وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

روش شستشو و اتوی پرده | Wash curtains

Curtain
روش شستشو و اتوی پرده | Wash curtains

پرده مانند هر چیز دیگر اگر درست نگهداری شود دوام بیشتری خواهد داشت. برای طولانی تر شدن زمان شستشوی پرده ها میتوان هر چند وقت یک بار با جارو برقی گرد و خاک را از روی آن پاک کرد. فواصل زمانی شستشوی پرده بستگی به آلودگی محیط دارد.

در شهرهای آلوده به دود باید مرتب و به فاصله زمانی کم پرده را شست. چرا که اگر فواصل زمانی شستشو زیاد شود حتی پس از شستشو نیز پرده کدر میشود. بنابراین نباید گذاشت که پرده زیاد کثیف شده و بعد آن را شست. برای شستشوی پرده باید جنس و رنگ آن را در نظر گرفت.

معمولا برای شستشوی پرده های قابل شستشو باید آن ها را در آب ولرم با پودر پاک کننده استاندارد شده به مدت یک ساعت خیس داد و سپس به طور ملایم چنگ زد و دوباره آبکشی کرد

بعضی از خانم های خانه داربرای شستشوی پاکیزه تر پرده استفاده از صابون های شستشو را توصیه میکنند و برای رفع سیاهی دوده روی پرده نیز اضافه کردن یک لیوان نفت به آبی که در آن پرده خیس داده شده را بسیار مفید میدانند. همچنین برای سفیدتر شدن پارچه های سفید میتوان از کمی مواد سفیدکننده نیز استفاده کرد.

بدین ترتیب که پس از شستشوی پرده مقدار معینی از محلول سفیدکننده را همراه با آب در داخل ظرفی که بهتر است از جنس پلاستیک باشد ریخته و پرده به مدت نیم ساعت در آن خیس داد و سپس آبکشی کرد. باید توجه داشت که در موقع استفاده از این مواد مضر که در بیشتر کشورهای پیشرفته ممنوع است حتما از دستکش استفاده کرد تا پوست دست آسیب نبیند.

استفاده از مواد سفید کننده و استنشاق گازهای متصاعد شده از آن باعث ایجاد زخم و عفونت در داخل بدن انسان میشود که جبران ناپذیر است. بنابراین در موقع استفاده از این مواد حتما ماسک به بینی زده و سعی کنید که در محیط باز کار شستشو را انجام دهید.

لازم به تذکر است که مواد سفیدکننده برای الیاف پارچه نیز بسیار مضر بوده و آن ها را کم دوام میکند. پس از آبکشی باید پرده را به طور منظم روی طناب پهن کرد تا خشک شود.

در صورتی که پارچه پرده از جنس نخی باشد باید قبل از برش و دوخت آن را به مدت دو الی سه ساعت در آب خیس داد و پس از گرفتن آب اضافی آویزان و خشک کرده و پس از اتو برش نمود.

برای شستشوی پرده با ماشین لباسشویی باید از درجه آب ولرم استفاده کرد. بهتر است که از درجه خشک کن استفاده نشود.

پرده های تور به مرور زمان و در اثر چندین بار شستشو ممکن است آهار خود را از دست داده و بی حالت شوند که برای آهار دادن مجدد آن ها میتوان یک لیوان نشاسته را در یک لیوان آب سرد حل کرده و آن را کمی گرم کرده تا لعاب دهد. سپس آن را در لگن آب سرد حل کرده و تور شسته شده را به مدت نیم ساعت در آن خیس داد سپس آن را آویزان کرد تا خشک شود.

بعضی از پارچه های پرده ای در اثر شستشو با آب خراب و بی حالت میشوند. بنابراین این گونه پرده ها را باید به صورت خشک شویی شست. مانند انواع پارچه های مخمل، ساتن و ابریشم. بعد از شستشوی پرده باید آن را اتو کرد. بعضی از پارچه های پرده ای را اگر به صورت مرطوب آویزان کنیم چروک آن از بین رفته و دیگر نیازی به اتو کردن نیست.

درجه حرارت اتو باید با جنس پارچه هماهنگ باشد. برای اتو کردن پارچه های نایلونی باید درجه حرارت کمتر و برای اتو کردن پارچه های نخی و کتانی از درجه حرارت بیشتر اتو استفاده کرد.

منبع : apadanacurtain.com

بازنشر » berroz.com

روش شستشو و اتوی پرده | Wash curtains

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *