وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

خواص کلم بروکلی | Broccoli

خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی

کلم بروکلی “Broccoli” یکی از اعضای خانواده کلم است، که با وجود داشتن خاصیت‌های فراوان در سبد خوراکی ایرانی‌ها کمتر وجود دارد. کلم بروکلی منبع غنی ویتامین C، ویتامین‌های A و D،E، گلوتامین و اسیدهای آمینه است و بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی عروقی محافظت می‌کند. پاییز و زمستان بهترین فصل برای رشد کلم بروکلی است. سر، نام قسمت خوراکی کلم بروکلی است که سرشاز از مواد غذایی و خواص درمانی است و با جدا کردن آن از بوته، سرهای دیگر شروع به رشد می‌کنند. بروکلی یکی از غنی‌ترین منابع آهن در میان سبزیجات است و خواص ضد سرطانی قوی دارد.

خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی

کلم بروکلی با داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها، حفاظت از قلب و عروق و همینطور خاصیت ضدالتهاب و ضد سرطان،‌ یک ماده غذایی فوق‌العاده و مغذی محسوب می‌شود. و از سالم‌ترین و مفیدترین سبزیجات محسوب است که این فواید در مورد سایر سبزیجات چلیپایی مانند کلم پیچ، کلم و کلم بروکلی صدق می‌کند.

پیشگیری از سرطان

ماده‌ای بنام سولفورافانSulforaphane” در کلم بروکلی وجود دارد که اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد و برای پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ و راست روده در مردان بسیار مفید است. تاثیرات آن در پیشگیری از انواع سرطان به اثبات رسیده است.

نکته جالب در مورد کلم بروکلی و گوجه فرنگی این است که هر دو خاصیت ضد سرطانی دارند، ولی مصرف این دو با هم تاثیر بیشتری دارد و در کاهش ابتلا به سرطان پروستات نقش موثری دارند. برای همین از سوی پزشکان توصیه می‌شود روزانه مقداری گوجه فرنگی و کلم بروکلی را در سبد خوراکی خود بگنجانید.

خواص کلم بروکلی

کلم بروکلی و لاغری

در کلم بروکلی فیبر و مواد مغذی زیادی وجود دارد و در مقابل کالری کم، که با توجه به دادن احساس سیری طولانی به بدن موجب کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود.

پوکی استخوان

کلسیم موجود در کلم بروکلی دقیقا با شیر برابری می‌کند و این یعنی برای کسانی که به پوکی استخوان دچار هستند بسیار مفید است و تاثیر مثبتی بر روی استحکام استخوان‌ها و سلامت دندان‌ها دارد.

خواص کلم بروکلی

سلامت پوست

در جوانه‌ها و برگ‌های تازه کلم بروکلی سولفورن وجود دارد، که یک ترکیب شیمیایی گوگردی است و از پوست در مقابل سرطان پوست محافظت می‌کند.  یکی دیگر از خواص کلم بروکلی برای پوست، محافظت آن در برابر آسیب‌های اشعه ماورای بنفش خورشید است. می‌توان با مالیدن یک لایه نازک از برگ‌های تازه این کلم، پوست را درمقابل این تابش ها محافظت کرد.

خواص کلم بروکلی

دیابت یا بیماری قند خون

خوردن کلم بروکلی خام برای کنترل دیابت و از بین بردن عوارض قلبی دیابت بسیار مفید بوده و پیشنهاد می‌شود آن را در رژیم غذایی بیماران دیابتی حتما بگنجانید. از دیگر خواص کلم بروکلی، موجب ترمیم رگ‌های خون‌رسان قلب می‌شود که به علت بیماری دیابت آسیب دیده‌اند.

از دیگر خواص کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی

طریقه مصرف کلم بروکلی

بروکلی را می‌توانید به صورت پخته و خام مصرف کنید. آن را به مدت 12ـ 8 دقیقه در آب جوش بپزید و با آب لیمو و جعفری میل کنید.

مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K موجود در کلم بروکلی، باعث پیشگیری از انواع سرطان‌ها از جمله سرطان معده و روده می‌شود.

دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین ث، فیبر و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین آ) است و یک آنتی‌اکسیدان قوی به‌شمار می‌آید.

 
ارزش غذایی کلم بروکلی در هر 100 گرم
انرژی ۱۴۱ کیلوژول (۳۴ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها ۶٫۶۴ g
قندها ۱٫۷ g
فیبر ۲٫۶ g
چربی ۰٫۳۷ g
پروتئین ۲٫۸۲ g
آب ۸۹٫۳ g
ویتامین آی معادل ۳۱ میکروگرم (۳٪)
– بتاکاروتن ۳۶۱ میکروگرم (۳٪)
– لوتئین و زآکسانتین ۱٬۴۰۳ μg
تیامین (ویتامین ب۱) ۰٫۰۷۱ میلی‌گرم (۵٪)
ریبوفلاوین (ویتامین ب۲) ۰٫۱۱۷ میلی‌گرم (۸٪)
نیاسین (ویتامین ب۳) ۰٫۶۳۹ میلی‌گرم (۴٪)
پانتوتنیک اسید (ویتامین ب۵) ۰٫۵۷۳ میلی‌گرم (۱۱٪)
ویتامین ب۶ ۰٫۱۷۵ میلی‌گرم (۱۳٪)
اسید فولیک (ویتامین ب۹) ۶۳ میکروگرم (۱۶٪)
ویتامین C ۸۹٫۲ میلی‌گرم (۱۴۹٪)
ویتامین E ۰٫۷۸ میلی‌گرم (۵٪)
ویتامین K ۱۰۱٫۶ میکروگرم (۹۷٪)
کلسیم ۴۷ میلی‌گرم (۵٪)
آهن ۰٫۷۳ میلی‌گرم (۶٪)
منیزیم ۲۱ میلی‌گرم (۶٪)
منگنز ۰٫۲۱ میلی‌گرم (۱۱٪)
فسفر ۶۶ میلی‌گرم (۹٪)
پتاسیم ۳۱۶ میلی‌گرم (۷٪)
سدیم ۳۳ میلی‌گرم (۱٪)
روی ۰٫۴۱ میلی‌گرم (۴٪)

خوردن کلم بروکلی در دوران بارداری

در کلم بروکلی مقدار زیادی اسید فولیک وجود دارد و از مشکلاتی که برای جنین می‌تواند پیش بیاید، مانند نقص‌های جنینی و زایمان زودرس جلوگیری می‌کند. همچنین مواد مغذی و معدنی موجود در کلم بروکلی مانند منیزیم، روی، آهن، ریبوفلاوین و ویتامین ث برای سلامت مادر و جنین الزامی است، که برای همین متخصصین تغذیه پیشنهاد می‌کنند 6 ماه قبل از حاملگی خوردن آن را شروع کنید.

از دیگر خواص کلم بروکلی برای مادران باردار

  • کاهش فشار خون
  • پیشگیری از یبوست بارداری
  • یشگیری از ایجاد کم خونی در دوران بارداری
  • جذب آهن که ریز مغذی مورد نیاز مادران باردار
  • جلوگیری از بالا رفتن قند خون و ابتلا به دیابت بارداری
  • پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان ناشی از کمبود مواد غذایی در دوران بارداری

و …

نکته : کلم بروکلی با داشتن ویتامین K سبب کاهش انعقاد خون می‌شود که برای زنان باردار و کسانی که غلظت خون پایینی دارند توصیه نمی‌شود.

مضرات کلم بروکلی

کلم بروکلی مضراتی ندارد ولی مانند سایر خوردنی‌ها زیاده روی در مصرف آن موجب کم کاری تیروئید می‌شود و باید در حد تعادل مصرف شود.

گردآوری : وب سایت بروزتغذیه سالم

کلم بروکلی طرز پخت, طریقه مصرف کلم بروکلی, مضرات کلم بروکلی, کاشت کلم بروکلی, کلم بروکلی و لاغری, کرم کلم بروکلی, شستن کلم بروکلی, کلم بروکلی در بارداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *