وب سایت بروز
جستجو کردن
Close this search box.
جستجو کردن
Close this search box.

چگونه با خروپف مقابله کنیم؟

خروپف کردن

خروپف کردن

خروپف کردن

خروپف کردنsnoring” که جزو اختلالات خواب به حساب می‌آید. خروپف لرزش مجرای تنفسی و به تبع آن ایجاد صدا به خاطر بسته شدن شدن مسیر هوا در هنگام تنفس به هنگام خواب است. در بعضی از موارد خروپف صدای کمی دارد ولی اکثراً ناخوشایند و بلند است. خروپف ممکن از علائم وقفه تنفسی در خواب باشد.

خروپف کردن

خروپف کردن

خروپف کردن می‌تواند به یک مشکل پزشکی جدی موسوم به “وقفه تنفسی حین خواب” تبدیل شود که نه تنها آزاردهنده است بلکه حتی می‌تواند در مواردی کشنده باشد.

خروپف کردن

دلایل خروپف کردن

به طور عمومی اندام درگیر زبان کوچک “Palatine uvula” و نرم‌کام هستند. علت آن می‌تواند یکی از موارد زیر باشد.

  • ضعف گلو که در هنگام خواب بسته می‌شود
  • فک جابجاشده که تنش در عضلات به وجود می‌آید.
  • چربی دور گلو
  • بسته شدن مسیر بینی
  • وقفه تنفسی در خواب
  • الکل یا دیگر داروها باعث آرام شدن عضلات گلو شوند.
  • به پشت خوابیدن که ممکن است منجر به افتادن زبان روی مجرای تنفسی شود.

اگر شما هم با این اختلال دست به گریبان هستید با عمل کردن به چند توصیه ساده می‌توانید آن را برطرف کنید و یا کاهش دهید.

خروپف کردن

روش هایی برای درمان خروپف

به پهلو بخوابید؛ افرادی که عادت دارند طاق‌باز و روی کمر بخوابند، بیشتر مستعد خروپف کردن هستند چرا که این وضعیت باعث می‌شود عضلات گلو شل شوند و در نتیجه مسیر جریان هوا را مسدود کنند.

خوابتان را زمان‌بندی کنید؛ فرآیند خواب برای سلامت حائز اهمیت است. سعی کنید در طول شبانه‌روز زمان کافی بخوابید و از یک الگوی خواب منظم پیروی کنید. خوابیدن و بیدار شدن در ساعت‌های مشخص در هر روز، بدنتان را متعادل و هماهنگ نگه‌ می‌دارد.

وزن خود را کاهش دهید؛ چاقی نه تنها موجب بروز دیابت و بیماری‌های دیگر در افراد می‌شود بلکه مشکل خروپف را نیز تشدید می‌کند. چاقی گردن باعث می‌شود تا مسیر جریان هوا باریک شده و هنگام تنفس، صدای بلندی از دهان خارج شود.

سیگار را ترک کنید؛ استعمال سیگار برای سلامت بدن مضر است زیرا بیماری‌های قلبی و سرطان را به همراه دارد. علاوه بر این، سیگار کشیدن باعث می‌شود از توانایی بدن در استفاده از اکسیژن کاسته و به خروپف منجر شود.

از بالش‌های بیشتری استفاده کنید؛ با گذاشتن تعداد بیشتری بالش زیر سرتان آن را در وضعیت راست نگه دارید. گذاشتن بالش‌های بیشتر زیر سر باعث می‌شود سرتان در وضعیتی بالاتر از قفسه سینه قرار گیرد و خروپف را کاهش می‌دهد.

پزشکان همچنین تاکید دارند که ورزش کردن نیز باعث می‌شود تا ماهیچه‌های بدن مستحکم و عملکرد‌هایی چون جریان خون و ضربان قلب بهتر انجام شوند. ورزش‌ منظم روزانه همچنین می‌تواند الگوی خوابیدن را تنظیم کند.

روش هایی برای جلوگیری از خروپف کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *