وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خطرات نگه داشتن عطسه

خطرات نگه داشتن عطسه

خطرات نگه داشتن عطسه

خطرات نگه داشتن عطسه

در این مطلب به عوارض و خطرات نگه داشتن عطسه می‌پردازیم. حتما برای همه شما پیش آمده که در جایی حضور داشتید و دچار عطسه شده‌اید و به دلیل یک سری ملاحظات سعی کردید جلوی عطسه را بگیرید یا تلاش کنید که با کنترل فراوان، آرامتر عطسه کنید.

خطرات نگه داشتن عطسه

چرا عطسه می‌کنیم؟

عطسه یک واکنش دفاعی و فیزیولوژیکی است که در اثر تحریک مجاری داخل بینی یا التهاب مجاری تنفسی یا برای دفع ترشحات در زمان بیماری، ایجاد می‌شود. این مکانیسم بدین شکل است که هوای بازدم با سرعت و شدت و بر اثر انقباض عضلات بینی خرج می‌شود.

کنترل کردن عطسه چه مضراتی دارد؟

عطسه بی‌نهایت پرقدرت است آنقدر که می‌تواند به اندازه 6 یا 8 متر پیشروی کند. حال اگر جلوی عطسه را بگیریم چه می‌شود؟ بهتر است بدانید که اگر جلوی عطسه را بگیرید، این فشار پرقدرت به سمت انتهای گلو، داخل قفسه ی سینه، سینوس‌ها و حفره‌های بینی می‌رود. کنترل عطسه، موجب افزایش چشمگیر این فشار می‌شود یعنی 5 تا 24 برابر یک عطسه معمولی. پزشکان اعتقاد دارند که این فشار به دام افتاده، می‌تواند دلیل خطرناک بودن نگه داشتن عطسه است.

خطرات نگه داشتن عطسه

خطرات و عوارض نگه داشتن عطسه را در زیر بیان می‌کنیم :

ابتدا امکان دارد به شنوایی شما آسیب وارد آید : زمانی که جلوی عطسه را می‌گیرید، این هوای بازدم و فشار پرقدرت می‌تواند به سمت مجاری شنوایی حرکت کند. این مجاری گذرگاه‌های کوچکی را شامل می‌شود و گلو را به گوش‌هایتان متصل می‌کند. پس این فشار می‌تواند پرده گوش (پرده صماخ) را پاره کند.

در موارد شدیدتر این فشار هوای بازدم می‌تواند به جای پاره کردن پرده گوش، موجب پاره شدن ساختارهای ظریف گوش داخلی و در نتیجه کاهش دائمی شنوایی شود.

کنترل و نگه داشتن عطسه حتی می‌تواند منجر به پارگی ناگهانی رگ‌های کوچک خونی که در چشم قرار دارند شود و نیز موجب پاره شدن رگ‌های کوچک واقع در بینی و پرده گوش شود. البته این اتفاق به ندرت می‌افتد.

مشکل نادر دیگری که امکان دارد بیفتد این است که نگه داشتن عطسه ممکن است موجب پارگی آنوریسم شود. یعنی دیواره سرخرگ نازک شده و در نتیجه منجر به تورم یا پارگی رگ شود. اصولا هر تغییر ناگهانی در فشار جمجمه‌ای می‌تواند این پارگی را ایجاد نماید.

خطرات نگه داشتن عطسه

آزادانه عطسه کنید

هرگز جلوی عطسه را نگیرید، حتی در موارد نادر این عمل موجب مرگ شخص شده است. کسانی که جراحی مغز داشته‌اند، افرادی که مشکل سینوسی دارند، اشخاصی که دچار آسیب‌هایی به در ناحیه سر و گردن یا قفسه سینه شده‌اند و غیره، این افراد با نگه  داشتن عطسه مستعد خطرات و آسیب‌های ناشی از کنترل عطسه می‌باشند و هرگز نباید این عمل را انجام دهند.

راه حل ساده : با انجام یک سری از کارها نظیر فشار دادن ناحیه زیر بینی، مالش دادن بینی و یا دمیدن بینی، عطسه را از بین ببرید. با اینکار هیچ خطری سلامتی شما را تهدید نمی‌کند.

گردآوری : وب‌سایت بروزنکات مفید پزشکی

درمان عطسه مکرر، عوارض عطسه زیاد، درمان عطسه زیاد، دارو برای عطسه، درمان عطسه های صبحگاهی، درمان عطسه و آبریزش بینی، علت عطسه های مکرر، عطسه های اول صبح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *