وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

درمان گرفتگی بینی در سرماخوردگی

درمان گرفتگی بینی

درمان گرفتگی بینی

درمان گرفتگی بینی

یکی از علائم ابتلا به سرماخوردگی گرفتگی بینی است که در بسیاری از مواقع آزاردهنده و مانع استراحت، مخصوصا در هنگام شب می‌شود. استفاده از درمان‌های دارویی و شیمیایی مانند قطره و اسپری کارساز است ولی از عوارض جانبی آنها نمی‌توان به راحتی گذشت. در این مطلب به روش‌های درمان گرفتگی بینی در خانه می‌پردازیم که بی‌خطر و بسیار کارآمد و هزینه‌های پزشکی را همراه خود ندارند.

علت گرفتگی بینی چیست ؟

ابتدا دانستن علت گرفتگی بینی به راحت درک کردن این واکنش طبیعی بدن به ما کمک می‌کند تا آنقدر هم این مشکل را پیچیده نبینیم. علت گفتگی بینی متورم شدن رگ‌های درون حفره بینی برای جلوگیری از ورود ویروس‌های سرماخوردگی است. حفره سینوس‌ها نیز می‌توانند از ویروس‌های زیادی پر شوند و منجر به سینوزیت و عفونت گوش میانی کودکان شود.

درمان گرفتگی بینی

درمان گرفتگی بینی

هنگام گرفتگی بینی بیشتر مردم با فین کردن یا بالا کشیدن مخاط بینی سعی در رفع گرفتگی بینی دارند که بجای بهتر شدن شدیدتر نیز می‌شود و مخاط درون بینی که وارد بدن شود می‌تواند موجب ایجاد عفونت شود.

استفاده از آب و نمک

در اولین قدم می‌توانید با درست کردن یک محلول از نمک و آب به صورت قطره یا اسپری به بینی به درمان گرفتگی بینی بپردازید که تاثیرش سریع است.

خوردن نوشیدنی گرم یا حمام آب گرم

در هنگام سرماخوردگی تا می‌توانید نوشیدنی‌های گرم و ولرم بنوشید. می‌توانید چای یا قهوه یا ترکیب آبلیمو و عسل در آب ولرم بنوشید. و همچنین حمام آب گرم یا حمام بخار در باز شدن گرفتگی بینی بسیار تاثیر گذار هستند.

چای سبز

یکی از نوشیدنی‌های سالم و بسیار عالی چای سبز است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و رفع گرفتگی سینوس‌ها به علت سرماخوردگی یا آلرژی است و در پیشگیری از بسیاری از سرطان‌ها بدن را بیمه می‌کند. ویتامین c و ال تنین موجود در چای سبز که ضد التهاب هستند موجب رفع گرفتگی بینی می‌شوند. از دیگر فواید چای سبز درمان آبریزش بینی، تب و گلو درد به علت دارا بودن مواد آنتی‌اکسیدانی است.

پیاز و باز کردن گرفتگی بینی

خواص پیاز بسیار زیاد است. هنگام کیپ شدن بینی یک قاچ از پیاز را کنار بینی خود بگیرید و بو کنید. ترکیبات پیاز ضدویروسی بوده و همانند یک کاتالیزور با پاکسازی بینی شما از ویروس‌ها به بهبود شما کمک می‌کند. 5 دقیقه اینکار را انجام دهید و تاثیر این معجزه طبیعت را ببینید.

درمان گرفتگی بینی

باز کردن گرفتگی بینی با بخور

بخور دادن نیز یکی از راه‌های سریع رفع گرفتگی بینی است. اگر دستگاه بخور دارید که بهتر، اگر نه، یک کاسه آب جوش را روبروی خود قرار دهید و یک حوله روی سرخود بیندازید تا کاملا بخار به صورت شما بخورد و موجب باز شدن گرفتگی بینی شود. دقت کنید دستگاه‌های بخور را مرتبا تمیز کنید زیرا موجب ایجاد قارچ و کپک می‌شود.

خوردن خوراک های ادویه دار

غذاهای ادویه دار تاثیر بسیار خوبی در درمان سرماخوردگی و علائم آن دارند. سوپ‌ها عالی هستند برای افزودن ادویه و فلفل‌ها. در بعضی از آنها ترکیب شیمیایی به نام کپسایسین وجود دارد که تاثیر خوبی در باز کردن گرفتگی مخاط بینی دارد. کپسایسینCapsaicin” که ماده فعال فلفل قرمز است با وادار کردن سلول‌های مخاط بینی به ترشح و آبریزش بینی موجب رفع سریع‌تر گرفتگی بینی می‌شود.

ورزش کردن

ورزش کردن نیز تاثیر بسیار خوبی در درمان سرماخوردگی و باز شدن گرفتگی بینی دارد. ورزش  ملایم مانند پیاده روی برای کسانی که دچار تب یا سرفه زیاد نیستند تاثیر گذار است. با ورزش کردن سیستم ایمنی بدن قویتر می‌شود.

نکته : دقت کنید در هنگام کیپ شدن بینی کمتر شیرینی بویژه شکلات بخورید. زیرا مواد فشرده قندی موجود در آنها موجب تورم غشایی بینی می‌شود.

گردآوری : وب سایت بروزسلامت و پزشکی

درمان گرفتگی بینی در طب سنتی, علت گرفتگی بینی چیست, گرفتگی بینی هنگام خواب, درمان کیپ شدن بینی, درمان گرفتگی بینی کودکان, درمان سریع کیپ شدن بینی, گرفتگی بینی کودکان در خواب, اسپری برای گرفتگی بینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *