران کردن کعبه،[۴] مرگ زودرس[۵] و ناگهانی.[۶]

همچنین در روایات در مورد عواقب اخروی زنا به موارد ذیل اشاره شده است:

سختی حساب، محرومیت زناکار از توجه و کلام و تزکیه الهی، عدم قرب الهی،[۷] انواع عذاب‌های دردناک و شدید و خلود در جهنم.[۸]

4- بحار الأنوار ج۷۶ ۱۸۷ باب ۹۱ السرقة و الغلول و حدهما(ص): ۱۸۰
5- پرش به بالا ↑ ا لکافی.ج۵. باب الزانی…..(ص): ۵۴۱
6- پرش به بالا ↑ وسائل الشیعة، ج۲۰، ص: ۳۱۴
7- پرش به بالا ↑ وسائل الشیعة، ج۲۰، ص: ۳۱۴
8- پرش به بالا ↑ رجوع کنید به: وسائل الشیعه، ج۲۰، ص: ۳۲۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *