وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

درمان خانگی میخچه

درمان خانگی میخچه

درمان خانگی میخچه

میخچه یکی از دیگر مشکلات فراگیراست که باعث ناراحتی در راه رفتن برای اشخاص می شود. میخچه به صورت یک نقطه سفت و سخت شدن پوست دور آن نقطه ظاهر می شود که بیشتر در اطراف انگشتان پا بوجود می آید.

درمان خانگی میخچه

علت پیدایش میخچه پا

بیشترین علت ایجاد میخچه را می توان پوشیدن کفش بد و تنگ دانست. از دیگر علت های بروز میخچه را می توان به راه رفتن طولانی با کفش بدون پوشیدن جوراب یا فعالیت های ورزشی یا کاری که انگشتان پا دچار فشردگی می شوند.

افرادی که دارای زخم یا زگیل، غدد عرق آسیب دیده روی پای خود هستند با احتمال بیشتری برای بروز میخچه در پای خود روبرو هستند. از دیگر اشخاصی که مستعد بروز میخچه هستند می توان به کسانی که دارای جریان ضعیف خون در پا هستند مانند افراد دیابتی اشاره کرد که این افراد برای درمان میخچه حتما باید با پزشک مشورت نمایند و سر خود از درمان خانگی میخچه استفاده ننمایند.

علائم میخچه

رایج ترین علائم میخچه را می توان به خشک و ضخیم شدن پوست اطرف یک نقطه که به صورت یک زخم سخت درآمده اشاره کرد. از دیگر علائم میخچه می توان به اختلال جدی در راه رفتن افراد اشاره کرد که هنگامی که شخص پای خود را در کفش می نماید سوزش عمیقی از آن نقطه زخم شده به پای شخص منتقل می شود که راه رفتن فرد را دچار اختلال می کند.

شیوه درمان میخچه

به طور کلی میخچه به سادگی درمان نمی شود ومدت زمان درمان میخچه طولانی است. برای درمان میخچه می توان از روش های طبیعی درمان میخچه و یا دارو و لوسیون ها استفاده نمود. در این مطلب به روش های درمان میخچه در منزل می پردازیم.

درمان خانگی میخچه

سنگ پا برای درمان میخچه

درمان میخچه با سنگ پا

برای درمان خانگی میخچه می توان از سنگ پا استفاده نمود که با ماساژ قسمت های اطراف میخچه می توان پوست سخت آن را از بین ببرید و درد میخچه را کاهش دهید. برای این منظور می توانید قبل از خوابیدن پاهای خود را به مدت 10 دقیقه در آب گرم بگذارید تا پوست آن نرم شود و حدود 3 الی 5 دقیقه آن قسمت را به آرامی با سنگ پا ماساژ بدهید. بعد از آن با پنبه مقداری روغن کرچک روی آن بمالبد و بگذارید تا صبح روی پا بماند و این عمل را چند روز تکرار کنید تا کاملا از بین برود.

استفاده از سرکه سفید برای درمان میخچه

سرکه سفید یکی از دیگر روش های طبیعی برای درمان بسیاری از مشکلات و ناراحتی ها در طب سنتی است. در سرکه سفید سطح اسیدیته به نرم شدن پوست سخت کمک می کند. سرکه سفید ضد باکتریایی است و خطر احتمال به عفونت را کمتر می کند.

بدین منظور می توانید قبل از خوابیدن یک مقدار سرکه را به سه قسمت آب مخلوط کنید تا رقیق شود. می توانید با استفاده از یک پارچه نرم بر روی میخچه بمالید که در روز بعد پوست میخچه، پوسته پوسته می شود که می توانید با استفاده از سنگ پا آن را تمیز نمایید. بعد از آن می توانید روزی یکبار با استفاده از روغن نارگیل بر روی آن بمالید تا به طور کلی درمان شود.

درمان خانگی میخچه با جوش شیرین

یکی از خواص جوش شیرینSodium bicarbonate” لایه بردار بودن آن است که می تواند پوست مرده اطراف میخچه را از بین ببرد و همچنین با خواص ضد قارچی و باکتریایی خود به پیشگیری از عفونت کمک شایانی کند.

بدین منظور به مقداری آب گرم 2 یا 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین اضافه کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه پای خود را در این ترکیب بگذارید. در این حالت آن قسمت را با دست یا سنگ پا به آرامی مالش دهید.

یکی دیگر از روش های استفاده از جوش شیرین این است که با یک قاشق چای خوری جوش شیرین، آب لیمو وکمی آب خمیر درست کنید. در منطقه آسیب دیده مالیده و رویش را پانسمان کنید تا یک شب بماند صبح روز بعد آب کشی کرده و با سنگ پا لایه برداری میکنیم

درمان میخچه با لیمو

لیمو یکی از مرکبات پرخاصیت طبیعت است. اسید موجود در لیمو برای نرم کردن پوست سخت است که باعث می شود میخچه از بین برود

درمان میخچه با لیمو

آب لیموی تازه را روی میخچه زده و میگذاریم خشک شود حداقل روزانه سه بار این کارر ا انجام دهید .
روش دیگر، خیس کردن دو قطعه از میخک در یک قاشق غذاخوری آب لیمو به مدت 15 دقیقه است . میخک باید کاملا حل شود وقتی مالیدیم میگذاریم درمعرض هوا خشک شود روزی چند بار این کاررا انجام می دهیم
شیوه دیگر:

مخلوط یک قاشق چای خوری مخمر آبجو با کمی آب لیمو یک خمیر درست می کنیم . برروی میخچه زده، با نوار زخم بندی پوشش می دهیم ، و یک شب بماند

درمان میخچه با سیر

سیر یکی از قدیمترین معجزه های طبیعت برای درمان بسیاری از بیماری هاست. سیر یک آنتی اکسیدان طبیعی است و از این رو در درمان میخچه بسیار مفید است. همچنین، خواص ضد باکتری و ضد قارچ آن از عفونت جلوگیری می کند.

نصف سیر را در محل میخچه مالیده . اجازه دهید پوست خشک شود ، با یک نوار زخم بندی ببندید و یک شب بماند. صبح روز بعد،پانسمان را باز کرده و پای خود را با آب گرم بشویید. این کار را هر شب تا زمانی که میخچه از بین می رود تکرار کنید
شیوه دیگر، دو تا سه حبه سیر را به قطعات کوچک برش داده ، کمی نمک ریخته بزنید و رویش را بندید سه روز بماند بعد از سه روز میخچه از بین می رود در صورت نیاز این روش را دوباره تکرار کنید .
گزینه دیگر این است که دو حبه سیر، کمی سرکه را بطور مستقیم روز میخچه می مالیم . با قرار دادن یک توپ پنبه روی آن را با نوار زخم میبندیم . مدت دو تا سه ساعت و سپس پانسمان را برداشته و تمیز میکنیم چند هفته این کار را انجام دهید

روغن سقزبرای درمان خانگی میخچه

یکی از روش های درمان سریع درمان میخچه استفاده از روغن سقز (کندر) است که یک ضدعفونی کننده قوی است. این روغن به پوست به سرعت نفوذ میکند، بنابراین سریعتر درمان میشود.

روغن سقزبرای درمان خانگی میخچه

روش دیگری که برای درمان خانگی میخچه با روغن کندر کارایی دارد این است که می توان مقداری یخ را که درون یک پارچه است برای دو دقیقه روی محل میخچه قرار دهید. بعد از تما شدن دو دقیقه می توانید آن محل را خشک کنید و با روغن سقز مالش دهید و بگذارید یک شب تا صبح بماند.

استفاده از ترکیب روغن نارگیل و روغن سقز و روغن کافور نیز یکی دیگر از روش های رفع میخچه است که می تواید مقداری روغن خالص نارگیل را در مایکروویو ذوب نمایید و با 1 قاشق خوراک خوری روغن سقز و 2 قاشق خوراک خوری روغن کافور مخلوط کنید. بعد پای خود را به مدت ده دقیقه کمتر در آب گرم قرار می دهیم و بعد از خنک شدن این ترکیب ، آن را روی پا میمالیم و این کار را هر دو تا سه روز یکبار تکرار می نماییم.

درمان میخچه با استفاده از پاپایا خام

پاپایا یکی دیگر از درمان های بسیار آسان و موثر برای از بین بردن میخچه پا است. چندین آنزیم در پاپایا وجود دارد که به نرم کردن پوست سخت کمک میکند. به علاوه، هر گونه درد و ناراحتی را تسکین و حتی به بهبود سریعتر میخچه کمک میکند.

برای استفاده از پاپایا می توانید یک قطعه از آن را به صورت خام رنده نمایید و آب آن را جمع نمایید و روی محل میخچه بمالید و روی آن را ببندید و بگذارید شب تا صبح روی آن بماند. سپس می توانید با استفاده از سنگ پا پوست نرم شده آن قسمت را به آرامی ماساژ دهید و لایه برداری نمایید.

درمان میخچه با استفاد از شیرین بیان

شیرین بیان یکی از روش های موثر در درمان خانگی میخچه است که می توان 1 قاشق غذاخوری از پودر شیرین بیان را با روغن خردل مخلوط کنید تا خمیرشود. این مخلوط را هنگام شب روی میخچه بگذارید و پانسمان نمایید و صبح به آرامیبا آب ولرم بشویید و پوست اطراف آن را با سنگ پا مالش دهید. این روش را می توانید تا زمانی که به طور کلی میخچه از بین می رود تکرار نمایید.

رفع میخچه با استفاد از زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه های پر مصرف در سفره غذایی ما ایرانی هاست که دارای خاصیت ضد التهابی است و می تواند درد و ناراحتی را به سرعت بهبود بخشد.

رفع میخچه با استفاد از زردچوبه

یک قاشق چای خوری زردچوبه و کمی عسل را با هم مخلوط کنید تا خمیر شود به محل آسیب دیده بزنید . بگذارید خشک شود. دو یا سه بار در روز برای حداقل یک هفته یا تا زمانی که درمان شود ادامه دهید
یکی دیگر از گزینه ها:

نصف قاشق چای خوری زردچوبه را با یک قاشق چاخوری ژل آلوئه ورا مخلوط کنید و در هنگام شب روی میخچه قرا دهید و به آرامی آن را پانسمان کنید تا صبح بماند. بعد از باز کردن پانسمان به آرامی با سنگ پا آن را مالش دهید چرا که پوست آنجا نرم شده است و بعد از این کار از کرم مرطوب کننده استفاده نمایید.

آناناس برای درمان میخچه

از دیگر روش های درمان خانگی میخچه می توان به پوست آناناس اشاره کرد که از خود گوشت آن پرخاصیت تر است. پوست آن حاوی آنزیم های خاصی است که به نرم کردن میخچه کمک میکند.

یک مربع کوچک از پوست آناناس تازه را ببرید قسمت داخلی ان را برروی میخچه قرار دهید با یک بانداژ ببندید یا جوراب بپوشید و یک شب بماند صبح روز بعد این بانداژ را برداشته ناحیه را بشوئید و روغن نارگیل بزنید هر شب بمدت یک هفته این کاررا انجام دهید.

گردآوری : وب سایت بروز – پزشکی و سلامتبیماری ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *