وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

درمان آبریزش بینی

درمان آبریزش بینی

درمان آبریزش بینی

درمان آبریزش بینی

آبریزش بینی علت‌های زیادی دارد و می‌تواند همراه با گرفتگی بینی و التهاب باشد. اصولا سرماخوردگی، آلرژی و نیز تماس با میکروب‌ها می‌توانند موجب آب ریزش بینی شوند و آزار دهنده است. در هنگام سرماخوردگی دچار آبریزش شدید بینی می‌شوید و زیاد طولانی نیست و می‌توان بعد از درمان سرماخوردگی این مشکل را حل کرد. ولی اگر در بیشتر مواقع به آبریزش بینی دچار هستید به احتمال 50 تا 80 درصد آلرژی دارید.

مواد آلرژن مانند : گیاهان، حیوانات خانگی، گرد و خاک …

علت آبریزش بینی چیست ؟

آبریزش بینی عملی است برای شستشوی بینی. همانطور که گفتیم علل آبریزش بینی می‌تواند حساسیت یا آلرژی باشد یا ویروس سرماخوردگی و نیز تماس با میکروب‌ها ؛ گاهی نیز بدن نیاز دارد یک سری مواد زائد را از بدن خارج کند که بدین منظور از طریق آبریزش بینی، مایعی که حاوی آب نمک، پادتن‌ها و پروتئین‌ها است از راه بینی به بیرون دفع می‌شود و بدن از شر آنها خلاص می‌گردد.

درمان آبریزش بینی

التهاب رگ جنبشی بینی موجب آبریزش می‌شود : این مشکل موجب احتقان دائمی بینی و ترشح پشت بینی به همراه عطسه و آبریزش بینی می‌شود. زمانی که این بیماری ایجاد می‌شود اغلب اوایل صبح، بینی بطور ناگهانی و بمدت چند دقیقه دچار آبریزش شدید می‌شود.

تنش روانی، تغییر ناگهانی دمای هوا (مثلا در زمان اسکی)، تغییر مقدار رطوبت، خستگی و تغییرات هورمونی نیز موجب التهاب رگ جنبشی بینی می‌شوند.

بعضی داروها ( مثلا داروهای مسدودکننده گیرنده‌های بتا که موجب کنترل بیماری‌های قلبی و فشار خون می‌شوند) نیز موجب آبریزش بینی می‌شوند.

عفونت سینوس هم آبریزش بینی را به دنبال دارد.

آنفلوآنزا، سرماخوردگی، عوامل ویروسی، اجسام و مواد خارجی، پولیپ‌ها، تومور و یا سردرد میگرنی می‌توانند باعث آبریزش بینی شوند.

آبریزش بینی می‌تواند همراه با التهاب و گرفتگی بینی باشد یا بدون آن بروز کند و در بیشتر مواقع بیماری خطرناکی نیست.

سعی کنید از تحریک مخاط بینی یا آلوده کردن آن پرهیز کنید.

بهترین روش پیشگیری از آبریزش بینی، شستشوی روزانه بینی با آب نمک است.

راه‌های درمان آبریزش بینی

با رعایت نکات زیر می‌توانید آبریزش بینی خود را بصورت مطمئن رفع نمایید.

نوشیدن آب و مایعات : آبریزش بینی بدن را دچار کمبود آب می‌کند. پس به مقدار کافی آب بنوشید تا بدنتان دچار کمبود آب نشود.

خوردن زنجبیل تازه : یک زنجبیل تازه را به تکه های کوچک تقسیم کرده و آنها را بجوید و آب بخورید. زنجبیل با گرم کردن بدن، گردش خون را افزایش داده و موجب تخلیه بینی می‌شود. بدین ترتیب آبریزش بینی قطع خواهد شد. این کار را 2 یا 3 بار در روز انجام دهید.

اسپری بینی : زمانی که بینی اذیت می‌شود، پیام‌هایی به مغز ارسال می‌کند تا خون بیشتری به رگ‌های بینی بفرستد. این کار موجب تورم رگ‌های بینی و در نتیجه مسدود شدن راه ورود هوا از بینی می‌شود. استفاده از اسپری بینی مانع ارسال پیام از بینی به مغز شده و جریان خون به رگ‌های بینی افزایش نمی‌یابد و در نتیجه گرفتگی بین رفع می‌شود.

مصرف آنتی هیستامین : زمانی که بینی مورد هجوم ویروس‌ها قرار می‌گیرد موادی بنام هیستامین از بینی آزاد می‌شود که سبب خارش و تورم می‌شوند. آنتی هیستامین‌ها موجب مسدود شدن هیستامین ها و در نتیجه رفع تورم و آبریزش بینی می‌شوند.

دوش آب گرم یا استفاده از دستگاه بخور

یک قاشق مرباخوری نمک را در یک لیتر آب گرم حل کنید. سپس سرتان را عقب ببرید و با استفاده از قطره چکان یا هر وسیله دیگر، چند قطره از این محلول را درون بینی خود بچکانیدو نفس بکشید تا درون بینی شما را خیس کند. این عمل را چند بار تکرار کنید تا بینی کاملا پاک شود. بجای این کار می‌توانید قطره بینی کلرور سدیم را از داروخانه بخرید و درون بینی بچکانید.

دم کرده چوب میخک : برای مقابله با آبریزش بینی یک عدد چوب میخک، زنجبیل تازه رنده شده، مقداری دارچین، یک عدد هل شکسته و یک قاشق عسل را با یک لیوان آب دم کنید و این دمنوش را قبل از خواب بخورید. چوب میخک دارای خواص ضدعفونی کنندگی و آرامش بخشی طبیعی است.

استفاده از سیر : می‌توانید از سیر تازه درون سوپ یا آش و نیز شیر یا سالاد استفاده کنید. سیر دارای ترکیبات ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال است که علائم سرماخوردگی را به سرعت بهبود می‌دهد. اگر بینی شما کاملا کیپ شده است، داخل یک کاسه داغ دو حبه سیر له شده بیندازید، یه حوله روی سر خود بیندازید و چند دقیقه بخور دهید.

روزانه 2 تا 3 بار دم کرده گیاهی بنوشید تا آبریزش بینی شما قطع شود. مقداری نعنا تازه، یک قاشق ریشه بومادران، یک قاشق توت خشک و یک چهارم قاشق فلفل را با یک لیوان آب بمدت 5 دقیقه بجوشانید. مود را هم زده و بگذارید سرد شود. این دم کرده ابتدا موجب آبریزش شده اما علائم آبریزش بینی را سریعا برطرف می‌کند.

مصرف لیموترش : اصولا لیموترش که سرشار از ویتامین C است برای رفع سرماخوردگی و علائم آن بسیار مفید است و شما را از آبریزش و گرفتگی بینی خلاص می‌کند. اگر به دمنوش عسل کمی آب لیموترش تازه اضافه کنید و روزانه چند بار مصرف کنید، زودتر بهبودی حاصل می‌شود.

بخور سرکه : کمی سرکه را داخل دستگاه بخور یا کاسه آب داغ بریزید و بخور بگیرید تا گرفتگی بینی شما برطرف شود.

نکته :

از پوست گرفتن پیاز پرهیز کنید زیرا موجب تشدید آبریزش بینی می‌شود. مصرف سیگار و الکل نیز باعث خشک شدن مخاط بینی و انتقال ویروس‌ها می‌شود. ویروس‌ها در رطوبت زودتر از بین می‌روند.

گردآوری : وبسایت بروز – پزشکی و سلامت

درمان آبریزش بینی, آبریزش بینی کودکان، درمان آبریزش بینی و حساسیت، آبریزش بینی طب سنتی، آبریزش بینی و عطسه، علت آبریزش بینی مداوم، آبریزش بینی در پزشکی، انواع قرص آبریزش بینی، آبریزش بینی در تابستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *