خانه / خانواده / زندگی سالم / راه های افزایش هورمون های شادی

راه های افزایش هورمون های شادی

راه های افزایش هورمون های شادی

آیا با هورمون‌های شادی که در مغز ترشح می‌شود آشنا هستید؟

دوپامین (Dopamine)، سروتونین (Serotonin)، اکسی توسین (Oxytocin) و اندورفین (Endorphins) هورمون‌های شادی می‌باشند.

راه های افزایش هورمون های شادی

ما می‌خواهیم شما را با راه‌ های افزایش هورمون های شادی در بدن آشنا کنیم.

راه های افزایش هورمون های شادی

صحبت های نازنین معتمدی : این هورمون‌ها که نام بردیم مسئول چهارگانه تولید شادی در بدن هستند. در واقع اینها انتقال دهنده‌های عصبی در مغز می‌باشند اما در اصطلاح غیر علمی به آنها هورمون شادی می‌گویند.

آیا می‌شود بدون مصرف داروهای افسردگی یا بدون اتفاقاتی که منجر به ترشح این هورمون‌ها می‌شود، موجب ترشح اینها در مغز شد؟

هورمون دوپامین

این هورمون دو کار را انجام می‌دهد. هم به ما انگیزه می‌دهد تا برای رسیدن به هدف‌ها و خواسته‌هایمان تلاش کنیم و هم اینکه وقتی به هدف رسیدیم، حس عمیق لذت و شادمانی به ما می‌دهد.

راه های افزایش هورمون های شادی

کمبود دوپامین در مغز باعث پایین آمدن عزت نفس در شخص شده و باعث می‌شود که او خودش را دست کم گیرد و بطور مدام کارهای امروز را به فردا بیندازد.

پژوهش که روی موش‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد موش‌هایی که میزان دوپامین در آنها کم بود همیشه بدنبال یک راه آسان برای پیدا کردن غذا بودند و به غذای کم هم رضایت داشتند. اما موش‌هایی که دوپامین در آنها به اندازه کافی وجود داشت، راه سخت‌تر را انتخاب می‌کردند و تلاش بیشتری می‌کردند تا دوبرابر غذا بدست بیاورند.

یکی از راه‌های ترشح مداوم دوپامین این است که هدف بزرگ خود را بشکنید و به چند هدف کوچک تقسیم کنید در اینصورت مغزتان به جای اینکه فقط در زمانی که به انتهای مقصد و آن هدف بزرگ رسیدید، دوپامین ترشح نماید، هربار که یک قسمت کوچک کار را تمام کردید و به یک پیروزی کوچک رسیدید، دوپامین ترشح می‌کند. اما این راه زمانی نتیجه می‌دهد که هر بار بخاطر موفقیت‌های کوچک، جشن بگیرید و آن را مهم جلوه دهید. مثلا برای خود کیک بگیرید یا بروید رستوران مورد علاقتون.

نکته

معمولا بعد از رسیدن به یک هدف بزرگ، دوپامین زیادی ترشح  می‌شود و بعد این میزان بشدت افت پیدا می‌کند. پس حواستان باشد قبل از اینکه به هدفتان برسید، سعی کنید تا هدف جدیدی برای خود خلق کنید تا به این شکل ترشح دوپامین در بدنتان قطع نشود.

هورمون سروتونین

سروتونین زمانی جریان پیدا می‌کند که شما احساس می‌کنید شخص مهم یا تاثیرگذاری هستید. فعالیت‌های فرهنگی یا کارهای گروهی باعث ترشح سروتونین می‌شود.

راه های افزایش هورمون های شادی

حس تنهایی و افسردگی زمانی پیش می‌آید که میزان سرتونین بدن، پایین هست و به همین علت بیشتر داروهای ضد افسردگی روی تولید سروتونین تمرکز دارند.

اما چگونه می‌شود بدون دارو میزان سروتونین را بالا ببریم

آسان‌ترین راه این است که ناهار یا قهوه خود را بیرون بخوریم. حدود 20 دقیقه در هوای آزاد باشیم. اشعه فرابنفش خورشید، تولید ویتامین D و سروتونین را افزایش می‌دهد. البته بیش از حد قرار گرفتن در نور آفتاب و اشعه فرابنفش مضر است. اما روزانه دریافت یک مقدار از آن برای سلامتی و افزایش سطح سروتونین مفید است.

نکته

برای مغز ما دشوار است که بین آنچه که واقعیت هست و آنچه که  تصور و خیال است، تفاوت قائل شود. بنابراین اگر شما به دستاوردها و موفقیت‌های گذشته خود فکر کنید، مغز دوباره شروع می‌کند به دوباره زیستن در آن لحظه‌ها. به همین دلیل سروتونین را دوباره ترشح می‌کند.

با همین منطق قدردانی از مواردی که بابتش شاد هستید هم باعث افزایش میزان سروتونین می‌شود.

هورمون اکسی توسین

اکسی توسین باعث ایجاد صمیمیت، اعتماد و تقویت رابطه عاشقانه و دوستانه می‌شود. این هورمون حین تجربه اوج لذت جنسی، هم در مردان هم در زنان، ترشح می‌شود. همچنین در زمان زایمان و در وقت شیر دادن به نوزاد در مادران ترشح می‌شود.

راه های افزایش هورمون های شادی

اکسی توسین به هورمون عشق یا آغوش مشهور است و دلیلش این است که این انتقال دهنده عصبی با بغل کردن و نوازش یک فرد هم ترشح می‌شود.

یکی از آسانترین روش‌های ترشح اکسی توسین این است که بجای دست دادن، یکدیگر را بغل کنید. برخی پزشکان معتقدند که بغل کردن هشت نفر در روز سطح اکسی توسین خون را در بدن بالا نگه می‌دارد. زمانی که هدیه دریافت می‌کنید نیز سطح اکسی توسین افزایش پیدا می‌کند. بنابراین می‌شود با یک هدیه کوچک بامناسبت یا بی مناسبت، رابطه عاشقانه، دوستی یا کاری خود را تقویت کنید.

هورمون اندورفین

اندورفین در واکنش به درد شدید و تنش ترشح می‌شود و موجب کاهش اضطراب می‌شود. احتمالا سرمستی یک دونده یا نیروی تازه‌ای که بعد از ورزش در شما ایجاد می‌شود را حس کرده‌اید. این حس به دلیل ترشح اندورفین است.

راه های افزایش هورمون های شادی

این هورمون شبیه مورفین بعنوان مسکن و آرامبخش عمل می‌کند. علاوه بر ورزش، خندیدن نیز یکی از راه‌های ترشح اندورفین است. حتی انتظار خنده داشتن بطور مثال شرکت در برنامه کمدی یا دیدن یک فیلم خنده‌دار، حتی اگه شما را نخنداند هم میزان اندورفین بدنتان را افزایش می‌دهد.

حس شوخ طبعی خود را تقویت نمایید. پژوهش‌ها نشان داده است که شکلات تلخ و خوراکی‌هایی با ادویه‌های تند می‌تواند باعث ترشح اندورفین در مغز شود. رایحه وانیل و اسطوخودوس هم عینا همین اثر را دارد. بنابراین اگر سریعا مایلید اندورفین بدنتان را بالا ببرید، همیشه مقداری شکلات تلخ یا عصاره معطر درون کشوی میزتان داشته باشید.

گردآوری : berroz.ir

درباره‌ی admin

زندگی برای همه یکسان عشق نمیورزه و با شعار دادن هیچوقت دنیا بهتر نشد ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *